A SEO elemzés lépései

Szerző: Utoljára frissítve: 2021.Jun.22.keresőoptimalizálás

Miért fontos a keresőoptimalizálási elemzés?

A keresőoptimalizálás folyamatos, hosszú távú építkezést jelent. Azonban, mint minden hosszú távú, komplex projekt esetében a SEO-ban is könnyű elveszíteni a fókuszt.

A SEO elemzés abban segít, hogy megmutatja, pontosan hogyan állunk, és merre érdemes tovább indulni.

A SEO audit részeként összeszedünk minden, a honlapunk SEO teljesítménye szempontjából lényeges elérhető adatot, és megkeressük a gyengeségeket, a fejleszteni érdemes területeket.

Egy komplex, átfogó SEO elemzés kitér a keresőoptimalizálás mindhárom nagy területére:

  • technikai SEO,
  • On-page SEO, azaz tartalmi elemzés;
  • Off-page SEO, vagyis elsősorban linkprofil elemzés.

A teljes SEO audit egy energia- és időigényes feladat. Már az adatok összegyűjtése, rendszerezése is komoly munkával járhat, főleg egy nagyobb weboldal esetében. És akkor még az adatok elemzéséről, értelmezéséről még nincs is szó.

Mikor érdemes SEO elemzésbe kezdeni?

Egy átfogó keresőoptimalizálási elemzés sosem árt, azaz mindig van értelme elvégezni, ha javítani szeretnéd a weboldalad SEO teljesítményét.

Létezik több specifikus eset is, amikor nagyon ajánlott egy teljeskörű SEO audit elvégzése:

  • egy ideje (legalább 6-12 hónap) már foglalkozunk keresőoptimalizálással, és szeretnénk látni, hol tartunk és merre induljunk tovább;
  • a honlapunk süllyedni kezd a keresőben, és nem tudjuk, mi az oka;
  • egy komolyabb keresőoptimalizálási munka, például havidíjas SEO mellett kötelezzük el magunkat.

Lényeges, hogy átfogó SEO auditot elsősorban olyan honlapnál érdemes készíteni, ahol már legalább 6-12 hónapos keresőoptimalizálási munka áll mögöttünk.

Mikor felesleges egy komplex SEO audit?

Egy friss, most indult weboldalnál még egyszerűen nem lesz elég adat, nincs mit elemezni. Egy olyan honlap esetében, ami ugyan régebbi, de nem foglalkoztak sem tartalomkészítéssel, sem linképítéssel, szintén nem kifejezetten hasznos egy komplex elemzés.

Viszonylag gyakran találkozom azzal, hogy az ügyfél kér egy technikai SEO elemzést, mert nem szerepel jól a honlap a keresőben. Ránézek, és kiderül, hogy a weboldalon alig van tartalom, hivatkozások pedig csak 1-2 linkkatalógusból vannak.

Ilyenkor teljesen mindegy, hogy ki vannak-e töltve a metaadatok, vagy hány másodperc alatt tölt be a honlap. El kell kezdeni a kulcsszókeresést, SEO szövegírást és linképítést. Fél-egy év múlva érdemes visszatérni a SEO elemzésre.

Eszközök a SEO elemzéshez

A SEO elemzés elkészítéséhez több szoftvert is fel lehet használni. A két legfontosabb a Google ingyenes eszközei, a Google Analytics és Google Search Console.

Fontos, hogy a két Google eszköz adataihoz csak a honlap tulajdonosa fér hozzá, meg persze az, akinek hozzáférést ad. Praktikusan a konkurencia honlapjainak elemzéséhez nem fogjuk tudni használni őket. (Erről később bővebben.)

A Google Search Console kizárólag a honlap SEO teljesítményére koncentrál. Megmutatja, hogy az adott weboldal pontosan milyen kulcsszavakra jelenik meg, hányszor, hanyadik helyen és mennyi kattintást hoz. Emellett megmutatja a Google által indexelt külső hivatkozásokat is.

A Google Analytics egy rendkívül összetett eszköz. Méri a honlapra érkező összes forgalmat (nem csak a keresőből érkező forgalmat, hanem a hirdetéseken, közösségi médián, stb. keresztül érkező látogatókat is), megmutatja mennyi időt töltenek a honlapon, milyen oldalakat részesítenek előnyben, méri a konverziókat, stb.

A két Google eszköz mellett még nagyon hasznos szoftver SEO elemzés készítéséhez:

  • Screaming Frog SEO: ingyenesen is használható, rengeteg adatot gyűjt össze az indexelhetőségtől az átirányításokon és belső linkhálózaton át a metaadatokig.
  • Website Auditor: körülményesebb, mint a Screaming Frog, de cserébe a technikai audit mellett oldalankénti tartalmi elemzéseket is futathatunk vele. Ingyenesen is használható.

