Keresőoptimalizálás (SEO) lépésről-lépésre (2021)

Szerző: Utoljára frissítve: 2021.Jun.21.keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás (SEO) segítségével hosszú távon is stabil, értékes forgalmat szerezhetsz ingyenesen a weboldaldra.

Nem csoda, hogy a keresőoptimalizálás jelenleg az egyik legforróbb téma az online üzleti életben. Ebben a cikkben végig vezetlek a SEO alapjain.

Mi az a SEO? Mi a SEO jelentése?

A SEO az angol Search Engine Optimization rövidítése, jelentése magyarul keresőoptimalizálás. A SEO egy online marketing eszköz, feladata a weboldalad forgalmának növelése.

A keresőoptimalizálás célja stabilan sok új felhasználót hozni a Google keresőből a honlapodra. Előre kerülni a Google találati listáján a weboldalad témájába vágó lehető legtöbb keresőszóra és kifejezésre.

Ellentétben az online PPC hirdetések világával (Google Ads, Facebook, stb.), amik csak akkor hoznak látogatót, ha folyamatosan fizetsz, a SEO stabil eredményt hoz, mert az organikus (nem fizetett) forgalomat célozza meg. Azokat a hús-vér embereket, akik problémáikra, megoldásaikra keresnek választ a keresőben. Legtöbbször információt kutatnak, nem konkrét vásárlást terveznek.

A SEO hatalmas előnye a hirdetésekkel szemben, hogy nem feltétlenül szükséges hozzá jelentős és folyamatos pénzbefektetés.

A keresőoptimalizálás részei

A keresőoptimalizálást alapvetően három területre szoktuk osztani:

  • Technikai SEO
  • On-page SEO
  • Off-page SEO.

A Technikai SEO azoknak a beállításoknak az összességét jelöli, amelyek nélkül a Google egyszerűen nem fogja észrevenni a weboldaladat. Ilyen például a honlapod indexelhetőségének biztosítása az algoritmus számára, vagy a weboldal sebesség.

Az On-page SEO elsősorban a honlapon megjelenő tartalom (szövegek, képek, videók) optimalizálását jelöli. Ide tartozik a már említett kulcsszó kutatás, a tartalom elkészítése és a SEO szabályai szerinti tagolása, szerkesztése (például a SEO cím beállítása, vagy a megfelelő szöveghierarchia – címek, alcímek, stb. – megalkotása), valamint a belső linkek helyes használata is. Talán ez az a terület, amivel a legtöbb idő szokott elmenni.

Az Off-page SEO lényege mindazoknak a külső tényezőknek a feltérképezése és kezelése, amelyek hatással lehetnek a honlapod helyezésére a Google rangsorban. Legfontosabb összetevője a hatékony linképítés, de ide tartozik még például a közösségi média jelenlét is.

Hirdetések és organikus találatok a Google találati listán

Nézzük meg először, hogyan fest a találati lista (SERP). A legfelső találatok, ha üzleti szempontból fontos kulcsszóról van szó, sok esetben fizetett hirdetések. Ezeket a “Hirdetés“ felirat is jelzi. Utána következnek az első természetes vagy organikus találatok. Azok az oldalak, amelyek tartalma a Google szerint leginkább passzol az adott keresésre.

Google találati lista felépítése

A keresőoptimalizálás célja az organikus találatok között az élre törni a releváns kulcsszavak esetében.

Például, ha női cipőket árulsz Kecskeméten, akkor valószínűleg fontos lesz számodra, hogy ha valaki beírja a a “női cipő Kecskemét”, vagy a “cipőbolt Kecskemét” kifejezéseket a keresőbe, a te üzleted is megjelenjen a találatok között. Ezeket a szavakat, kifejezéseket nevezzük kulcsszavaknak..

Hányadiknak kell lenned a Google találati listán?

Lehetőleg az elsőnek, de minimum törekedned kell az első öt hely egyikére befutni.

Az általános statisztika szerint ugyanis az lista első helyén álló weboldal viszi el a kattintások 30 százalékát, a második 14 százalékot, a harmadik 10 százalékot. A 9-10. hely magasságában már alig 5 százalék az átkattintási arány (CTR), a találati lista 2-3. oldalára már csak elenyésző kattintás jut.

Ezeknek a számoknak a tükrében persze egyből felvetődhet, hogy érdemes-e egyáltalán SEO-val foglalkozni. Hiszen az organikus találatok előtt, a legfelső helyeken úgyis fizetett találatok vannak. Ha villámgyorsan kell az eredmény, és sok pénzed van, valóban egyszerűbb és gyorsabb lehet a hirdetésekre rámenni. A kereősoptimalizálás azoknak való, akik hosszú távon szeretnének eredményt, és van is türelmük kivárni.

