A keresőoptimalizálás (SEO) segítségével hosszú távon is stabil, értékes forgalmat szerezhetsz a weboldaldra. Ráadásul ingyenesen.
Nem csoda, hogy a keresőoptimalizálás jelenleg az egyik legforróbb téma az online üzleti életben. Ebben a cikkben végig vezetlek a SEO alapjain.
Ha még nem találkoztál velem, hadd mutatkozzak be röviden.
Jobbágy András vagyok, SEO szakértő. Vállalkozásoknak segítek üzletileg értékes forgalmat szerezni a Google keresőből.
Vágjunk bele!
Mi az a SEO? Mi a SEO jelentése?
A SEO az angol Search Engine Optimization rövidítése, jelentése magyarul keresőoptimalizálás. A SEO egy online marketing eszköz, feladata a weboldalad forgalmának növelése.
A keresőoptimalizálás célja stabilan sok új felhasználót hozni a Google keresőből a honlapodra. Előre kerülni a Google találati listáján a weboldalad témájába vágó lehető legtöbb keresőszóra és kifejezésre.
Ellentétben az online PPC hirdetések világával (pl. Google Ads hirdetéskezelés, Facebook, stb.), amik csak akkor hoznak látogatót, ha folyamatosan fizetsz, a SEO stabil eredményt hoz, mert az organikus (nem fizetett) forgalomat célozza meg. Azokat a hús-vér embereket, akik problémáikra, megoldásaikra keresnek választ a keresőben. Legtöbbször információt kutatnak, nem konkrét vásárlást terveznek.
A SEO hatalmas előnye a hirdetésekkel szemben, hogy nem feltétlenül szükséges hozzá jelentős és folyamatos pénzbefektetés.
A keresőoptimalizálás részei
A keresőoptimalizálást alapvetően három területre szoktuk osztani:
- Technikai SEO
- On-page SEO
- Off-page SEO.
A Technikai SEO azoknak a beállításoknak az összességét jelöli, amelyek nélkül a Google egyszerűen nem fogja észrevenni a weboldaladat. Ilyen például a honlapod indexelhetőségének biztosítása az algoritmus számára, vagy a weboldal sebesség.
Az On-page SEO elsősorban a honlapon megjelenő tartalom (szövegek, képek, videók) optimalizálását jelöli. Ide tartozik a már említett kulcsszó kutatás, a tartalom elkészítése és a SEO szabályai szerinti tagolása, szerkesztése (például a SEO cím beállítása, vagy a megfelelő szöveghierarchia – címek, alcímek, stb. – megalkotása), valamint a belső linkek helyes használata is. Talán ez az a terület, amivel a legtöbb idő szokott elmenni.
Az Off-page SEO lényege mindazoknak a külső tényezőknek a feltérképezése és kezelése, amelyek hatással lehetnek a honlapod helyezésére a Google rangsorban. Legfontosabb összetevője a hatékony linképítés, de ide tartozik még például a közösségi média jelenlét is.
Hirdetések és organikus találatok a Google találati listán
Nézzük meg először, hogyan fest a találati lista (SERP). A legfelső találatok, ha üzleti szempontból fontos kulcsszóról van szó, sok esetben fizetett hirdetések. Ezeket a “Hirdetés“ felirat is jelzi. Utána következnek az első természetes vagy organikus találatok. Azok az oldalak, amelyek tartalma a Google szerint leginkább passzol az adott keresésre.
A keresőoptimalizálás célja az organikus találatok között az élre törni a releváns kulcsszavak esetében.
Például, ha női cipőket árulsz Kecskeméten, akkor valószínűleg fontos lesz számodra, hogy ha valaki beírja a a “női cipő Kecskemét”, vagy a “cipőbolt Kecskemét” kifejezéseket a keresőbe, a te üzleted is megjelenjen a találatok között. Ezeket a szavakat, kifejezéseket nevezzük kulcsszavaknak..
