Egy SEO kampány nagyon sok mindenen bukhat el, ezekről már írtam a nagy SEO hibák cikkemben. Itt az idő körbejárni a siker feltételeit is.
Persze a keresőoptimalizálás egy nagy terület, és az eredményességhez számos feltételnek kell teljesülnie. Például nagyon sok technikai természetű dolognak – de most nem ezekről lesz szó.
Sokkal inkább négy olyan csomópontról, amelyekben a SEO munka szellemi háttere, szemlélete kristályosodik ki.
Talán ez elsőre kicsit ködösen hangzik. De igérem, tisztulni fog a kép.
Vágjunk bele!
1. Hatékony Onboarding
Onboarding alatt azt a projekt bevezető folyamatot értem, aminek az eredménye a SEO kampány reális céljainak meghatározása, a piaci körülmények feltárása, és a végén egy átfogó SEO stratégia felállítása.
Amikor új projektbe kezdünk egy ügyféllel, igyekszünk minden releváns információt összegyűjteni a kampány megtervezéséhez. Például, szeretnénk megtudni:
- hogyan működik az ügyfél piaca,
- kikből áll a célcsoportja,
- milyen korábbi online marketing tevékenységet folytatott,
- mi az, ami számára prioritás,
- stb.
Ezekre mind hangsúlyt fektetünk az Onboarding alatt. Ezt egy többlépcsős folyamatnak kell elképzelni, többek között alapos megbeszélésekkel, kérdőívekkel.
SEO szakértőként egyre inkább látom, amikor ügyfelekkel dolgozok együtt, hogy az Onboarding alapján elég pontos következtetéseket lehet tenni arra, mennyire lesz sikeres a projekt.
Ugyanis ez a bevezető folyamat nagyon sokat elárul az ügyfélről, hogy milyen lesz dolgozni vele. Egy SEO kampány pedig nagyon sokban múlik az emberi együttműködésen.
Ha valaki kelletlen, türelmetlen, és nem tud koncentrálni a projekt bevezető szakaszában, akkor baromi nehéz dolog lesz a kijelölt pályán tartani.
Ellenben, ha az ügyfél lelkes, érdeklődő, pontosan és gondosan teljesíti a feladatait, akkor könnyebb dolga lesz – neki, és nekünk is.
2. Letisztult munkafolyamatok
A keresőoptimalizálás egy nagyon komplex terület. Sokszor olyan, mintha az ember átláthatatlan ködben szeretne áthajózni az óceánon: nem csak a megfelelő irány megtalálása nehéz, de könnyű rejtett zátonyokra is futni.
Nem meglepő, hogy rengeteg megközelítés él és virul párhuzamosan arról, mi a jó SEO.
Az már más kérdés, hogy sok megközelítés – még ha a művelője esküszik is rá – legfeljebb közepes eredményeket hoz. De még ez is jobb, mint egy egyenesen rossz megoldással tönkre vágni hosszú időre egy weboldalt.
Az én szememben a SEO hosszútávú játék. A sikerhez vezető utat nem hetekben, vagy hónapokban, hanem inkább években mérik. Többet ér egy ideig-óráig szép számokat produkáló honlapnál az a weboldal, ami éveken keresztül folyamatosan tudja növelni a láthatóságát a Google találati listákon.
A hosszú távon sikeres keresőoptimalizáláshoz az kell, hogy a lényegre fókuszáló, valós tapasztalatokon alapuló, és könnyen megismételhető munkafolyamatokat dolgozzunk ki. Olyan munkafolyamatokat, amik ugyan tükrözik a SEO komplexitását, mégis tisztán és pontosan elvégezhető feladatokra bontják a munkát.
Ha kidolgoztuk a megfelelő munkfolyamatokat, akkor nincs más dolgunk, mint újra és újra állhatatosan elvégeznünk ezeket. Szerintem legalább 50 százalékban ezen fog múlni a SEO kampány sikere.
Ezért vagyok büszke arra, hogy ha valamiben erősek vagyunk, mi itt házon belül, akkor az pontosan ez. A munkafolyamatok kialakítása és optimalizálása.
Ezekről egyébként sokat mondok el a SEO Tréningben is.
3. A SEO holisztikus megközelítése
Mindig gyanakodva figyelem azokat a gurukat, akik a SEO-ból kiemelnek egy-egy részterületet, piedesztára emelik, majd eladják mint a keresőoptimalizálás egyetlen üdvözítő módját.
A SEO a klasszikus felosztás szerint 3 területre oszlik (Technikai SEO, On-Page SEO és Off-Page SEO).
Én azt gondolom, hogy
hosszú távon akkor lehet maximálizálni a siker esélyét, ha holisztikusan közelítünk a keresőoptimalizáláshoz.
A Google ugyanis az adott domain cím alatt működő honlap általános minőségét vizsgálja. Ebbe beletartoznak a technikai keretek, a tartalom és a linkprofil is.
