Legtöbben komoly erőfeszítéseket teszünk, hogy meglátogassák az oldalunkat. Azonban amikor weboldalunk várva várt látogatói gyorsan továbbállnak, az nemcsak hogy frusztráló, hanem komoly SEO-hatással is bírhat.
Ebben a cikkben körbejárjuk, hogy mi az a visszafordulási arány (bounce rate), hogyan befolyásolhatja az oldalunk rangsorolását a keresőmotorokban, és milyen stratégiákat alkalmazhatunk a javítására.
Mi az a visszafordulási arány?
Tegyük fel, hogy új futócipőt keresel a neten. Beírod a keresőbe, hogy „futócipők”, és rákattintasz az egyik keresési eredményre. Az oldal, amire érkezel, lassan töltődik be, és amikor végre megjelenik, nem futócipőket találsz, hanem elveszel az általános sportruházati termékek között. Nincs kedved az oldalon bogarászni. Valószínűleg gyorsan visszamész a keresőoldalra és egy másik webáruházara kattintasz , amely azonnal és egyértelműbben mutatja számodra a futócipőket.
Mi is történt tulajdonképpen?
Ezzel az interakcióval máris növelted az adott weboldal visszafordulási arányát, mivel nem találtad meg azt, amit kerestél, nem léptél tovább az oldalon belül másik lapra és egyéb interakció sem történt, hanem visszatértél a keresőoldalra.
A fenti esemény jelezheti a weboldal tulajdonosának, hogy valami nem stimmel: lehet, hogy a weboldal nem elég gyors, nem megfelelően célozza meg a kulcsszavakat, vagy a felhasználói élmény javításra szorul, hogy további maradásra és böngészésre vegyen rá az oldalán.
Lássuk mi is a nagykönyv szerint a visszafordulási arány: A visszafordulási arány egy százalékos arány, ami azt mutatja, hány látogató hagyja el a weboldalt anélkül, hogy bármilyen interakciót hajtott volna végre. Az interakció lehet bármi, például kattintás egy linkre, egy űrlapot kitöltése, vagy akár váltás egy másik oldalra.
Ez a százalékos arány azt jelzi számunkra, hogy a látogatók mennyire találják relevánsnak vagy érdekesnek az oldalt. Egy magas visszafordulási arány arra is utalhat, hogy az oldal nem felel meg a látogatók elvárásainak vagy szükségleteinek, de fontos hangsúlyozni, hogy a visszafordulási arány megítélése nagyban függ az oldal típusától és céljától.
Hatása a SEO-ra vitatott
Úgy is értelmezhetjük, hogy a keresőmotor bizalmat szavaz nekünk azzal, hogy egy bizonyos helyen oldalunk megjelenik a keresőoldalon. A visszafordulási arány pedig egy jelzés lehet számára, hogy az oldal mennyire felel meg ennek a pozíciónak.
A keresőmotorok, ezt a jelenséget úgy is értékelhetik, hogy az oldal nem kínál értékes tartalmat a felhasználók számára, ezért sokáig fennállt az a nézet, hogy a magas visszafordulási arány egyértelműen negatívan befolyásolja egy weboldal SEO teljesítményét.
A Google azonban többször is megerősítette, hogy a visszafordulási arány önmagában nem egy közvetlen rangsorolási faktor, ami még nem jelenti azt, hogy teljesen figyelmen kívül lehet hagyni. Foglalkozni kell vele, mert más mutatók mellett jelentős betekintést nyújt a látogatók viselkedésébe és ezen keresztül az oldal teljesítményébe.
Mit jelezhet a magas visszafordulási arány?
Egyrészt jelezheti azt, hogy a felhasználók nem találják azt, amit keresnek, vagy valamiért nem érzik jól magukat a weboldalon, ezért aztán gyorsan továbbállnak. Ugyanakkor jelezheti pont az ellenkezőjét is, azt, hogy a felhasználó mesés gyorsasággal megtalálta az információt amit keresett, és ezért elégedetten távozott. Minden az oldalunk céljától függ.
Információs oldalak
Ha például azt szeretnéd megtudni, hogy milyen névnap van ma, és beírod ezt a kérdést a keresőnek, rákattintasz az egyik találatra, és ha jó az oldal, akkor azonnal meg is kaptad a választ, így máris elégedetten távozhatsz az oldalról. Ebben az esetben, a magas visszafordulási arány ellenére is a bejegyzés teljesítette a célját.
Webáruházak
A webáruházakra általában jellemző a magas visszafordulási arány, azért is, mert a vásárlás előtt sokan szeretnek gyorsan körülnézni, aztán átkattintani egy másik találatra.
A magas visszafordulási arány itt több dolgot is jelezhet.