Hányadiknak kell lenned a Google találati listán?
Lehetőleg az elsőnek, de minimum törekedned kell az első öt hely egyikére befutni.
Az általános statisztika szerint ugyanis az lista első helyén álló weboldal viszi el a kattintások 30 százalékát, a második 14 százalékot, a harmadik 10 százalékot. A 9-10. hely magasságában már alig 5 százalék az átkattintási arány (CTR), a találati lista 2-3. oldalára már csak elenyésző kattintás jut.
Ezeknek a számoknak a tükrében persze egyből felvetődhet, hogy érdemes-e egyáltalán SEO-val foglalkozni. Hiszen az organikus találatok előtt, a legfelső helyeken úgyis fizetett találatok vannak. Ha villámgyorsan kell az eredmény, és sok pénzed van, valóban egyszerűbb és gyorsabb lehet a hirdetésekre rámenni. A kereősoptimalizálás azoknak való, akik hosszú távon szeretnének eredményt, és van is türelmük kivárni.
SEO szempontból azokra a kulcsszavakra, amelyekre töméntelen hirdetés jut, nem érdemes túl sok figyelmet pazarolni. Szerencsére a legtöbb témakörben rengeteg olyan fontos kucslszó létezik, amire csak kevés, vagy egyáltalán nem jut hirdetés.
Az ilyen kulcsszavak jelentik a legjobb esélyt fizetett hirdetés nélkül ügyfelekhez jutni az interneten.
Mi kell ahhoz, hogy a találati lista élére kerülhess?
Az az igazság, hogy nem tudjuk teljesen 100 százalékosan biztosan. A Google ugyanis nem teszi nyilvánossá, hogyan rakja össze a találati listákat. Vélhetően több száz, ha nem ezres nagyságrendű tényezőt vesz figyelembe. Ezek közül sokat bizonyára egyáltalán nem ismerünk. Ráadásul az algoritmust folyamatosan fejlesztik, a becslések szerint évi akár 500-600 alkalommal is frissítik.
Ezért nagyon sok minden, amit a SEO szakemberek tudni vélnek a Google működéséről, szigorúan véve csak feltételezés.
Sok alapkérdésben konzenszus van, például abban, hogy fontos a könnyen átlátható weboldal struktúra. De a is előfordul, hogy bizonyos kérdésekben különböző szakemberek egymásnak teljesen ellentmondó álláspontok mellett kardoskodnak. Például, kell-e szerepelnie a kulcsszónak a meta leírásban? Nincs, aki igazságot tegyen, mert lehet hogy egy módszer jól működött az egyiknek egy bizonyos helyzetben, a másiknak meg nem.
A Google ugyan közzé teszi a általános irányelveit,ebből kiderül, hogy nagyjából mit vár a Google a weboldal tulajdonosoktól. A valóság azonban ennél sokkal árnyaltabb. Eleve, az irányelvek sok részletkérdésre nem adnak választ. Ráadásul léteznek bevett SEO módszerek, például a linképítés fizetett linkekkel, amelyek szembe mennek a Google irányelveivel. Mégis, sok esetben fényesen működnek a gyakorlatban.
A SEO egy komplex terület. Lentebb részletesen is olvashatsz a tennivalókról. De ha egyetlen dolgot kell kiemelnem, akkor ezt javaslom:
Ha szeretnél jó helyen szerepelni a találati listában, add meg azt, amit a Google leginkább akar: készíts kiemelkedő, a felhasználók számára igazán értékes tartalmat.
Nagyon hatékony módszer pédlául, ha saját blogot indítasz, és rendszeresen írsz új bejegyzéseket. De jó választás lehet egy vlog, podcast sorozat vagy bármi más is. A lényeg, hogy amit csinálsz, legyen színvonalas, izgalmas és értékes.