Az egyik nem váltja ki a másikat: hiába építünk izomból 1000 linket, ha a tartalom vacak. Legfeljebb időleges sikert fogunk tapasztalni, nem folyamatos és tartós fejlődést. És ugyanígy, külső hivatkozások nélkül a legtöbb témakörben ma már nem nagyon lehet érvényesülni, hiába 100-ból 100 pontos a tartalom.
Ezzel együtt igaz az is, hogy a weboldal típusától és témájától függhet az, melyik területre koncentrálva érhetjük el a legnagyobb eredményt.
Például a gigantikus, sok ezer URL címes webshopok és piacterek esetében a technikai SEO finomítása hozhat a legtöbbet, mert ezen a szinten már a linkek és a tartalom kiemelkedő minősége sem játszik hatalmas szerepet.
A kicsi, mondjuk szolgáltatást kínáló honlapok esetében pont fordított a kép: kell hozni egy stabil alapszintet a technikai SEO-ban, de az igazán szép eredményt itt a kiváló tartalom és a linkek minősége fogja hozni.
4. SEO kampány és linképítés: kell, de ésszel
Szeretnék eloszlatni két gyakori tévedést:
- A linképítés ma már nem fontos, ennél okosabb a Google.
- A linképítés = SEO. Minden más, csak időfecsérlés. Jó, esetleg írjuk bele a kulcsszavakat ide-oda, és mindenki mehet a dolgára.
Kezdjük az elsővel.
A linkek mennyisége és minősége (amit összefoglalóan nevezhetünk linkprofilnak) még ma is az egyik legfontosabb rangsorolási tényező a Google szemében. Persze már nem lehet olyan könnyen és kifizetedően gagyi linkek tömegével kijátszani a Google algoritmusait, mint mondjuk akár csak 10 évvel ezelőtt.
De ma a legtöbb témakörben nem igen lehet eredményt elérni linképítés nélkül sem. Ha gyenge a linkprofilod akkor versenyhátrányban leszel az olyan konkurens honlapokkal szemben, amik sok és jó külső hivatkozással rendelkeznek. (Backlink ellenőrzés)
És akkor a második pont, amely szerint a linképítés = SEO. Nem tudom szebben mondani, de ez hülyeség.
Egy rossz technikai jellemzőkkel bíró, plusz kevés és pocsék tartalommal rendelkező honlapot hiába dobálod meg linkekkel.
Ráadásul a stratégia nélküli linképítés inkább kárt okoz, mint segítséget jelent. Nem egy olyan ügyfelem van, akinek a honlapjára ment korábban „SEO=linképítés” szellemben keresőoptimalizálás. Nyilván nem olyan eredménnyel, amiben remékenykedtek, mert nálam kötöttek ki 🙂
Mondhatom, baromi szép munka kiegyenesíteni az átgondolás nélküli, össze-vissza hivatkozásokat. Amiket legtöbbször gagyi honlapokról építettek, de ez már csak hab a tortán.
Egy szónak is száz a vége:
a jól tervezett, megfelelően ütemezett és végrehajtott linképítés a SEO kampány sikerének fontos összetevője.
De izomból, észnélkül csinálva inkább árt, mint használ.
Ami nem a siker feltétele
Szeretnék egy dolgot tisztázni, ami összefügg azzal, hogy mi nem a siker feltétele.
Talán meglepő lesz, amit írok, de őszintén így gondolom: a hiba nem a siker ellensége.
Ugyanis mindenki követ el hibákat – a SEO-ban is. Ezt nem lehet kikerülni.
Ami viszont krónikus probléma lehet, ha a SEO kampányban nincs kidolgozott, szisztematikus rendszer a hibák feltárására, és persze gyors javítására.
Tehát, ha mondjuk SEO ügynökséggel dolgozol együtt, nem az a baj, ha hibát követnek el. Hanem az, ha észre sem veszik a hibát, és ezért nem tudják javítani sem.
Mi a teendő, ha SEO kampányt szeretnél indítani?
Remélem segítettem orientálni téged abban, mi kell egy SEO kampány sikeréhez.
Ha komolyan fontolgatod egy SEO projekt elindítását, írj nekünk egy üzenetet, hátha tudunk partnerek lenni a weboldalad és vállalkozásod fejlődésében.
Remélem, hamarosan beszélünk 🙂
További hasznos cikkek SEO kampány témában
- SEO árak: miért és mennyibe kerül a siker valójában?
- Milyen hamar hoz eredményt a SEO? (Példákkal)
- Mennyi tartalomra van szükség a sikeres SEO-hoz?
- A keresési szándék nyomában
- Nagy SEO hibák, amikre rámehet az egész projekt
- Linképítés: az alapoktól a gyakorlati tippekig
- Hogyan védjed meg a márkaneved a Google-ben?
- Technikai SEO és technikai SEO audit: erre figyelj!
- Havidíjas keresőoptimalizálás: jól jársz vele?
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?