Ezeken túl számtalan (többnyire kifejezetten drága) szoftvert lehet használni SEO elemzéshez (Ahrefs, Semrush, Majestic, stb.).

1. lépés: technikai SEO

Az első lépés a honlap technikai SEO vizsgálata. A lényeg, hogy minden olyan hiba kiszűrhető legyen, ami technikai akadálya a weboldal erősödésének a Google keresőben.

Alapvetően ezekre a szempontokra érdemes figyeli:

  • Indexelhetőség
  • Oldaltérkép
  • 404-es és 500-as hibakódok szűrése
  • Weboldal struktúra
  • https, http, www. duplikációk kiszűrése
  • Mobilbarát felépítés
  • Betöltési sebesség

Indexelhetőség

Ha egy weboldal (vagy egy része) nincsen indexelve a Google által, akkor nem fog megjelenni a kereséseknél, és organikus forgalmat sem fog hozni.

Ezért az első lépés a honlap indexelhetőségének vizsgálata. Erre tökéletes a Google Search Console, ami pontosan megmutatja, mely oldalakat indexelte a Google, és melyeket nem. Sőt, az esetleges indexeléssel kapcsolatos problémákat, hibákat is jelzi.

Ugyanez az információ lekérhető a Website Auditorban és a Screaming Frog segítségével is.

Minden SEO projekt első lépése a indexelési hibák javítása. Ilyesmi elsősorban akkor szokott előfordulni, ha egy adott aloldal tévesen noindex attribútumot kap, vagy a robots.txt fájl tiltja az indexelést.

Például viszonylag gyakori, hogy egy új honlap készítésének befejezésekor elfelejtik kiszedni a Google kitiltását a robots.txt fájlból.

Oldaltérkép

Az oldaltérkép egy .xml kiterjesztésű fájl, ami tartalmazza a honlap összes érvényes URL címét. A Google algoritmusa ezt a fájlt használja sorvezetőnek az oldal feltérképezéséhez.

Az xml oldaltérkép általában a valami.hu/sitemap.xml útvonalon érhető el a böngészőben. Ha nem találod, akkor valószínűleg a te honlapodnak nincs oldaltérképe. WordPress weboldal esetén a Yoast SEO bővítmény automatikusan elkészíti, de generálhatsz a Screaming Frog segítségével is.

Az oldaltérképnek külön menüpontja (Webhelytérképek) van a Google Search Console-ban. Itt lehet ellenőrizni, mikor olvasta be a Google utoljára. Ha új az oldaltérkép, itt meg lehet adni az elérési útvonalát a Google számára. Ez egy picit gyorsítani szokta a honlap feltérképezését.

404-es és 5xx-as hibakódok szűrése

404-es hibakódot dob egy weboldal, ha egy adott URL cím nem létezik. Ebbe akkor szokott belefutni a felhasználó, ha például egy link egy korábban megszűnt oldalra mutat.

SEO szempontból érdemes megvizsgálni minden egyes 404-es hibakódot dobó URL címet, amit a Google indexelt. Egyedi alapon kell döntetni arról, hogy az adott oldal maradjon 404-es hibakóddal, vagy kapjon egy 301-es átirányítást egy másik, létező URL címre.

Az 5xx-as hibakódok szerveroldali problémát jelölnek. Ilyenkor a böngészőben elérhetetlen az adott cím. Legtöbbször átmeneti jelenség, de ha túl gyakran fordul elő, akkor a weboldal helyezéseinek romlásával járhat.

Rendszeres 5xx-as hiba esetén érdemes felvenni a kapcsolatot az oldal fejlesztőjével, és a tárhelyszolgáltatóval.

Mind a 404-es, mind az 5xx-as hibakódot dobó URL címeket ki lehet szűrni a Screaming Froggal, és a Website Auditorral is.

Weboldal struktúra átnézése

A weboldal logikus, egyszerűen használható szerkezeti felépítése alapvetően fontos a felhasználók számára, és ezért a Google is kiemelten figyel rá.

Sok minden tartozik ide, például az, hogy a honlap fontos aloldalai ne legyenek két kattintásnál messzebb a főoldaltól. De lényeges az okos menüfelépítés és a belső linkstruktúra is, ami segíti a felhasználók navigációját a honlapon. Szintén lényeges a túl hosszú átirányítás láncolatok és a ilyen-olyan okból megszűnt URL címek, törött linkek kiszűrése.

A honlap szerkezet elemzésére egyszerűen használható a Screaming Frog (a Google Search Console is megmutatja, de eléggé ömlesztve), a Website Auditorral pedig akár vizualizálható is az egész.

http:// vagy https://, www. vagy anélkül

Ideális esetben ma egy weboldal pontos elérési útvonala így néz ki: https://valami.hu. A legjobb, ha bármilyen más úton próbálkozik a felhasználó (http://valami.hu, www.valami.hu, stb.), akkor mindig a https://valami.hu-ra jut.

