A linképítés a hatékony SEO egyik alappillére. Sok piaci szegmensben az értékes külső linkek gyakorlatilag nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy valódi és tartós sikert érjen el a weboldalad a Google keresőben.
Ezért ha szeretnél jelentős forgalmat a keresőből, érdemes tisztában lenned a linképítés alapjaival és módszereivel.
Mi az a link?
A link (más néven hyperlink, magyarosan hivatkozás) egy olyan HTML elem, amire kattintva egy másik oldalra jutunk. A másik oldal lehet egy teljesen másik weboldal (külső link), vagy ugyanannak a honlapnak egy másik aloldala (belső link). A linkeket többnyire aláhúzással vagy színnel szokták kiemelni a szövegekben.
A link teszi összefüggő hálózattá az internetet.
Az internet lényege a különböző tudásanyagok gyors és egyszerű összekapcsolása: a link ezt a feladatot teljesíti, a link maga a kapocs. (A linképítés pedig ebből a kapocsból csinál online marketing eszközt.)
A link két részrből áll: a horgonyszöveg és a hivatkozott URL. A horgonyszöveg az a szó vagy szókapcsolat, amire kattintva elérhető a linkelt oldal. A hivatkozott URL pedig az a cím, amire a link mutat, ahová érkezünk, ha a linkre kattintunk.
A Google szemében a link egy jelzés. Jelzi, hogy a hivatkozott oldalt értékesnek, hasznosnak tartom. Ha ide teszek egy SEO tippek horgonyszövegű linket, akkor azt jelzem a keresőmotor számára, hogy a hivatkozott cikk egy értékes tartalom, ami keresőoptimalizálással kapcsolatos tippekről szól.
A linkhez kapcsolódhatnak különböző attribútumok, elemek is. Amit mindenképpen ismerni kell, az a nofollow attribútum. Az ilyen linkeket a Google nem, vagy csak nagyon kis mértékben veszi figyelembe a találati lista összeállításakor. Azaz, ha linképítésbe kezdesz, mindenképpen olyan hivatkozások kellenek, amelyek nem kaptak nofollow attribútumot.
Mi az a linképítés?
A linképítés azt a folyamatot jelöli, amikor egy meghatározott stratégia mentén igyekszünk a lehető legjobb linkprofilt összeállítani. Azaz a linképítés lényege a lehető legtöbb értékes linket megszerezni a honlapunk számára.
Egy link lehet természetes, vagyis olyan hivatkozás, amiért nem teszünk különösebben „semmit” (túl az értékes tartalom elkészítésén – lásd a SEO szövegírás cikkem), hanem más honlapok döntenek teljesen maguktól úgy, hogy nekik megéri linkelni az oldalunkat. Egy csak ilyen, kizárólag organikus hivatkozásokból álló linkprofil lenne a természetes.
A Google alapvetően a természetes linkeket szeretne látni. A mögöttes elképzelés szerint minél több természetes link mutat egy weboldalra, annál értékesebb. Egy ideális világban nem is lenne szükség linképítésre. Elég lenne a szuper tartalom, ami önmagában vonzza a linkeket.
A probléma az, hogy a linkek számát nagyon könnyű manipulálni, például linkfarmokkal, olyan hálózatokkal, amik semmi mást nem csinálnak, csak pénzért a hálózathoz tartozó több száz vagy ezer különböző honlapra kirakják a hivatkozást.
És ha egy szegmensben már egy weboldal van, ami nem várja meg a természetes linkek képződését, hanem tevőleges linképítésbe kezd, a többieknek is követni kell, különben hátrányba kerülnek. Ezzel természetesen nem azt mondom, hogy ha a vetélytársad vacak linkeket vesz tömegesen, akkor tedd ezt te is. Ne tedd, mert bármennyire is csábító, nem érdemes.
Ugyanis miközben egyik oldalról a honlaptulajdonosok igyekeznek sok linket építeni, a másik oldalról a Google törekszik visszaszorítani minden olyan technikát, ami alkalmas lehet a találati lista manipulására. Például a linkek vásárlását, a már említett linkfarmokat, a pőre linkcserét, stb.