SEO szempontból azokra a kulcsszavakra, amelyekre töméntelen hirdetés jut, nem érdemes túl sok figyelmet pazarolni. Szerencsére a legtöbb témakörben rengeteg olyan fontos kucslszó létezik, amire csak kevés, vagy egyáltalán nem jut hirdetés.

Az ilyen kulcsszavak jelentik a legjobb esélyt fizetett hirdetés nélkül ügyfelekhez jutni az interneten.

Mi kell ahhoz, hogy a találati lista élére kerülhess?

Az az igazság, hogy nem tudjuk teljesen 100 százalékosan biztosan. A Google ugyanis nem teszi nyilvánossá, hogyan rakja össze a találati listákat. Vélhetően több száz, ha nem ezres nagyságrendű tényezőt vesz figyelembe. Ezek közül sokat bizonyára egyáltalán nem ismerünk. Ráadásul az algoritmust folyamatosan fejlesztik, a becslések szerint évi akár 500-600 alkalommal is frissítik.

Ezért nagyon sok minden, amit a SEO szakemberek tudni vélnek a Google működéséről, szigorúan véve csak feltételezés.

Sok alapkérdésben konzenszus van, például abban, hogy fontos a könnyen átlátható weboldal struktúra. De a is előfordul, hogy bizonyos kérdésekben különböző szakemberek egymásnak teljesen ellentmondó álláspontok mellett kardoskodnak. Például, kell-e szerepelnie a kulcsszónak a meta leírásban? Nincs, aki igazságot tegyen, mert lehet hogy egy módszer jól működött az egyiknek egy bizonyos helyzetben, a másiknak meg nem.

A Google ugyan közzé teszi a általános irányelveit,ebből kiderül, hogy nagyjából mit vár a Google a weboldal tulajdonosoktól. A valóság azonban ennél sokkal árnyaltabb. Eleve, az irányelvek sok részletkérdésre nem adnak választ. Ráadásul léteznek bevett SEO módszerek, például a linképítés fizetett linkekkel, amelyek szembe mennek a Google irányelveivel. Mégis, sok esetben fényesen működnek a gyakorlatban.

A SEO egy komplex terület. Lentebb részletesen is olvashatsz a tennivalókról. De ha egyetlen dolgot kell kiemelnem, akkor ezt javaslom:

Ha szeretnél jó helyen szerepelni a találati listában, add meg azt, amit a Google leginkább akar: készíts kiemelkedő, a felhasználók számára igazán értékes tartalmat.

Nagyon hatékony módszer pédlául, ha saját blogot indítasz, és rendszeresen írsz új bejegyzéseket. De jó választás lehet egy vlog, podcast sorozat vagy bármi más is. A lényeg, hogy amit csinálsz, legyen színvonalas, izgalmas és értékes.

A hatékony SEO első szabálya: működj együtt a Google-val

Az eredményes keresőoptimalizáláshoz első körben meg kell érteni, hogy ezt a játékot a Google szabályai szerint játsszák. A Google ellenében nem tudsz győzni, csakis úgy, ha együttműködsz vele. De ehhez tisztán kell látni a Google szándékait.

A Google elsődleges, legeslegfontosabb célja a piacvezető pozíció megőrzése a keresőmotorok között. Ehhez az elérhető legjobb szolgáltatást kell nyújtania a felhasználóknak, vagyis mindig az adott keresőszóra adható legjobb találatokat kell megtalálnia.

Ha a találati lista élére akarsz kerülni a számodra fontos keresőkifejezéseknél és szavaknál, a te weboldaladnak kell a legjobbnak lennie.

Mitől lesz a honlapod a legjobb találat a Google szemében? A Google alapvetően olyan weboldalakat keres, ami képes megadni a hús-vér felhasználóknak, amit keresnek. Legyen az információ, termék vagy megoldás egy problémára. A honlapodnak ki kell elégítenie a felhasználók keresési szándékát.

A Google elégedett felhasználókat akar. Ha a honlapod elégedetté teszi a felhasználókat, a Google szeretni fog. A jutalmad a jó helyezés és jelentős organikus forgalom lesz.

A hatékony SEO alappillérei

A SEO hármas felosztásáról (Technikai SEO, On-page SEO és Off-page SEO) már beszéltünk. Ezen belül négy területre kell nagyon odafigyelned, ha hatékonyan szeretnéd keresőoptimalizálni a honlapodat.

