Backlink ellenőrzés: a legpontosabb eszközök a magyar piacra

Szerző: Utoljára frissítve: 2022.Jan.19.keresőoptimalizálás

A backlink ellenőrzés lényege, hogy felkutatjuk a honlapunk, vagy egy konkurens weboldal külső hivatkozásait elemzés céljából. Ez azért fontos, mert a linkprofil – azaz egy webhelyre mutató külső hivatkozások mennyisége és minősége – az egyik legfontosabb rangsorolási szempont a Google működésében.

Először is tisztázzuk a témánk szempontjából legfontosabb alapfogalmat.

Backlink = külső hivatkozás

Ha a vilaglegjobbweboldala.hu-ra kikerül egy link, ami a honlapszaki.hu-ra mutat, akkor a honlapszaki.hu kapott egy külső hivatkozást, azaz backlinket. Ezzel meg is vagyunk.

És mintahogy fentebb már írtam, alapvetően határozza meg, hogyan fog szerepelni egy weboldal a Google keresőben, hogy mennyi és milyen külső hivatkozása van. A keresőoptimalizálásban ezért elképesztően fontos a linképítés.

Mit tudnak és mit nem a backlink ellenörző szoftverek?

Nagyon sok mindent tudnak, és erről még lesz szó. De először nézzük, mi az amit nem.

Nem látják az összes külső hivatkozást. Egyik sem.

Kivétel a Google Search Console, de ott csak a saját honlapodat tudod ellenőrizni. (Erre minjdárt kitérünk részletesen.)

De hatalmas nagy különbség van abban, hogy egy eszközzel az adott honlap külső hivatkozásainak 70 vagy 40 százalékát tudjuk megnézni. 1000 backlink esetén a különbség már 300 hivatkozás…

Több, nagyon neves olyan szoftver létezik, amik ugyan nagyon hasznosak backlink ellenőrzésre és elemzésre, csak nem a magyar piacon. Tipikus példa a Moz, ami a nemzetközi piacon az egyik legerősebb szereplő, de a magyar adatbázisa nagyon gyenge.

Ha már szóba jött a Moz, tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a magyar piacon is abszolút bevett szokás a Moz által megadott DA (Domain Authority) értéket használni egy-egy honlap SEO értékének jelzésére. Én ezt nagyon utálom, mert igazából a DA érték nagyon sokszor köszönő viszonyban sincs a valósággal, ha magyar viszonylatban elemzünk. Szóval inkább nem is használom. Zárójel bezár.

Visszatérve a lényeghez, olyan eszközöket igyekeztem összeszedni neked, amik az én tapasztalatom szerint jól teljesítenek a magyar honlapok esetében is. Csak olyan szoftvereket választottam, amik kínálnak ingyenes kipróbálási lehetőséget. Ezért maradt ki például a profi Ahrefs, ami csak egy 7 napos kipróbálási időszakot ajánlt, de azt is 7 dollárért cserébe.

Google Search Console: a kézenfekvő megoldás a saját honlapodhoz

Kezdjük az elején.

Ha a saját honlapod külső hivatkozásait szeretnéd ellenőrizni, akkor erre a legjobb megoldás egy ingyenes Google Search Console (GSC) fiók.

A GSC elvileg megmutatja neked a Google által ismert backlinket az adott honlaphoz. (Persze a GSC ezer minden más miatt is kihagyhatatlan szoftver a SEO-hoz, ezért az összes SEO szakember – én is – azzal kezdi a munkát, ha felkérik egy weboldal ellenőrzésére, hogy hozzáférést kér a a GSC-hez.)

A linkek ellenőrzéséez a baloldali menüben meg kell keresni a Linkek menüpontot. És ennyi, megmutatja:

  • a honlapod külső linkekkel rendelkező aloldalait (“A legtöbbet linkelt oldalak”),
  • a weboldaladra legtöbbet hivatkozó domain címeket (“Az Ön webhelyére legtöbbet hivatkozó webhelyek”),
  • és a horgonyszövegeket (“Az Ön webhelyére legtöbbet hivatkozó szöveg”).

Az Exportálás gombokkal minden infót ki tudsz menteni Google vagy Excel táblázatokba.