A megoldás, ha úgy építesz linket, hogy a végeredmény a minél természetesebb linkprofil irányába hasson.
Persze kicsit álszent ez a „csináljunk úgy, mintha” megközelítés, de az a helyzet, hogy nem mi szabjuk a játékszabályokat. A Google is érzékeli ezt, nem véletlen, hogy igyekszik újabb mutatókat, szempontokat kialakítani a találati rangsor kialakításához (például a felhasználói élményt mérő web vitals-mutatók).
Miért fontos a linképítés?
Ha a weboldaladat olyan piaci szegmensben szeretnéd felhúzni a találati lista első oldalának a tetejére, ahol a vetélytársaidnak komolyabb linkprofilja van, akkor gyakorlatilag közelező linképítéssel is foglalkoznod. Nem véletlen, hogy a linkek száma és minősége minden SEO elemzés lényeges eleme, és a linképítés minden SEO szolgáltatás, például a havidíjas keresőoptimalizálásban is fontos szerepet tölt be.
Egyszerűen a tapasztalat azt mutatja, hogy erős versenyben nem igazán lehet labdába rúgni értékes linkek nélkül. Mutatnak arra jelek, hogy esetleg a jövőben ez változni fog, de most még ez a helyzet.
Linképítés kezdőknek: az alapok
A legfontosabb szabály, hogy ma már tömeges linképítéssel nem lehet meghackelni a Google működését. A linképítés működik, de csak akkor, ha az összes többi SEO folyamattal együtt kezeljük. Önmagukban a linkek semmit nem érnek, ha a linkelt weboldal technikailag egy szeméthalmaz, tartalmilag pedig nulla.
Egy mondatban összefoglalva, hogy mit jelent ma a sikeres linképítés:
Szerezz minél több jó minőségi linket, egymástól független, erős és értékes weboldalakról.
Milyen a jó link? Milyen weboldalakról szerezz linket?
Egy link akkor jó, ha erős és értékes, lehetőleg témáját tekintve releváns weboldalon jelenik meg. Értékes linket jelenthet egy szakmai blogról, vagy magas látogatottsággal bíró online magazintól származó hivatkozás. Általánosságban elmondható, hogy nagyon szereti a Google a különféle civilszervezetek és neves oktatási intézmények oldalain feltűnő linkeket.
Ne építs linkeket gagyi linkkatalógusokból, linkfarmokról, értéktelen tartalommal teletolt honlapokról. A 100 vagy 5000 link egy csomagban ajánlatokat messziről kerüld el, és ne hidd, hogy bármilyen linkgeneráló szoftver képes lenne helyetted elvégezni ezt a munkát.
Ugyancsak kerüld el a PBN (Private Blog Network) hálózatokat (erről majd később kicsit bővebben).
A honlapok értékének megbecslésére többféle mérőszám is létezik. Ilyen például az Ahrefs Domain Rating (DR) és a Moz Domain Authority (DA) mérőszáma. Kiindulási alapnak jók, ha el kell dönteni, hogy kell-e egy weboldalról link, de azért nem szabad túlságosan komolyan venni ezeket. Nagyon sok spamoldalanak jó a DR és DA értéke, de ettől még érdemes linket építeni róluk.
A linképítésnek egy jó adag józan paraszti ésszel érdemes nekimenni. Ha egy weboldal
- látogatottsága magas,
- sok egyedi, szakmailag értékes és releváns tartalom szerepel rajta,
- nincs teletolva gagyi reklámokkal,
- és úgy általában rendes, hiteles honlap benyomását kelti,
akkor érdemes linket szerezni róla.
Mikor kell elkezdeni a linképítést?
A linkszerzést érdemes minél korábban elkezdeni. Már akkor, ha kész vannak az első cikkeid, linkelhető tartalmaid. A tartalom és a linkek építése kéz a kézben haladva a legcélszerűbb és hatékonyabb.
Mi a fontosabb, a tartalom vagy a linkek?
