A Yoast SEO az egyik legjobb, és egyben legnépszerűbb WordPress keresőoptimalizáló bővítmény. Ebben a cikkben bemutatom, hogyan tudod beállítani és használni a saját honlapodon.
A weboldal keresőoptimalizálás nagy munka. A SEO nagyon szerteágazó technikai oldala (mint amilyen például az ideális weboldal sebesség elérése) mellett rengeteg idő és energia a tartalom optimalizálása – főleg, ha valaki nem tudja hogyan álljon neki.
Elsősorban ebben, a tartalom keresőoptimalizálásában ad hatalmas segítséget a Yoast SEO.
Hogyan segíti a Yoast SEO a honlapod keresőoptimalizálását?
A Yoast egyre több mindent tud, de a legfontosabb funkciói nagyjából ezek:
- a segítségével az egész honlapodra nézve globálisan, és az egyes aloldalakra lebontva is elvégezheted a legfontosabb SEO beállításokat (kulcsszavak, metaleírások, strukturális adatok, stb.);
- összekapcsolhatod vele a honlapodat a Google webmester eszközeivel;
- pontosan be tudod állítani, hogyan jelenjenek meg a honlapodra mutató közösségi média posztok (Facebook, Twitter).
De ami a legfontosabb, hogy a
Yoast SEO ügyesen megtanít, hogyan készíts jól optimalizált tartalmat.
A Yoast SEO telepítése
A Yoastot ugyanúgy tudod telepíteni, mint bármelyik másik wordpress bővítményt. Kattints a WordPress admin felületen a Bővítmények –>> Új hozzáadása menüpontra, majd írd be a Yoast nevet a keresőmezőbe. A találatok között keresd ki a bővítményt, és kattints a Telepítés most, majd az Bekapcsolás gombra.
Ingyenes vagy prémium verzió?
Akvitálás után kapni fogsz egy üzenetet, ami megpróbál rábeszélni, hogy használd inkább a bővítmény fizetős változatát.
Ellentétben sok bővítménnyel – ahol az ingyenes verzióból tényleg fontos funkciókat hagynak ki – a Yoast esetében mindent tud az ingyenes verzió, amire egy átlagos honlapnak szüksége lehet.
A fizetős változat ára jelenleg egy évre 89 dollár (plusz ÁFA), vagyis Magyarországról vásárolva nagyjából 35 ezer forint. Ezért az összegért például ezeket tudja a fizetős verzió pluszban az ingyeneshez képest:
- javaslatokat ad belső linkek elhelyezésére
- kulcsszótól függően javaslatokat ad egyes SEO szempontból esetleg fontos kifejezések használatára
- az ingyenes változatban egy aloldalra egyetlen kulcsszót adhatunk meg, de a prémium verzió akár több kulcsszóra, szinonímákra is optimalizálható.
Mivel a Yoast magyar tudása teljesen esetleges, ezért magyar nyevű honlaphoz sok értelme valószínűleg nincs ezeknek az extra funkcióknak. A teljes lista itt olvasható. Szerepel rajta még az átirányítások beállításának lehetősége – de például ezt egy csomó ingyenes bővítmény is tudja. A lényeg, hogy egy magyar nyelvű honlaphoz szerintem nagy valószínűséggel nem fogod tudni kihasználni a prémium változat extráit. De dönts belátásod szerint, simán lehet, hogy találasz olyan pluszt a fizetős verzóban, ami megéri neked.
A Yoast SEO beállítása lépésről-lépésre
Kezdjük az egész oldalra érvényes, globális beállításokkal. Telepítés és aktiválás után a WordPress admin felület baloldali menüben megjelenik egy SEO lehetőség, kattints rá. A legfelső, General almenüpont az általános beállításokhoz visz. A Dashboard alatt értesítéseket találsz, nincs mit beállítani, menjünk tovább a Features (általános beállítások) fülre.
Általános beálíltások (Features)
Összesen nyolc funkció közül választhatsz. A legtöbbet érdemes ON-ra állítani, de lássuk sorban:
- SEO analysis: ez a Yoast legfontosabb funkciója, mindenképpen kapcsoljuk be. Javaslatokat ad az aloldalak, bejegyzések tartalmi keresőoptimalizálásához.
- Readability analysis: segít könnyeben olvashatóvá tenni a szövegeidet, például figyel a mondatok és bekezdések hosszúságára. Nagyon hasznos funkció, mert az emberek az interneten teljesen máshogy olvasnak, mint a valós életben.
- Cornerstone content: a legfontosabb bejegyzéseinket, aloldalainkat megjelölhetjük “Sarokkő” tartalomként. A Yoast ezekhez további javaslatokat fog hozzáfűzni.