  • Kulcsszókeresés
  • Minőségi tartalom készítése
  • A felhasználói élmény maximalizálása
  • A hitelesség megteremtése
A hatékony SEO pillérei

És persze léteznek bizonyos technikai alapok, amelyknek rendben kell lennie. Ilyen az indexelhetőség, a megfelelő URL beállítások, meta adatok használata, a helyes HTML struktúra alkalmazása.

Kulcsszókeresés: ismerd meg a felhasználók problémáit

A SEO első lépése megismerni, hogy a weboldalad témakörében pontosan milyen kifejezésekre, szavakra keresnek a felhasználók a Google-ban.

A kulcsszó keresés nem pusztán mechanikus munka. Nem csupán a konkrét kulcsszavakat kell megtalálnod, de értened is kell, mi van mögötte. Ismerned kell a keresési szándékot, már csak azért is, mert a Google is törekszik erre, és a feltételezett keresési szándék mentén alakítja ki a találati rangsort.

A SEO azt is jelenti, hogy megtanulunk arról írni, beszélni, ami a célközönséget érdekli.

Állíts össze egy 100-200 tételes listát olyan szavakkal, kifejezésekkel,  amelyekre gyakran keres a célcsoportod.

A lista összeállításához ingyenesen használhatod többek között:

  • A Google keresőt, például az automatikusan kiegészített keresőkifejezéseket, vagy az oldal alján található “Kapcsolódó keresések” dobozt
  • A Google ingyenes kulcsszótervezőjét
  • Az Ubersuggestet
  • A Rank Tracker ingyenes változatát
  • Az Ahrefs kulcsszó keresőjét

Az ingyenesen használható Google Search Console-ban tudod ellenőrizni, hogy milyen kulcsszavakra rangsorolja a honlapodat a keresőmotor.

A kulcsszókereséshez a SEO tippek cikkemben is adtam javaslatokat.

Minőségi tartalom készítése

A SEO mindenekelőtt minőségi tartalom készítését jelenteni. Színvonalas, érdekes egyedi szövegek nélkül nincs keresőoptimalizálás.

Először is nem árt tisztázni, mit ért a Google minőségi tartalom alatt: olyan informatív és egyedi szöveget, képet, videót, podcastot, stb., ami eredeti, vagyis a te szellemi terméked, nem másoltad valahonnan copy-paste módszerrel.

Nem kell feltalálnod a spanyolviaszt. Viszont törekedni kell arra, hogy az interneten egyébként is fellelhető információkhoz képest valami pluszt nyújtsál.

Például, ha a látogató a szakmai blogod bejegyzéseiben egy rakás olyan információt talál értelmesen összeszedve, amit egyébként csak hosszas keresgéléssel tudna 10 másik honlapról összekaparni, akkor már is meg van a hozzáadott érték. A plusz lehet akár a személyes stílusod varázsa is, például, ha nagyon jól írsz, vagy ha élvezetes videókat tudsz szerkeszteni.  A lényeg, hogy valamilyen szempontból legyen egyedi a tartalom, amit kínálsz.

Tudnod kell azt is, hogy mit nem szeret a Google: például az automatikusan generált tartalmat, a máshonnan átvett (duplikált) tartalmat, az értékesítési szándékú (affiliate) linkeket valódi tartalom nélkül, a trollkodást, a spam kommenteket, a látogatók számára láthatatlan, kulcsszavakkal tömött rejtett szövegeket.

Jó tartalmat készíteni nem könnyű feladat, főleg elsőre. Később, amikor már megszerezted a rutint, sokkal könnyebb lesz.

A kezdéshez hadd adjak néhány tanácsot. (Bővebben pedig a SEO szövegírás cikkemben találsz segítséget.)

A felhasználói élmény maximalizálása

A Google hatalmas energiákkal törekszik arra, hogy a felhasználói élményt (UX) helyezze a keresőmotor működésének középpontjába.

A felhasználói élményt alapvetően két módon tudja mérni a Google. Az első az átkattintási arány (CTR), a második a visszafordulási arány (bounce rate). Az első azt jelöli, hogy a felhasználók milyen arányban hajlandóak rákattintani a találati listában megjelenő tartalmadra, a második pedig azt méri, hogy a felhasználók mennyire hajlamosak huzamosabb időt eltölteni a honlapodon.