Néhány évvel ezelőtt erre még könnyen lehetett azt mondani, hogy mindkettő ugyanolyan fontos. 7-8 évvel ezelőtt pedig bizonyára sokan válaszoltak volna úgy, hogy a külső linkek száma a fontosabb, a tartalom másodlagos.
Mára egyértelműen a tartalom fontossága felé mozdult el a Google. Jelzi ezt, hogy egyre inkább lehetséges úgy bekerülni egy-egy nagyon jó minőségű cikkel az első találatok közé a keresőben, hogy az ember nem épít rá külső linkeket. (Persze ehhez kell az is, hogy a honlapunkon már jelentősebb mennyiségű tartalom legyen, legalább 20-30 cikk.)
Persze a linkek továbbra is fontosak. Néhány értékes link jelentősen meg tudja gyorsítani az első oldalra kerülést. Ugyanakkor olyan már nem nagyon van, hogy egy trehány, rossz minőségű tartalom pusztán a linkeknek köszönhetően az élre törjön.
Éppen ezért linket építeni csak jó minőségű tartalomra érdemes.
Működik a fizetős linképítés?
Fontos tudnod, hogy a Google kifejezetten tiltja a linkekkel kereskedést.
Ugyanakkor a linkvásárlás teljesen bevett módszer az interneten. A Google sem teheti meg, hogy mindenkit elkaszál, aki linket vesz, mert kiürülne az internet. Ezért többnyire a legkirivóbb visszaéléseket bünteti. De még így is, látnod kell, hogy a linkvásárlásnak lehet kockázata.
Ettől eltekintve a fizetős linképítés eredményes tud lenni. De kizárólag akkor, ha
- értékes, nagyon erős honlapokról veszünk linket, egy kidolgozott SEO stratégia mentén. Közepes vagy gyenge honlapok linkjeiért nem érdemes pénzt adni.
- a vásárolt link nem idegen test a linkelő honlap szövetében, például nem egy rágcsálóírtásról szóló cikkbe illesztenek be egy hatha jógával kapcsolatos linket
- a bejegyzés/cikk, amire a vásárolt link mutat, megfelelően van optimalizálva, tartalmi szempontból is kifogástalan minőségű.
Ha ezek nem teljesülnek, a fizetős linképítés kidobott pénz lesz.
Linképítés tippek
Nagyon sokféle módon építhetünk linkeket. Az alábbiakban sorba veszem a legelterjedtebb technikákat.
De csak azokra koncentrálok, amelyek valóban eredményesek. Ezért például nem ajánlom a törött linkek kutatását, ami a tapasztalatom szerint a lehető legritkább esetben jár tényleges eredménnyel.
Vendégcikkek írása
Az egyik leghatékonyabb, de legtöbb munkával járó módszer a vendégcikkek írása a saját honlapunkhoz profilban és tematikában közel álló blogokra, honlapokra.
Például ez a weboldal honlapkészítéssel, SEO-val és WordPresszel foglalkozik, ezért elég sok hasonló témákkal foglalkozó bloggert kerestem meg, és ajánlottam fel, hogy vendégcikket írok a honlapjukra. A cikkekben pedig elhelyezek néhány, a saját oldalamra mutató linket.
Ebben a módszerben az a jó, hogy igazából mindkét fél jól jár. Nekem szakmai szempontból releváns honlapokról lesznek értékes linkjeim, a linkelő honlap pedig jó minőségű, értékes tartalommal gazdagodik.
Ennek ellenére a vendégcikk írás és elhelyezés elég harcos feladat tud lenni. Volt, hogy 20 megkeresésből egy bloggerrel sikerült megállapodnom. Sokan félnek a „konkurenciának” linket adni. Még akkor is, ha ez üzleti szempontból nem racionális félelem, mert olyan vendégcikket kapnak cserébe, ami jelentős forgalmat hozhat a keresőből a honlapjukra.
Szóval nem kevés munkával járó módszer a vendégcikk írás. Ugyanakkor az igazság az, hogy szakmai linkeket (amik SEO szempontból különösen értékesek) nagyon nehéz más technikával össszeszedni. Ezért mindenképpen ajánlom, hogy használd.