- Text link counter: ha bekapcsoljuk, a bővítmény meg fogja mutatni, mennyi belső link mutat az egyes aloldalakra. Ez azért fontos, mert minél lényegesebb egy aloldal, annál több helyen érdemes linkelnünk a saját honlapunk más részeiről.
- XML sitemaps: mindenképpen állítsd On-ra. A honlap térképre (sitemap) azért van szükség, hogy a keresőmotorok megtalálják a weboldalad összes aloldalát. Szerencsére a weboldal térképeket a Yoast autmatikusan létrehozza, és elérhetővé teszi a keresőmotorok számára is a valami.hu/sitemap_index.xml URL cím alatt.
- Ryte integration: felesleges funkció, amihez ráadásul kellene egy másik, külső és fizetős szolgáltatás is. Nyugodtan kapcsold ki.
- Admin bar menu: szintén nem életbevágó funkció. Bekapcsolt állapotban a felső menüsávban megjelenik a Yoast logója, és onnan is eléred a beállításokat.
- Security: no advanced settings for authors: ez csak akkor érdekes, ha több szerzője is van a honlapodnak. Ha bekapcsolod, a többi szerző is hozzáfér néhány speciális beállításhoz, például kizárhat egyes aloldalakat a találati rangsorból, vagy megváltoztathatja a kanonikus URL-eket. Alapesetben jobb kikapcsolva tartani.
Webmester eszközök (Webmaster Tools)
Itt adhatod meg az egyes keresőmotorok egyedi kódjait, amelyek segítségével követni tudják a honlapod organikus (keresőből, nem fizetett hirdetésből érkező) forgalmát. A Google mellett érdekes lehet még a Bing, bár sem Európában, sem Magyarországon nincsenek különösebben erős az elterjedtsége. A Yandexet orosz, a Baidut kínai nyelvterületen használják, valószínáleg számodra ezek nem lesznek érdekesek. Érdemes tudni azt is, hogy a Google Search Console-t más, hatékonyabb módon is integrálhatod. Menj ehhez a Search Console oldalára, és add hozzá a honlapot a Google fiókodhoz a Tulajdon hozzáadása –> Domain –> Folytatás gombbal. Bizonyos esetekben (például aldomainek esetén, vagy ha a weboldal URL-jében szerepel a www. is) pontosabb adatokat kaphatsz így.
Keresési megjelenés (Search Appearance) – Általános beállítások (General)
A második almenüpont a Search Appearance, ahol beállíthatod, hogyan jelenleg meg a honlapod a találati rangsorban. Az első fül a General nevet viseli. Itt választhatsz egy címelválasztót (Title Separator), ami a Google találati rangsorban az adott aloldal címe és a honlap neve között megjelenik. Mutatok egy példát, a címelválasztó az álló vonal (de lehetne kettőspont, gondolatjel, csillag és még néhány más karakter is): Ugyanitt megadhatsz néhány strukturális adatot is a honlapoddal kapcsolatban. Semmiképp sem érdemes kihagyni ezt a lépést: válaszd ki, hogy magánszemélyként, vagy szervezetként szeretnéd, hogy a Google ismerjen. Ugyanitt megadhatod a weboldalad logóját is. Ezek az adatok nem lesznek láthatóak a honlapodon, mégis nagyon fontosak.
Tartalomtípusok (Content Types)
Itt lehetőséged van beállítani, hogy ez egyes WordPress tartalomtípusok (bejegyzések, oldalak, projektek) megjelenhetnek-e a keresési találatok között. Mivel természetesen azt szeretnéd, hogy igen, jelenjenek meg, ezért a legjobb, ha itt nem nyúlsz semmihez, hagyod az alapbeállításokat, és tovább lépsz.
Media, Taxonomies, Archives
Ezekben a meüpontokban szintén hagyd érintetlenül az alapbeállításokat. A Media részben tilthatnád meg, hogy a Google a keresési találatok között megjelenítse a honlapodon használt képeket. A Taxonomies és Archives résznél ugyanezt tilthatnád meg a kategória, címke és szerzői oldalakra nézve. Ez azonban teljesen felesleges, ráadásul hatalmas öngól is lenne: a megfelelően keresőoptimalizált képekkel, és a jól beállított kategória oldalakkal is sok organikus látogatót szerezhetsz a keresőből.