A hatékony SEO első szabálya: működj együtt a Google-val
Az eredményes keresőoptimalizáláshoz első körben meg kell érteni, hogy ezt a játékot a Google szabályai szerint játsszák. A Google ellenében nem tudsz győzni, csakis úgy, ha együttműködsz vele. De ehhez tisztán kell látni a Google szándékait.
A Google elsődleges, legeslegfontosabb célja a piacvezető pozíció megőrzése a keresőmotorok között. Ehhez az elérhető legjobb szolgáltatást kell nyújtania a felhasználóknak, vagyis mindig az adott keresőszóra adható legjobb találatokat kell megtalálnia.
Ha a találati lista élére akarsz kerülni a számodra fontos keresőkifejezéseknél és szavaknál, a te weboldaladnak kell a legjobbnak lennie.
Mitől lesz a honlapod a legjobb találat a Google szemében? A Google alapvetően olyan weboldalakat keres, ami képes megadni a hús-vér felhasználóknak, amit keresnek. Legyen az információ, termék vagy megoldás egy problémára. A honlapodnak ki kell elégítenie a felhasználók keresési szándékát.
A Google elégedett felhasználókat akar. Ha a honlapod elégedetté teszi a felhasználókat, a Google szeretni fog. A jutalmad a jó helyezés és jelentős organikus forgalom lesz.
A hatékony SEO alappillérei
A SEO hármas felosztásáról (Technikai SEO, On-page SEO és Off-page SEO) már beszéltünk. Ezen belül négy területre kell nagyon odafigyelned, ha hatékonyan szeretnéd keresőoptimalizálni a honlapodat.
- Kulcsszókeresés
- Minőségi tartalom készítése
- A felhasználói élmény maximalizálása
- A hitelesség megteremtése
És persze léteznek bizonyos technikai alapok, amelyknek rendben kell lennie. Ilyen az Google indexelhetőség, a megfelelő URL beállítások, meta adatok használata, a helyes HTML struktúra alkalmazása.
Kulcsszókeresés: ismerd meg a felhasználók problémáit
A SEO első lépése megismerni, hogy a weboldalad témakörében pontosan milyen kifejezésekre, szavakra keresnek a felhasználók a Google-ban.
A kulcsszókutatás nem pusztán mechanikus munka. Nem csupán a konkrét kulcsszavakat kell megtalálnod, de értened is kell, mi van mögötte. Ismerned kell a keresési szándékot, már csak azért is, mert a Google is törekszik erre, és a feltételezett keresési szándék mentén alakítja ki a találati rangsort.
A SEO azt is jelenti, hogy megtanulunk arról írni, beszélni, ami a célközönséget érdekli.
Állíts össze egy 100-200 tételes listát olyan szavakkal, kifejezésekkel, amelyekre gyakran keres a célcsoportod.
A lista összeállításához ingyenesen használhatod többek között:
- A Google keresőt, például az automatikusan kiegészített keresőkifejezéseket, vagy az oldal alján található “Kapcsolódó keresések” dobozt
- A Google ingyenes kulcsszótervezőjét
- Az Ubersuggestet
- A Rank Tracker ingyenes változatát
- Az Ahrefs kulcsszó keresőjét
Az ingyenesen használható Google Search Console-ban tudod ellenőrizni, hogy milyen kulcsszavakra rangsorolja a honlapodat a keresőmotor.
A kulcsszókereséshez a SEO tippek cikkemben is adtam javaslatokat.
Minőségi tartalom készítése
A SEO mindenekelőtt minőségi tartalom készítését jelenteni. Színvonalas, érdekes egyedi szövegek nélkül nincs keresőoptimalizálás.
Először is nem árt tisztázni, mit ért a Google minőségi tartalom alatt: olyan informatív és egyedi szöveget, képet, videót, podcastot, stb., ami eredeti, vagyis a te szellemi terméked, nem másoltad valahonnan copy-paste módszerrel.