Szakmai kapcsolatok építése
SEO szempontból is okos megközelítés, ha törekszel valódi szakmai kapcsolatot kiépíteni a szegmensed fontos online szereplőivel, bloggerekkel, honlaptulajdonosokkal. A korrekt szakmai kapcsolatok linkeket is érhetnek.
Például interjút kérsz a témakör nagy neveitől, és a kész anyagot az engedélyükkel kirakod a honlapodra. Bízhatsz benne, hogy linkelni fogják a saját honlapjukról.
Vagy összeállítasz egy kiemelkedő minőségű anyagot (nagyon népszerűek tudnak lenni a terjedelmes átfogó cikkek, a látványos ikonográfiák, a különböző lépésről-lépésre útmutatók), és felhívod rá valamelyik neves blogger figyelmét, hátha szentel egy rövid bejegyzést és egy linket a cikkednek.
Angol nyelvterületen gyakoriak még az Expert Roundup típusú cikkek. Ezekben egy-egy terület legnagyobb szaktekintélyeit listázzák (pl. “A 10 legjobb magyar divatszakértő”), majd elküldik nekik, hogyha kedvük van, fűzzenek hozzá a cikkben leírtakhoz, vagy hivatkozzanak rá.
Közösségi média
A Google az elmúlt években elkezdte egyre komolyabban venni a rangosorlásban a közösségi médiából érkező szignálokat (lájkolás, megosztás). Ha a cikkeidet sokan osztják meg például a Facebookon, akkor az neked SEO szempontból is előnyös.
Ezért fontos, hogy a cikkeidet mindig oszd meg a közösségi médiában, szakmai csoportokban. Érdemes a honlapon közösségi média megosztó gombokat elhelyezni, erre ajánlottam is megoldást a WordPress bővítményekről szóló bejegyzésemben.
Linkkatalógusok
Régen bevett módszer volt, hogy a honlaptulajdonosok a létező összes linkkatalógusba igyekeztek bejuttatni a linkjeiket. Ezért aztán ezek a katalógusok hamar is el is értéktelendtek. Hiszen miért lenne a Google szemében értékes egy olyan oldal, ahol csak egymásra halmozott linkek vannak, érdemi tartalom nélkül?
Szóval a linkkatalógusokkal érdemes óvatosan bánni. Amikor még új a honlap, érdemes lehet a legnagyobb linkkatalógusokban (lap.hu) elhelyezni 1-2 linket. De ennél többet nem érdemes foglalkozni vele.
Sőt, akár hátrányos is lehet SEO szempontból, ha túlzottan sok, szemét minőségű linkkatalógusból hivatkozzuk rommá a weboldalunkat.
Online magazion, hírportálok
A tematikus szakmai blogok, honlapok mellett az online magazinoktól, hírportáloktól szerzett linkek is rendkívül értékesek. Még akkor is, ha tematikailag semmi közük a te honlapodhoz.
Egyszerű, hogy miért: egy honlap, amit naponta sokezer, tízezer olvasó látogat, megbízható a Google szemében.
Az online magazinoktól és hírportáloktól két módon szerezhetsz linket. Az egyik az, ha vásárolsz. De szólok előre, hogy nagyon drága lesz. Van olyan magyar hírportál, még nem is a legnagyobb, ami nettó 900+ ezer forintért hajlandó megjelentetni fizetett cikkeket teljesértékű linkkel.
A másik módszer, ha olyan szakmai témával keresel meg szerkesztőségeket, amelyek szélesebb közönség számára is érdekesek lehetnek. Ha ráharapnak a témára, felajánlod, hogy szívesen segítesz szakértőként a téma feldolgozásában. Cserébe a linked elhelyezését kéred a kész cikkben.
PBN linkek
A PBN (Private Blog Network) egy olyan sok-sok honlapból álló hálózat, amelyet kifejezetten linképítésre hoztak létre. Általában ügynökségek építenek PBN hálózatokat, aztán az ügyfeleiknek értékesítik a hálózatból származó linkeket.