Morzsamenük (Breadcrumbs)
A morzsamenük általában az egyes aloldalak tetején, vagy alján jelennek meg. A feladatuk megmutatni, hogy pontosan hol járunk a weboldal szerkezetében. Mutatok egy példát:
A morzsamenük hasznosak lehetnek a felhasználók tájékozódása és a SEO szempontjából is. Sajnos azonban nem mindegyik WordPress sablon támogatja őket. A StudioPress sablonok például igen, de a Divi nem.
RSS
Ez egy kevésbé fontos lehetőség, szerintem nem érdemes foglalkoznod vele.
Közösségi média beállítások (Social)
Az Fiókok (Accounts) fül alatt meg tudod adni a összes közösségi média fiókod URL címét. Ezzel egy kis segítséget adsz a Google-nak: jelzed, hogy ezek a fiókok mind összetartoznak. A másik három fül alatt be tudod állítani, hogyan jelenjen meg a főoldalad Facebookon, Twitteren és Pinteresten. Az első kettő esetében minden aloldalnál külön is elvégezheted ezeket a beállításokat, így mindig a megfelelő borítóképpel és szöveggel fog megjelenni az oldalad ezeken a közösségi média csatornákon.
Yoast SEO használata a honlapod tartalmának optimalizálására
A Yoast telepítése és aktiválása után minden oldalad és bejegyzésed szerkesztő felületén megjelenik egy új szekció, ami így néz ki:
Ha érdekel a SEO, akkor azt tanácsolom, hogy mindig ellenőrizd és használd ezt a szekciót, mert segít finomhangolni és optimalizálni a szövegedeidet.
A legfontosabb dolgok, amiket itt beállíthatsz:
- milyen kulcsszóra akarod optimalizálni a szöveget;
- hogyan jelenjen meg az oldalad a keresési listában;
- hogyan jelenjen meg az oldalad, ha megosztod Facebookon vagy Twitteren.
Focus keyphrase
Ebben a mezőben adhatod meg, hogy melyik kulcsszóra szeretnéd optimalizálni az adott aloldalt, szöveget. Ha megadod a kulcsszót, a Yoast egy rakás tanácsot fog adni, hogy szerinte hogyan érdemes változtatni a tartalmon a jobb helyezés érdekében.
Google Preview
A Yoast itt megmutatja, hogy mobil és asztali nézetben hogyan fog festeni az oldalad a keresési listában. A Snippet editor vagy Kivonat szerkesztése gombra kattintva három mezőt állíthatsz be:
- SEO cím (meta cím): a cím, ami alatt megfog jelenni a bejegyzésed/oldalad a keresőben. Alapesetben az aloldal/bejegyzés címe, de meg is változtathatod. Például ennek a blogcikknek a “rendes” címe “Yoast SEO beállítása és használata WordPress honlapokon”. De ez túl hosszú lenne SEO címnek, ezért az csak ennyi: “Yoast SEO beállítása és használata”. A metacím maximum hosszasága kb. 50 karakter. Ha túl hosszú, vagy túl rövid a SEO címed, alatta a csúszka narancs vagy piros színű lesz. Írd át úgy, hogy zöld legyen.
- Keresőbarát név vagy Közvetlen hivatkozás: a bejegyzés/aloldal slug-ja, vagyis a domainnevet (sajathonlapom.hu) követő URL cím. Alapértelmezetten ugyanaz, mint amit a szerkesztő legtetején beállítasz közvetlen hivatkozásként.
- Metaleírás: Egy legfeljebb kb. 150 karakteres szöveg, ami megjelenik a keresési listában a SEO cím alatt. Gyakorilatilag egy nagyon rövid marketingszöveg, amivel szeretnéd rávenni az embereket, hogy a te oldaladra kattintsanak az összes többi találat közül. Szintén piros-narancs-zöld csúszka figyelmeztet a megfelelő hosszúságra.
Fontos tudnod: egyáltalán nem biztos, hogy végül pontosan az általad megadott SEO cím és metaleírás fog megjelenni a keresőben. A Google hajlamos kísérletezni, és olykor saját maga választ leírást és címet az eredeti tartalomból. Amit te beírsz, inkább egy ajánlás a Google számára: “nézd, én ezt akarom megmutatni/elmondani”. Rajta múlik, hogy elfogadja-e. Azért az esetek többségében elfogadja 🙂
SEO Analysis
A SEO Analysis felirat mellett láthatsz egy arcocskát. Amikor a Yoast úgy érzi, hogy jó munkát végeztél, ez az arcocska zöld. Ha nagyon nem tetszik neki valami, pirosra vált, az átmenet a kettő között a narancssárga szín. A feliratra kattintva megjelenik egy ellenőrző lista. Érdemes végignézni, és amit csak lehet, javítani. Mindenképpen érdemes például arra törekedni, hogy az oldal címében szerepeljen a kulcsszó, legyenek a szövegben külső és belő hivatkozások, legyenek rendben a SEO cím és metaleírás hosszúságok. Szintén – helyesen – kérni fogja, hogy legyenek képek a szövegben, és figyelmeztet, ha nincs kitöltve a képek alternetív szövege (ALT text). Amennyiben túl tövid a szöveges tartalom, azt is jelezni fogja a Yoast. Fontos tudni, hogy ma már nem igen lehet 200-400 szavas cikkekkel labdába rúgni a keresőben. Igyekezz minél hosszabb, de nem feleslegesen bőlére eresztett, hanem valódi, releváns tartalmat nyújtani a felhasználóknak. A Google ezt szereti.