Abban nagyjából közmegegyezés van SEO körökben, hogy a CTR valós szerephez jut a rangsorolási metódusban. Ha például egy kulcsszóra második helyen rangsorolja a weboldalad a Google, de sokkal többen kattintanak rá, mint az első helyen szereplő honlapra, akkor idővel valószínűleg te leszel az első a listában.

A visszafordulási arány nehezebb dió, igazából nem tudjuk biztosan, hogy hatással van-e a Google rangsorra. Például Matt Cutts, a Google egyik korábbi vezetője tagadta, miközben több jel is mutat arra, hogy az algoritmus valamilyen formában mégiscsak figyelembe veszi ezt a mutatót. Talán nem állunk messze a valóságtól, ha azt állítjuk, hogy a visszafordulási arány közvetetten összefügg a Google rangsorral, ugyanis ha rossz ez a mutató, akkor olyan problémákra utal, amiket valószínűleg az algoritmus is megérez így vagy úgy.

Ugye a Google alapvetően elégedett felhasználókat akar. Az elégedett felhasználók pedig nem lépnek le egy honlapról 5 másodperc után.

A felhasználói élmény egyik alapja maga tartalom, az érdekes címek, a gördülékeny szövegek, a jó érzékkel kiválasztott képek. Sokat számíthat az is, hogy a weboldal mennyire akadálymentes, vagyis mennyire kezelhető és átlátható a lehető legszélesebb közönség számára.

A jó tartalom mellett a felhasználói élményt számos félig-meddig technikai jellegű kérdés befolyásolja. Ezek közül hármat emelek most ki a lenti lenyitható ablakokban.

A hitelesség megteremtése

A Google a hiteles weboldalakat szereti. Olyan honlapokat, amelyek garantáltan komoly szaktudást tudnak felmutatni egy-egy témakörben.

A hitelességet, akár csak a való életben, mások tudják megadni számunkra. Akkor leszünk hitelesek, ha mások hitelesnek gondolnak minket. Ugyanezt igyekszik átültetni a Google az online világba is.

Ezért van az, hogy csak az számít, mennyi kiemelkedő szaktudásról számot adó cikk, bejegyzés szerepel a honlapodon.

Hanem azt is, mennyi hivatkozás mutat a honlapra. Pontosabban ma már nem is a külső linkek mennyisége, hanem a minősége a fontos tényező.

A linkek jelentősége SEO szempontból nem az általuk közvetített forgalom. Hanem az, hogy a Google számára minden link egy-egy jelzés: “Hé, idefigyelj, ez egy jó honlap”!

A sok minőségi link azt jelenti a Google számára, hogy a linkelt honlap hiteles.

Ezért kell foglalkoznod a minőségi linképítéssel.

A linkek száma és minősége mellett a weboldal hitelességét erősíti az aktív közösségi média jelenlét, a Google Cégem helyes használata, és minden olyan szakmai kapcsolat, amelynek nyoma van az interneten.

Mi az a linképítés?

A linképítés az hitelesség megteremtésének nélkülözhetetlen eleme. Linképítésnek azt a folyamatot nevezzük, amikor egy tudatos stratégia mentén igyekszünk a lehető legjobb külső hivatkozásokat megszerezni a weboldalunkra.

A Google a találati lista meghatározásakor nem csupán azt veszi figyelembe, hogy mennyire erős az oldal tartalma, és mennyire SEO-barát a felépítése.

A minőség a linképítés esetében kulcskérdés. Ma már értéktelen linkek tömegeivel – régen ez volt a linképítés bevett módszere – pillanatok alatt végérvenyesen tönkre lehet tenni egy honlapot. Ellenben egy-egy erős, magas látogatottságú, és tartalmában is releváns weboldalról szerzett link rengeteget segíthet.

A megfelelő linkprofil felépítése a keresőoptimalizálási munka egyik alappilére.

Milyen linkeket szeret, és miért büntet a Google?

A Google elsősorban a természetes linkeket szereti. Azaz az olyan linkeket, amelyeket nem építünk, hanem csak kapunk, mert például nagyon jó tartalmat írtunk.

A probléma az, hogy egy induló honlappal csak rendesen épített linkprofillal leeht labdába rúgni. A legtöbb témakörben sosem lesz organikus forgalmunk erős linkek nélkül. Ha pedig nincs forgalom, nem épülnek természetes linkek sem.

A cél a minél természetesebb linkprofil. El kell kerülni a gyanús helyekről érkező, a weboldalunk témáját tekintve nem releváns oldalakon elhelyezett linkeket, mert ezekért haraphat a Google.