A GSC hátránya, hogy kicsit macerás használni, mert sokat kell kattingatni, és nem lehet vele csoportosan vizsgálni a hivatkozó domain és URL címeket. Elemzésre sem alkalmas abban az értelemben, hogy nem ad semmiféle mérőszámot a linkek minőségére és értékére. Csak az egyszerű tényt rögzíti, hogy léteznek.

És persze a legeslegnagyobb gyöngesége, hogy konkurens honlapokat nem tudsz vizsgálni vele. Kizárólag, ha GSC hozzáférést kérsz a tulajdonostól, de azért arra elég kicsit az esély, hogy meg is kapod :).

Fontos apróság, hogy ha veszélyesnek tűnő, spam jellegű külső linkekre bukkansz a honlapod linkprofiljában, akkor a GSC fiókon belül van lehetőséged jelezni a Google számára, hogy ne vegye őket figyelembe.

Erre van a Google Disavow eszköz. Leírást itt találsz a használatához, magát az eszközt pedig itt.

Lényeges, hogy a Google alapvetően elég jól szűri a káros külső linkeket, és teljesen általános jelenség, hogy a weboldalad előbb-utóbb organikusan összegyűjt egy csomó spam hivatkozást. Ugyanis létezik egy sor webhely, amit konkrétan ilyen célokra raknak össze.

Amit mondani akarok ezzel az, hogy nem kell havonta remegve lesni a külső linkeket és minden gyanúst hivatkozó domaint egyből tiltólistára tenni. Igazából erre csak nagyon kis százalékban van esély, az esetek túlnyomó részében a Google megoldja maga, és egyszerűen nem veszi figyelembe a spames backlinkeket.

SEMrush, a mindentudó

A SEMrush egy abszolút holisztikus szemlélető online marketing platform, mindenre használható a piackutatástól a Google hirdetéseken keresztül a keresőoptimalizálásig. Sőt, a social media kampányokban is tud segíteni.

Ez egy online eszköz, nem kell letölteni, böngészőben tudod használni.

Nagyon szeretem, mert a tapasztalatom szerint a Semrush rendelkezik a legnagyobb magyar nyelvű kulcsszó adatbázissal, és a méréseim szerint van olyan pontos a külső link kutatásban, mint a nagy vetélytárs Ahrefs.

Az alábbi képen azt látod, hogy a telex.hu estében 5500 hivatkozó domain címet és 1.4 millió külső linket talált.

Nem tudjuk, hogy mennyi a pontos szám, a hivatkozó domainek számában a tapasztalataim szerint nagy általánosságban 20-30 százalékot szokott lefelé tévedni. Nagyobb honlapok esetében ez a hibahatár több is lehet, akár 40-50 százalék.

Soknak tűnik? Igazából nem ez a lényeg, hanem az, hogy

a legfontosabb hivatkozásokat gyakorlatilag mindig, hiba nélkül megtalálja.

A legfontosabb funkciói, ha backlink ellenőrzésről és elemzésről van szó:

  • megmutatja az összes felkutatott backlinket, hivatkozó domaint, IP címet és horgonyszöveget. Plusz a vizsgált oldal által linkelt más domain címeket is.
  • a hivatkozó domain és URL címeket 100-as skálán értékeli, az Authority Score (AS) és Page Authority Score (PA). A magyar piacra ezek sokkal pontosabb mutatószámok, mint a már említett DA érték.
  • megnézheted, hogyan alakult a linkrpfoil az idő teltével (elvesztett és új hivatkozások)
  • akár 200 domain címet is vizsgálhatsz egyszerre,csoportosan.
  • és ami egy nagyon jó funkció: megmutatja, mely honlapokkal mutat nagy átfedést a vizsgált domain cím linkprofilja. Ez remek kis eszköz például piac és versenytárs kutatáshoz.

Új regisztrációval 7 napig ingyenesen tudod használni a SEMrusht.

SEO SpyGlass, a feltörekvő ifjú titán

Igazából fogalmam sincs, mennyire fiatal a SEO SpyGlass, de az biztos, hogy sokkal kevésbé ismert eszköz a Semrush-hoz, Ahrefs-hez, Moz-hoz, stb. képest.