A probléma az, hogy a Google ezt a módszert is tiltja. És nem véletlenül. A PBN honlapok a legritkább esetben tartalmaznak értékes tartalmat, és szinte kizárólag PR cikkekkel vannak teletolva. A PBN oldalak értékét kizárólag az adja, hogy rengeteg link mutat rájuk – a hálózat többi honlapjáról.
A Google ma már elég nagy pontosággal képes beazonosítani az ilyen privát bloghálózatokat. Túl nehéz dolga amúgy sincs, mivel a hálózatba tartozó honlapok egymást linkelik, a domain címek többnyire egy kézben vannak, sokszor még a honlapok tárhelye is ugyanaz.
Ezért PBN linkeket semmiképpen sem vegyél. A kockázat nagy, az eredmény kérdéses.
Lehet, hogy rövid távon hoz javulást a helyezésekben egy PBN-re épülő linképítési kampány. De hosszú távon gyakorlatilag biztos, hogy az ilyen PBN hálózatok értéke csökkeni fog. Márpedig a linképítés maraton, nem sprint.
Magyarországon sajnos a linképítési ajánlatok között erősen túlreprezentált a PBN. A hangzatos „linképítési csomagajánlat” és a „250 link hrom hónapon belül” típusú hirdetések legtöbbször ilyen PBN hivatkozásokat takarnak.
A PBN hálózatnak van egy durvább formája is, amit linkfarmnak nevezek. Ilyenkor a hálózathoz tartozó weboldalaknak teljesen normális honlapok, különböző tulajdonosokkal. Az egyetlen közös pont az ügynökség, ami – sokszor a honlaptulajdonos explicit tudtán kívül – gyakorlatilag PBN hálózatot épít az ügyfelei weblapjaiból.
Például egy a menüben fel nem tüntetett, „rejtett” aloldalon elhelyez 100 linket a hálózathoz tartozó többi honlapra. Ilyen módon a hálózathoz tartozó weboldalak mind egymást linkelik. Na. az ilyesmit kerülni kell, mint vámpír a fokhagymát.
PR cikkek
Pontosan meghatározni a PR cikk fogalmát nem könnyű feladat. A rövidítés eredetileg a „High PageRank Backlinks” kifejezésből jön. A PageRank egy mára elavult mérőszám volt a weboldalak értékének mérésére. A lényeg, hogy a PR cikkek kifejezést ma Magyarországon SEO szempontból nagyon különböző dolgokra ugyanúgy használják.
- PR cikk, ha mondjuk egy nagy hírportálnál veszel egy minőségi és tartalmi szempontból teljesen korrekt cikket linképítési célból. Ebben az esetben van némi kockázata, hogy a Google megbüntet, hiszen pénzért vettél hivatkozást. Cserébe lesz egy nagyon értékes linked egy baromi erős oldalról.
- PR cikk az is, amikor egy online marketing ügynökség a saját PBN hálózatában (lásd fentebb) rak ki mondjuk 50 darab, egyenként 150 szavas, totál gagyi cikket, amibe beleszúrja a linkedet. Az eredmény kérdéses, cserébe a kockázat is magas. Nem csupán a lehetséges Google büntetés miatt. Hanem azért is, mert az ügynökségnek pár kattintásba fog csupán kerülni, ha leakarja szedni a linkeidet. Például, amikor úgy döntesz, hogy nem fizetsz tovább nekik a szolgáltatásaikért.
Ennyiből is látszik, hogy önmagában a PR cikk kifejezés nem mond sokat. Azt tanácsolom, hogy PBN hálózatban megjelentetett PR cikkeket ne vásárolj. De ha például egy komoly látogatottsággal rendelkező, erős portálon van lehetőséged némi pénzért cserébe PR cikket írni – nos, ez lehet egy eredményes, okos módszer.