Ugyancsak érdemes kerülni a kulcsszavakkal vastagon megtömött horgonyszövegeket. A kulcsszavak helyett a horgonyszövegben lehet használni például a linkelt oldal vagy bejegyzés címét, valamint az URL címet.

A Google szemében azok a legerősebb linkek, amelyek

  • erős, hiteles weboldalon jelennek meg. A forrásoldalon nem található ipari mennyiségű kifelé mutató link (vagyis nem linkkatalógus vagy linkfarm).
  • a forrásoldal és a linkelt oldal tematikailag összefügg. Például, ha van egy SEO-val foglalkozó honlapod, akkor kevesebbet fog érni egy kertészeti weboldalról érkező külső link, mint ha egy másik online marketingről szóló blogon elhelyezett link.
  • a link nem a láblécben vagy az oldalsávban kapott helyett, hanem a tartalomban (kontextuális link).
  • a link horgonyszövege nem kizárólag kulcsszavakból áll, de utal a linkelt oldal tartalmára.

A minőségi linképítés lehetőségei

A hagyományos linképítő módszer abban állt, hogy a honlaptulajdonos a lehető legtöbb linkkatalógusban regisztrált, gyakorlatilag kizárólag a mennyiségi szempontot tartva szem előtt.

Ma ennek már kisebb a jelentősége, bár az igényesebb linkkatalógusok még jelentenek némi linkerőt. Ez főleg egy teljesen kezdő weboldal esetében lehet jó segítség, mert elsőre nehéz komoly szakmai linkeket szerezni. A vacak, már kinézetre is gyanús linkkatalógusokat el kell elkerülni. Komoly hasznot biztosan nem fognak hajtani, veszélyforrást ellenben jelenthetnek. Ha kapnak egy kiadós Google büntetést, a mi oldalunkat is magukkal ránthatják.

A mennyiség helyett ma már sokkal nagyobb jelentőséggel bír a minőség.

A linképítés legjobb útja, ha szakmilag releváns és hiteles, a találati lista élén rangsorolt weboldalakon próbálsz linkeket elhelyezni.

A legtöbb munkával a vendégblogolás jár, de talán ez hozza a legjobb eredményt is. A lényege, hogy felajánljuk egy-egy jól megírt vendégcikket egy másik, téma szempontjából releváns és erős blog számára. A szövegben pedig elhelyezünk több, a saját oldalunkra mutató linket.

Sok blogger és honlaptulajdonos nyitott az ilyen együttműködésre, hiszen nekik is jó, ha néhány linkért cserébe jó minőségű tartalmat jelentethetnek meg a saját felületükön.

A sikerhez nem elég ismerni a SEO-t. Ki is kell tudni várni az eredményt

A keresőoptimalizálás folyamatos és megfontolt építkezést jelent.

Nagyon sokan belevágnak, aztán feladják pár hónap után, mert nem jön az eredmény. Ez nagy hiba. A SEO-tól eredményt várni a legjobb esetben is fél éves időtávban érdemes.

Persze elképzelhető, hogy féléven belül is lesz mondjuk egy látványos javulás egy fontos kulcsszó helyezésével kapcsolatban. De kell 6 hónap, hogy meglehessen mondani, a javulás tartós, vagy csak átmeneti jelenség volt.

Ezért azt javaslom, ha SEO projektbe vágsz, légy türelemmel.

Sok sikert!

Gyakori kérdések

Mi az a keresőoptimalizálás (SEO)?

A keresőoptimalizálás (SEO) egy online marketing eszköz. A célja a lehető legtöbb releváns kulcsszóra jó helyezést elérni a Google keresőben, ezzel ingyenesen jelentős forgalmat hozni a honlapodra.

Hogyan működik a keresőoptimalizálás?

A SEO alapvetően négy nagy feladatból áll: kulcsszókeresés, minőségi tartalom készítés, a felhasználói élmény maximalizálása és a hitelesség felépítése. Ha mind a négy területre figyelsz, sikeres lehetsz a Google keresőben.

Mi a SEO legnagyobb előnye?

A SEO hatalmas előnye a fizetős hirdetésekkel szemben, hogy nem feltétlenül szükséges hozzá jelentős és folyamatos pénzbefektetés. Míg egy hirdetés csak addig hoz forgalmat, amíg folyamatosan fizetsz érte, a SEO segítségével hosszú távon is stabil forgalmat szerezhetsz.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Honlapkészítés egy nap alatt, garanciával

WordPress weboldal üzemeltetés profin