Nem kell feltalálnod a spanyolviaszt. Viszont törekedni kell arra, hogy az interneten egyébként is fellelhető információkhoz képest valami pluszt nyújtsál.
Például, ha a látogató a szakmai blogod bejegyzéseiben egy rakás olyan információt talál értelmesen összeszedve, amit egyébként csak hosszas keresgéléssel tudna 10 másik honlapról összekaparni, akkor már is meg van a hozzáadott érték. A plusz lehet akár a személyes stílusod varázsa is, például, ha nagyon jól írsz, vagy ha élvezetes videókat tudsz szerkeszteni. A lényeg, hogy valamilyen szempontból legyen egyedi a tartalom, amit kínálsz.
Tudnod kell azt is, hogy mit nem szeret a Google: például az automatikusan generált tartalmat, a máshonnan átvett (duplikált) tartalmat, az értékesítési szándékú (affiliate) linkeket valódi tartalom nélkül, a trollkodást, a spam kommenteket, a látogatók számára láthatatlan, kulcsszavakkal tömött rejtett szövegeket.
Jó tartalmat készíteni nem könnyű feladat, főleg elsőre. Később, amikor már megszerezted a rutint, sokkal könnyebb lesz.
A kezdéshez hadd adjak néhány tanácsot. (Bővebben pedig a SEO szövegírás cikkemben találsz segítséget.)
A felhasználói élmény maximalizálása
A Google hatalmas energiákkal törekszik arra, hogy a felhasználói élményt (UX) helyezze a keresőmotor működésének középpontjába.
A felhasználói élményt alapvetően két módon tudja mérni a Google. Az első az átkattintási arány (CTR), a második a visszafordulási arány (bounce rate). Az első azt jelöli, hogy a felhasználók milyen arányban hajlandóak rákattintani a találati listában megjelenő tartalmadra, a második pedig azt méri, hogy a felhasználók mennyire hajlamosak huzamosabb időt eltölteni a honlapodon.
Abban nagyjából közmegegyezés van SEO körökben, hogy a CTR valós szerephez jut a rangsorolási metódusban. Ha például egy kulcsszóra második helyen rangsorolja a weboldalad a Google, de sokkal többen kattintanak rá, mint az első helyen szereplő honlapra, akkor idővel valószínűleg te leszel az első a listában.
A visszafordulási arány nehezebb dió, igazából nem tudjuk biztosan, hogy hatással van-e a Google rangsorra. Például Matt Cutts, a Google egyik korábbi vezetője tagadta, miközben több jel is mutat arra, hogy az algoritmus valamilyen formában mégiscsak figyelembe veszi ezt a mutatót. Talán nem állunk messze a valóságtól, ha azt állítjuk, hogy a visszafordulási arány közvetetten összefügg a Google rangsorral, ugyanis ha rossz ez a mutató, akkor olyan problémákra utal, amiket valószínűleg az algoritmus is megérez így vagy úgy.
Ugye a Google alapvetően elégedett felhasználókat akar. Az elégedett felhasználók pedig nem lépnek le egy honlapról 5 másodperc után.
A felhasználói élmény egyik alapja maga tartalom, az érdekes címek, a gördülékeny szövegek, a jó érzékkel kiválasztott képek. Sokat számíthat az is, hogy a weboldal mennyire akadálymentes, vagyis mennyire kezelhető és átlátható a lehető legszélesebb közönség számára.
A jó tartalom mellett a felhasználói élményt számos félig-meddig technikai jellegű kérdés befolyásolja. Ezek közül hármat emelek most ki a lenti lenyitható ablakokban.
A hitelesség megteremtése
A Google a hiteles weboldalakat szereti. Olyan honlapokat, amelyek garantáltan komoly szaktudást tudnak felmutatni egy-egy témakörben.
A hitelességet, akár csak a való életben, mások tudják megadni számunkra. Akkor leszünk hitelesek, ha mások hitelesnek gondolnak minket. Ugyanezt igyekszik átültetni a Google az online világba is.