Lehet, hogy gyorsan betöltődik a oldal, és releváns a tartalom is, csak például magasak az árak, ezért ezt meglátva már el is kattint a vásárló az oldalról. De az is lehet, hogy a felhasználó elakadt a kategóriák útvesztőjében és nincs türelme tovább kutatni a számára érdekes termékeket.
Szolgáltatást kínáló oldalak
A magas visszafordulási arány egy szolgáltatást kínáló oldalon több problémára is utalhat. Lehet, hogy a látogatók nem találták meg azt a szolgáltatást vagy információt, amire számítottak, vagy nem sikerült bennük a kellő bizalmat felkelteni.
Sokszor jelent problémát, hogy az oldal nehezen navigálható, lassan tölt be vagy a dizájn nem elég vonzó, az ronthatja a felhasználói élményt. Semmitmondóak, nem elég hatékonyak az ajánlatok vagy a cselekvésre ösztönző felhívások, vagy olyan technikai hibába ütközik a látogató, hogy nem vállal további lépéseket az oldalon.
Mekkora akkor az “ideális” visszafordulási arány?
Kérdezik sokan. A válasz, hogy nincs “ideális” mértéke, megítélése attól függ, hogy milyen típusú oldalt vizsgálunk. Egy magas például 70-80% visszafordulási arány aggályos lehet egy webáruháznál, ahol a vásárlás lenne a cél. Ezzel szemben, egy informatív blog vagy híroldal esetében, ahol a felhasználók gyakran csak egyetlen oldalt látogatnak meg, ez az arány teljesen elfogadhatónak tekinthető.
A megítélésénél figyelembe kell venni, hogy nem minden esetben akar a felhasználó időt tölteni az oldalon, számos esetben éppen azzal elégedett, hogy azonnal megkapja amit keresett.
Amikor a visszafordulási arány zsebre megy
Az visszafordulási arány mértéke létfontosságú lehet, amikor fizetett hirdetéseken keresztül irányítunk forgalmat a weboldalunkra, például Facebook vagy Google Ads kampányokon keresztül.
A drága pénzen megszerzett felhasználó gyorsan elnavigál az oldalról ha nem azt a tartalmat, árakat, feltételeket találja, amire a hirdetés alapján számított. Ebben az esetben a magas visszafordulási arány azt jelenti, hogy a befektetett reklámkiadás nem térül meg .
Tudd meg mi történik az oldaladon
A visszafordulási arány megértéséhez tudnunk kell mi történik valójában az oldalunkon. Merre jár, mit néz, és hova kattint a felhasználó. Azonban nem ülhetünk ott minden egyes oldalunkat böngésző látogató mellett, hogy megfigyeljük, mit csinál.
Szerencsére kiváló szoftverek állnak rendelkezésünkre, amelyek rögzítik a látogatók minden egyes lépését a weboldalunkon. Így tudni fogjuk, hogy mit csináltak, merre kattintottak, meddig és mit néztek és mikor hagyják el weboldalunkat, ezáltal jobban tudjuk értelmezni a visszafordulási arányunkat.
Segítségünkre lehet például a Google Analytics amely adatai alapján elemezhetjük a látogatottságot, felhasználói demográfiai adatokat és viselkedési mintákat. A Hotjar segítségével hőtérképek és felhasználói műveletek felvételei készíthetők, amelyek részletes betekintést nyújtanak a látogatók valós időben történő viselkedéséről.
A Crazy Egg hasonló funkcionalitást kínál, beleértve a hőtérképek készítését és az A/B tesztelés lehetőségét.
Hogyan csökkenthető a visszafordulási arány?
A visszafordulási arány csökkentése kulcsfontosságú lehet a szolgáltatásokat kínáló weboldalak és online áruházak számára egyaránt. A fenti alkalmazások sokat segíthetnek abban, hogy megtaláljuk, mi okozza a magas visszafordulást, és éppen ott avatkozzunk be, ahol szükséges.
A szolgáltatásokat kínáló weboldalak esetében a magas visszafordulási arány oka lehet a nem megfelelően kialakított ajánlat, a nehezen érthető, vagy nem túl meggyőző tartalom, a lassú betöltési sebesség, a nem megfelelő mobil optimalizáltság. Ezen problémák orvoslása érdekében érdemes javítani az oldal sebességén, optimalizálni a mobilnézetet és átgondolni a tartalom stratégiát.
Az online áruházaknál a magas visszafordulási arány csökkentése talán még nagyobb figyelmet igényel, hiszen közvetlenül befolyásolhatja az eladásokat. Itt gyakori probléma lehet magas árak mellett, a bonyolult navigáció. Sok esetben egyszerűen csak hiányzik egy megfelelő szűrési lehetőség, amely segítene a felhasználónak gyorsan megtalálni azokat a termékeket, amelyek miatt tovább böngészne az oldalon, esetleg vásárolna is.
A cikket Károlyi Csenge, a Selector Digitális Marketing Ügynökség SEO menedzsere készítette.
Vélemény, hozzászólás?