A Yoast összes javaslatát vakon kell követni?
Nem fogsz tudni mindig a Yoast kedvében járni, és nem is kell. Legtöbbször azért nem, mert bár a Yoast nem tud rendesen magyarul, a Google tud. És tökéletesen ismeri a magyar ragozás szabályait.
A Google pontosan tudja, hogy például a “Yoast SEO beállítás” és a “Yoast SEO beállítások” összetartozó kifejezés. A Yoast nem.
Nem érdemes túlzottan foglalkozni az olyan javaslatokkal sem, amik szerint nem szerepel elégszer a kulcsszó a szövegben (Keyword density). Ma már biztosan nem azért nem fogsz bejutni az első találatok közé, mert a te cikkedben csak négyszer szerepel az “ipari víztisztítás” kifejezés, míg a konkurencia szövegében ötször. Szintén esetleges, hogy szükség van-e a kulcsszóra a metaleírásban. Ezt nagyon erőlteti a Yoast, pedig a hivatalos Google álláspont szerint a metaleírás nem közvetlen rangsorolási tényező. Inkább egy figyelemfelkeltő jelzés a felhasználónak, hogy “hé, kattins ide!”. Ha sokszor odakattint – magas átklikkelési arány (CTR) -, akkor az egy pozitív jelzés a Google felé. De nem azért, mert szerepel benne a kulcsszó, vagy sem. Hanem azért, mert a Google látni fogja, hogy ez az oldal tényleg releváns a húsvér felhasználó számára.
Olvashatóság (Readability)
Rendkívül lényeges rész. Bár a Yoast elsősorban az angolt érti, (és az angolban például általában sokkal rövidebbek a mondatok, mint a magyar nyelvben), mindenképp próbálj eleget tenni a javaslatainak. Négy faktort vizsgál, ebből az első három a fontos magyar nyelven:
- Subheading distribution, azaz az alcímek eloszlása a szövegben. Tagold a szövegedet néhány bekezdéseként H2 és H3-as címsorokkal! Elsőre furán hat majd, de hidd el, sokkal könyebben olvashatóvá teszed vele az oldaladat a felhasználók számára. Ez minden honlap egyik legfontosabb célja, nem véletlen hogy ugyanez a szempont áll középpontban az online betűtípusok kiválasztásakor is.
- Paragraph length, vagyis a bekezdések hosszúsága. Az interneten egy bekezdés legfeljebb három-négy mondatból áll. Az ennél hosszabb bekezdéseket érdemes kettészedni.
- Sentence length: a mondatok hosszúsága. Igyekezz rövid, pontos mondatokat írni. A kettőnél több tagmondatból álló mondatokat szedd szét.
Facebook és Twitter beállítások
A Social fülre kattintva állíthatod be, hogy pontosan milyen címmel, leírással és képpel jelenjen meg az oldalad, ha belinkeled Twitteren vagy Facebookon. Nagyon hasznos funkció, mert alapesetben a Facebook például a saját kénye-kedve szerint választ borítóképet az adott oldalon fellelhető összes képből, ráadásul hajlamos elég bután vágni is. (A Yoast SEO plugin prémium verziója a Google Preview-hoz hasonlóan mutatja meg a Facebook és Twitter előképet is).
Összefoglalás: akkor megéri a Yoast SEO-t használni?
Szerintem mindenképpen tegyél vele egy próbát. Akár ismerkedsz a keresőoptimalizált tartalom készítéssel, akár már profi szövegíró vagy, a Yoast egy csomó újat fog tudni tanítani neked. Ha pedig kérésed van, írd meg hozzászólásban!
Nagyon hasznosak és érthetőek a cikkeid! Hálás köszönet!
Kedves Andi! Köszönöm szépen! 🙂
Én próbáltam be állítani sehogy sem sikerül
Szia László! Hol akadtál el? Végig mentél a cikkben leírt lépéseken?