Ezért van az, hogy csak az számít, mennyi kiemelkedő szaktudásról számot adó cikk, bejegyzés szerepel a honlapodon.
Hanem azt is, mennyi hivatkozás mutat a honlapra. Pontosabban ma már nem is a külső linkek mennyisége, hanem a minősége a fontos tényező.
A linkek jelentősége SEO szempontból nem az általuk közvetített forgalom. Hanem az, hogy a Google számára minden link egy-egy jelzés: “Hé, idefigyelj, ez egy jó honlap”!
A sok minőségi link azt jelenti a Google számára, hogy a linkelt honlap hiteles.
Ezért kell foglalkoznod a minőségi linképítéssel.
A linkek száma és minősége mellett a weboldal hitelességét erősíti az aktív közösségi média jelenlét, a Google Cégem helyes használata, és minden olyan szakmai kapcsolat, amelynek nyoma van az interneten.
Mi az a linképítés?
A linképítés az hitelesség megteremtésének nélkülözhetetlen eleme. Linképítésnek azt a folyamatot nevezzük, amikor egy tudatos stratégia mentén igyekszünk a lehető legjobb külső hivatkozásokat megszerezni a weboldalunkra.
A Google a találati lista meghatározásakor nem csupán azt veszi figyelembe, hogy mennyire erős az oldal tartalma, és mennyire SEO-barát a felépítése.
A minőség a linképítés esetében kulcskérdés. Ma már értéktelen linkek tömegeivel – régen ez volt a linképítés bevett módszere – pillanatok alatt végérvenyesen tönkre lehet tenni egy honlapot. Ellenben egy-egy erős, magas látogatottságú, és tartalmában is releváns weboldalról szerzett link rengeteget segíthet.
A megfelelő linkprofil felépítése a keresőoptimalizálási munka egyik alappilére.
Milyen linkeket szeret, és miért büntet a Google?
A Google elsősorban a természetes linkeket szereti. Azaz az olyan linkeket, amelyeket nem építünk, hanem csak kapunk, mert például nagyon jó tartalmat írtunk.
A probléma az, hogy egy induló honlappal csak rendesen épített linkprofillal leeht labdába rúgni. A legtöbb témakörben sosem lesz organikus forgalmunk erős linkek nélkül. Ha pedig nincs forgalom, nem épülnek természetes linkek sem.
A cél a minél természetesebb linkprofil. El kell kerülni a gyanús helyekről érkező, a weboldalunk témáját tekintve nem releváns oldalakon elhelyezett linkeket, mert ezekért haraphat a Google.
Ugyancsak érdemes kerülni a kulcsszavakkal vastagon megtömött horgonyszövegeket. A kulcsszavak helyett a horgonyszövegben lehet használni például a linkelt oldal vagy bejegyzés címét, valamint az URL címet.
A Google szemében azok a legerősebb linkek, amelyek
- erős, hiteles weboldalon jelennek meg. A forrásoldalon nem található ipari mennyiségű kifelé mutató link (vagyis nem linkkatalógus vagy linkfarm).
- a forrásoldal és a linkelt oldal tematikailag összefügg. Például, ha van egy SEO-val foglalkozó honlapod, akkor kevesebbet fog érni egy kertészeti weboldalról érkező külső link, mint ha egy másik online marketingről szóló blogon elhelyezett link.
- a link nem a láblécben vagy az oldalsávban kapott helyett, hanem a tartalomban (kontextuális link).
- a link horgonyszövege nem kizárólag kulcsszavakból áll, de utal a linkelt oldal tartalmára.
A minőségi linképítés lehetőségei
A hagyományos linképítő módszer abban állt, hogy a honlaptulajdonos a lehető legtöbb linkkatalógusban regisztrált, gyakorlatilag kizárólag a mennyiségi szempontot tartva szem előtt.