Fontos, hogy ne létezzenek egymás mellett párhuzamos oldalak. Tehát ne legyen külön elérhető egy https://valami.hu és egy http://valami.hu. Ha mindkét verziót indexeli a Google (és mondjuk egy 150 URL címből álló honlap esetében mind a 150 címet két verzióban), azt könnyen duplikációnak értékelheti. Ez pedig komolyan is ronthatja a honlap teljesítményét a keresőben.

Ha mégis ez a helyzet, akkor a tárhelyszolgáltató kezelési felületén, vagy a .htaccess fájlban közvetlenül be lehet állítani egy átirányítást minden http-ről https-re.

A Website Auditor “Site Audit” menüpontjában figyelmeztet, ha valami gond van ezekkel a weboldal verziókkal. De mindenféle eszköz nélkül találhatunk duplikált verziókat úgy is, ha a Google keresőben a site:valami.hu paranccsal kilistázzuk a weboldal összes indexelt URL címét.

Mobilbarát felépítés

A mobilbarát honlapkészítést ma már nem lehet elkerülni: a teljes internethasználat nagyjából fele okostelefonos. A trendet követve a Google előnyben részesíti azokat a weboldalakat, amelyek teljes értékűen használhatóak mobilról is.

A mobilbarát felépítés szerencsére nem egy nehezen elérhető cél: WordPress esetén például elég megfelelő sablont választani.

Hogy mobilbarát-e a honlapod, ellenőrizheted a Google saját mobilbarát tesztjével. Részletes információt kaphatsz az esetleges hibákról a Google Search Console-ban, a Mobilos használhatóság menüpontban.

Betöltési sebesség

A felhasználók alapvetően a gyors honlapokat szeretik. A Google pedig az elégedett felhasználókat, ezért fontos SEO szempontból a megfelelő weboldal sebesség.

A Google 2021 kora nyarán élesítette az Oldallal kapcsolatos élmény (Page Experience) algoritmust. Az algoritmushoz új mutatókat dolgoztak ki (Core Web Vitals-mutatók), amelyek az oldalbetöltés sebességét, interaktivitását és vizuális stabilitását mérik.

A lényeg ebből az, hogy

a Google egyre növekvő súllyal értékeli a rangsoroláskor az oldal betöltési sebességet. A lassú honlapok várhatóan egyre nagyobb hátrányban lesznek.

A honlapod betöltési sebességét alapvetően két eszközzel érdemes tesztelni:

  • a Google saját eszközével, ami meglehetősen szigorúan méri a már említett Core Web Vitals-mutatókat is. Nagy előnye, hogy külön méri a mobilos betöltést is.
  • a GTmetrixxel, ami rengeteg hasznos infót oszt meg a gyors betöltést akadályozó tényezőkről.

2. lépés: a tartalom felmérése

Eddig a technikai szempontokról volt szó, de ami igazán lényeges SEO szempontból az a tartalom. Persze fontos, hogy technikailag rendben legyen az oldal, és fontos a külső linkek száma és minősége is.

De az elsődleges szempont, ami alapján a Google megítéli minden honlapot, az a tartalom.

Ezen belül is két fő tényező érvényesül:

  • a tartalom mennyisége,
  • és minősége.

A tartalom mennyisége

A Google nagyon szereti az egy-egy szakterületre specializálódott, tematikus honlapokat. Olyan weblapokat, amelyek tartalma ügyesen lefed egy témát (esetleg több, de szorosan összekapcsolódó témakört). Lehet ez a témakör a duguláselhárítás, a honlapkészítés, a családjog vagy a pünkösd.

Na most nem nagyon van témakör, amit ellehetne intézni egy vagy két cikkel. Gondolj például a kertészkedésre: több száz, ha nem ezer növényről, eszközről és módszerről lehet tartalmat írni.

Persze nagyban függ a konkurenciától, hogy mennyi tartalomra van szükség SEO szempontból. Ugyanakkor az a tapasztalatom, hogy 20-25 tartalom alatt egyetlen honlapot sem vesz komolyan a Google.

A tartalom minősége

A tartalom minősége SEO szempontból sok tényezőből áll össze. Egy része egy kicsit technikai kérdés: a szöveg rendesen legyen optimalizálva a kiválasztott kulcsszóra, szakszerűen ki legyenek töltve a metaadatok, rendben legyen a HTML struktrúra (h1 főcím, alcímek, stb.)

A tartalmi keresőoptimalizálás szabályairól bővebben olvashatsz a SEO szövegírás cikkemben.