A SEO SpyGlass a SEO Powersuite szoftvercsomag része. Ez egy asztali alkalmazás, azaz le tudod tölteni a számítógépedre, laptopodra és ott használni. Profi, fizetős eszköz, de talán a legjobb ár/érték arányban a piacon. Az éves díja kb. negyede-ötöde a Semrush legolcsóbb díjának.

A csomagnak van egy ingyenesen használható változata, de ebben csak az adatok töredékét fogjuk látni. Szerencsére a teljes értékű verziót is használhatod 30 napig, a linket leljebb találod.

A csomag négy eszközből áll, a SEO SpyGlass az egyik ezek közül. Ha a funkciókat nézzük, kb. ugyanazt tudja, mint a SEMrush:

  • külön vizsgálhatod a hivatkozó URL és domain címeket, de még az IP címeket is megmutatja
  • a hivatkozó oldalakat egy 100-as listán értékeli
  • részletesen elemzi a hivatkozó horgonyszövegeket
  • megmutatja, hogyan alakul idővel a linkelő domain és URL címek száma
  • és még azt is, hogy a vizsgált honlap mennyi és milyen linket vesztett
  • de akár lehet csoportosan is vizsgálni domain címeket
  • ügyes riportokat készít.

Amiért szeretem a SEO SpyGlass-t, hogy még kisebb magyar honlapok esetében is nagyon sok külső hivatkozást megtalál. Nagy általánosságban a Semrush pontosabb, mert nagyobb az adatbázisa, de futottam már bele olyan esetbe, amikor bizony a SEO SpyGlass több hivatkozást talált.

Az alábbi képen azt látod, hogy a telex.hu esetében a SEO SpyGlass 502 ezer külső linket talált 3500 domain címről. Mivel a hivatkozó domainek száma a leglényegesebb információ, vegyük alapul ezt: azt látjuk, hogy a SEO SpyGlass megtalálta a Semrush által is felkutatott hivatkozó domain címek kb. kétharmadát.

Szerintem ez nagyon jó eredmény. Mert ha onnan nézzük, hogy a Semrush legolcsóbb csomagja jelenleg 1440 dollár egy évre, a SEO Powersuite pedig állandó leárazással 300 dollár, akkor az a különbség a fellelt linkek számában nem is tűnik nagynak, igaz?

És ne hagyjuk figyelmen kívül az egyetlen nagy hátrányát sem: lassú. Lassan tölt be, és lassabban futtat le elemzéseket, mint bármilyen böngészős online alkalmazás.

Tipp: a SEO Powersuite szoftvercsomag teljes értékű verzióját használhatod 30 napog teljesen ingyenesen, ha ezen a linken keresztül regisztrálsz. Szívesen 🙂

+1 tipp: keresd a kokurenseid legjobb külső hivatkozásait

És próbálj ugyanonnan linket szerezni te is. Természetesen, csak ha van értelme: ha a konkurens oldal linkprofilja egy szemétdomb, és a legjobb hivatkozása valami gyaús orosz nyelvű linkfarm, akkor ne utánozd, ha fizetnek érte, akkor sem.

Ezzel a módszerrel ügyesen beérheted az erősebb vetélytárs honlapokat linkprofil szempontjából.

Kifejezetten erre a célra létezik a Semrsuh Backlink Gap eszköze, amivel 5 honlap linkprofilát tudod összehasonlítani. Ugyanezt tudja a SEO SpyGlass Domain Comparison eszköze is.

Ennyi kezdésnek elég is lesz a backlink elemzéshez. Találsz még hasznos infókat a SEO elemzés cikkemben is. Na meg persze rengeteget tanulhatsz a Honlapszaki SEO Tréning anyagából is.

Sok sikert!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé.

Honlapkészítés egy nap alatt, garanciával

Komplex SEO szolgáltatás, elemzés és tanácsadás

Ajándék SEO videóleckék!

 

Nézz bele ingyen a SEO tréningem anyagába, és szerezz hatékony SEO tudást!

Köszönöm! Kérlek ellenőrizd az email fiókodat!