Ma ennek már kisebb a jelentősége, bár az igényesebb linkkatalógusok még jelentenek némi linkerőt. Ez főleg egy teljesen kezdő weboldal esetében lehet jó segítség, mert elsőre nehéz komoly szakmai linkeket szerezni. A vacak, már kinézetre is gyanús linkkatalógusokat el kell elkerülni. Komoly hasznot biztosan nem fognak hajtani, veszélyforrást ellenben jelenthetnek. Ha kapnak egy kiadós Google büntetést, a mi oldalunkat is magukkal ránthatják.
A mennyiség helyett ma már sokkal nagyobb jelentőséggel bír a minőség.
A linképítés legjobb útja, ha szakmilag releváns és hiteles, a találati lista élén rangsorolt weboldalakon próbálsz linkeket elhelyezni.
A legtöbb munkával a vendégblogolás jár, de talán ez hozza a legjobb eredményt is. A lényege, hogy felajánljuk egy-egy jól megírt vendégcikket egy másik, téma szempontjából releváns és erős blog számára. A szövegben pedig elhelyezünk több, a saját oldalunkra mutató linket.
Sok blogger és honlaptulajdonos nyitott az ilyen együttműködésre, hiszen nekik is jó, ha néhány linkért cserébe jó minőségű tartalmat jelentethetnek meg a saját felületükön.
A sikerhez nem elég ismerni a SEO-t. Ki is kell tudni várni az eredményt
A keresőoptimalizálás folyamatos és megfontolt építkezést jelent.
Nagyon sokan belevágnak, aztán feladják pár hónap után, mert nem jön az eredmény. Ez nagy hiba. A SEO-tól eredményt várni a legjobb esetben is fél éves időtávban érdemes. Ebből a szempontból mindegy, hogy egy szolgáltatást áruló egyszerűbb honlapot, vagy egy webáruházat keresőoptimalizálsz.
Persze elképzelhető, hogy féléven belül is lesz mondjuk egy látványos javulás egy fontos kulcsszó helyezésével kapcsolatban. De kell 6 hónap, hogy meglehessen mondani, a javulás tartós, vagy csak átmeneti jelenség volt.
Ezért azt javaslom, ha SEO projektbe vágsz, légy türelemmel.
Sok sikert!
További hasznos cikkek a SEO-ról
- Nagy SEO hibák, amikre rámehet az egész projekt
- SEO árak: miért és mennyibe kerül a siker valójában?
- SEO kampány: a siker 4 feltétele
- SEO vagy Google Ads: melyik a jobb?
- Mennyi tartalomra van szükség a sikeres SEO-hoz?
- Mennyi új ügyfelet szerezhet egy ügyvédi iroda kizárólag SEO-val?
- Hogyan védjed meg a márkaneved a Google-ben?
- Milyen hamar hoz eredményt a SEO? (Példákkal)
- Mennyit ér egy SEO-fókuszú honlap felújítás? (Esettanulmány)
Gyakori kérdések
A keresőoptimalizálás (SEO) egy online marketing eszköz. A célja a lehető legtöbb releváns kulcsszóra jó helyezést elérni a Google keresőben, ezzel ingyenesen jelentős forgalmat hozni a honlapodra.
A SEO alapvetően négy nagy feladatból áll: kulcsszókeresés, minőségi tartalom készítés, a felhasználói élmény maximalizálása és a hitelesség felépítése. Ha mind a négy területre figyelsz, sikeres lehetsz a Google keresőben.
A SEO hatalmas előnye a fizetős hirdetésekkel szemben, hogy nem feltétlenül szükséges hozzá jelentős és folyamatos pénzbefektetés. Míg egy hirdetés csak addig hoz forgalmat, amíg folyamatosan fizetsz érte, a SEO segítségével hosszú távon is stabil forgalmat szerezhetsz.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?