A tartalom minősége azonban nem csupán az optimalizáltságon múlik. Hanem fontos a szó eredeti értelmében is: olyan egyedi és színvonalas szövegek kellenek, amik valódi információt, segítséget jelentenek a felhasználónak.

Persze össze lehet rizsázni végnélküli, ugyanakkor a felhasználó szempontjából igazi segítséget nem jelentő szövegeket – sőt, akár SEO szempontból sikeresnek is lehet lenni egy ilyen megközelítéssel.

De szerintem

hosszú távon minden honlap jobban jár, ha olyan tartalmak jelennek meg rajta, amik érdekesek és izgalmasak a hús-vér felhasználó számára.

Például azért, mert úgy magyaráznak el egy témát, ahogy senki más. Vagy mert van bennük egy pici stílusbeli plusz, amiért jó olvasni. És nem kizárólag azért, mert éppenséggel első vagy második helyen hozza a Google.

3. lépés: milyen erős a linkprofilod?

A tartalom mennyisége és minősége mellett a külső linkek száma és értéke a legfontosabb rangsorolási tényező. Ezért fontos a tudatos és okosan végrehajtott linképítés.

A honlapod SEO elemzésénél alapvető a linkprofil felmérése. Az erős linkprofil az, amikor sok hivatkozással rendelkezünk, egymástól független, erős és értékes weboldalakról.

Értékes linknek számítanak a komoly forgalma bonyolító, jellemzően online hírportálokról és magazinoktól, valamint a tematikus, szakmai portáloktól, honlapoktól szerzett hivatkozások is.

Érdemes ügyelni arra, hogy a linkprofil kiegyensúlyozott legyen: elfér 1-2 linkkatalógusos hivatkozás, de nem egészséges, ha ilyen hivatkozások adják a linkprofil gerincét. A rossz minőségű, linkfarmos (akár PR cikkekkel álcázott) hivatkozásokat a legjobb elkerülni.

Külön szempont, ezért érdemes átnézni a hivatkozások horgonyszövegét is.

Az összes honlapodra mutató hivatkozást megtalálod a Google Search Console “Linkek” menüpontjában.

+1 A versenytárs honlapok elemzése

Egy weboldal SEO teljesítményét érdemes mindig kontextusban vizsgálni. Ez egy zéróösszegű játszma: ha valaki erősödik egy fontos kulcsszóra, akkor más oldalak hátrébb lesznek sorolva a találati listán.

Ezért amikor a weboldalad SEO szempontú fejlesztése mellett döntesz, mindig érdemes körülnézni a versenytársak között. SEO audit alá venni a konkurens weblapokat is. Miben erősek, mik a gyengeségeik? Hogyan lehetne őket megelőzni?

Az elv és a gyakorlat is hasonló, mint a saját honlap esetében: a lehető legtöbb adat összegyűjtése és elemzése.

A nehézség, hogy a konkurencia Google Analytics és Search Console adataihoz nem fogsz hozzáférni. Csak külső szoftverekre támaszkodhatsz, ezek pedig – még a legjobbak is – elég sokat tévednek, és még több mindent nem vesznek észre.

A technikai SEO esetében a legkönnyebb a helyzet: a Screaming Frog és a Website Auditor ugyanúgy használható. A linkprofil elemzéséhez jól jöhet az ingyenesen is használható SEO SpyGlass, az aranyáron mért Ahrefs és Semrush. Nem fognak minden külső hivatkozást megtalálni, ha a valós szám felét észreveszik, akkor már szerencsénk van.

A konkurens honlapok kulcsszavainak és organikus forgalmának megbecslése a legingoványosabb terület. Az organikus forgalomnál az összes szoftver nagyon durva becsléseket mutat csak.

A kisebb forgalmú honlapoknál (5000 organikus látogató alatt) nagyon összevissza eredmények szoktak jönni. De láttam olyat is, ahol az Ahrefs egy nagy magyar oldal valós organikus forgalmának mindössze 2 (!) százalékát látta (30000 vs 1500000)

Nem jobb a helyzet a kulcsszavaknál: ha megakarjuk tudni, hogy egy tetszőleges weboldal mennyi kulcsszóra jelenik meg a Google-ban, akkor kemény dolgunk lesz. Legtöbbször a legjobb SEO szoftverek is csak a tényleges szám 10-20 százalékát találják meg.

Összefoglalás

A honlapod SEO elemzése rengeteg kisebb-nagyobb hibát mutathat meg. De ami ennél is fontosabb, hogy segít feltárni azokat a területeket, ahol nagy fejlődési potenciállal bír a honlapod.

Sok sikert!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Honlapkészítés egy nap alatt, garanciával

Komplex SEO szolgáltatás, elemzés és tanácsadás