Linkcsere
A klasszikus „hivatkozz rám, én pedig hivatkozom rád” esete. Ilyenkor két honlaptulajdonos megegyezik egymással, hogy kölcsönösen kihelyezik egymás linkjeit a weboldalukra.
Egy dolgot fontos leszögezni: az egymást linkelő honlapok természetes melléktermékei az internetnek. Tehát a természetes módon létrejött kölcsönös linkek nagy valószínűséggel nem jelentenek problémát SEO szempontból. Az Ahrefs elemzése szerint a SEO szempontból legjobban teljesítő honlapok 40-50 százalékának van valamennyi kölcsönös linkje.
Ugyanakkor a linkcserét, mint linképítő módszert, érdemes elkerülni, mert a Google nem szereti. Sőt, kifejezetten tiltja.
Semmiképp sem jó ötlet a duguláselhárító vállalkozásod honlapjának főoldalára kirakni a haverod virágüzletének linkjét és fordítva.
Ugyanakkor a fentiek – a kölcsönös linkek az internet természetes melléktermékei – miatt ritkán a linkcserének is lehet létjogosultsága. Például két, egymás számára szakmailag releváns honlapnál, ahol ezt a tartalom is kifejezetten indokolja. Olyan esetekben, ahol a linkcsere egyébként természetes módon is létrejöhetne.
Egy-egy ilyen linkcsere valószínűleg nem fogja rontani a honlapod helyezéseit a keresőben, ha egyébként már rendelkezel egy erős és kiegyensúlyozott a linkprofillal, a honlapod magas forgalmat fut. De még ilyenkor is extra óvatosan járj el.
Minden más esetben (gyenge linkprofil, új honlap, stb.) a linkcserét felejtsd el.
Linképítés árak
Ha fizetős szolgáltatást veszel igénybe linképítésre, a magyar piacon többnyire csomagajánlatok várnak. A csomagok árai nagyjából 20-30 ezer és 200-300 ezer forint között szórnak.
Ugyanakkor, ha már ideáig eljutottál a cikkben, mostanra bizonyára látod, hogy önmagában a linképítés nem sokat ér. Linket építeni csak olyan honlapra érdemes, ami tartalmi és technikai SEO szempontból is megállja a helyét a versenyben. Különben kidobott pénz.
Ezért nem jó irány szerintem, amikor a honlaptulajdonosok csak linképítést vesznek.
Sokkal egészségesebb, ha egy hosszútávú SEO kampány, például havidíjas keresőoptimalizálás részeként foglalkozunk a linképítéssel.
De ha mégis önálló linképítési szolgáltatás mellett döntesz, mindenképpen legyen pontosan tisztázva, konkrétan milyen linkeket kapsz a pénzedért. Katalógus linkeket, rossz minőságű PR cikkeket, PBN hálózatos hivatkozásokat semmiképpen se vásárolj.
A hatékony linképítés módszertana
A linképítés nem 1-2 hónapos feladat, gondolkozz hosszú (minimum 1 éves) távon. A keresőoptimalizálásban sosem a gyors eredmény, hanem a tartós siker a lényeg.
Nem csak az a kérdés, hol lesz a honlapod a találati listán 5-6 hónap múlva. Hanem az is, hogy az elért eredményt sikerül-e megtartani mondjuk 5-6 éves távlatban is.
Éppen ezért nem szabad türelmetlennek lenni. A linképítésben – akárcsak a SEO-ban általában – a türelem az egyik legfőbb erény.
Ha az erős linkprofil kialakítása a célod, ezek a tanácsaim:
- készíts kiemelkedő tartalmat, írj szuper cikkeket, amelyekre természetesen is épülhetnek linkek
- a linkkatalógusok nem fontosak, esetleg a lap.hu-nál érdemes körülnézni, a többit el lehet fejeljteni,
- szerezz minél több szakmai linket vendégblogolással,
- használd a közösségi médiát,
- igyekezz legalább néhány hivatkozást összeszedni nagy hírportáloktól, online magazinoktól,
- kerüld a PBN hálózatokat, a linkcserét, az értéktelen, tömeges PR cikkek vásárlását.
Sok sikert!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?