A Google Ads a keresőóriás techvállalat hirdetési szolgáltatása. A segítségével hatékony hirdetéseket jeleníthetsz meg a Google különböző termékeit (pl. Google kereső, YouTube, Gmail, Google Térkép) használóknak.
A Google Ads PPC (pay-per-click) hirdetési rendszer, azaz alapvetően nem a hirdetéseid megjelenéséért, hanem a kattintásért fizetsz. A Google Ads működésének lényege, hogy a hirdetők gyakorlatilag egy aukciós rendszerben versenyeznek egymással, hogy kinek a hirdetését jelenítse meg/rakja jobban látható helyre a Google.
A Google Ads-t azért kell ismerned, ha online jelenléttel rendelkező vállalkozásod van, mert az egyik legelterjedtebb módszer az interneten a márkád, termékeid vagy szolgáltatásaid népszerűsítésére.
Csak Magyarországon napi több tízezer (vagy százezer?) alkalommal használják a Google keresőt (ami egymagában lefedi az itthoni keresőpiac szinte 100 százalékát). Ami azt is jelenti, hogy vélhetően több tízezer alkalommal találkoznak a keresőben (és máshol) megjelenő Google fizetett hirdetésekkel.
A Google Ads olyan eléréssel bír, mintha mindenkinek a szobájába kirakhatnál egy saját reklámplakátot.
Ha van egy saját honlapod, és szeretnél vele eladni, akkor előbb-utóbb szembesülni fogsz a döntéssel, hogy elkezdj-e Google hirdetéseket futtatni. A cikk végigolvasása után remélem tisztábban fogsz látni a döntés meghozásához. 🙂
De mielőtt még tovább mennénk: ha még nem találkoztál velem, hadd mutatkozzak be röviden.
Jobbágy András vagyok, keresőmarketing szakértő. Vállalkozásoknak segítek üzletileg értékes forgalmat szerezni a Google keresőből.
Vágjunk bele!
A Google hirdetések fajtái
A Google Ads számos különböző hirdetési formát ajánl fel. A legismertebb a „hagyományos” szöveges keresőhirdetés, amikor a Google keresőt használóknak a találati listán jelennek meg a reklámjaink. A hirdetésre kattintva a felhasználó a weboldalunkra jut, ahol megismerkedhet a termékkel, szolgáltatással, amit el szeretnénk adni neki.
A lenti képen a lila részen láthatod a keresőhirdetéseket „kültéri szauna építés” kulcsszóra. Alatta jönnek az ún. organikus, vagyis nem fizetett találatok.
És ha már megemlítettem a kulcsszavakat: a hirdető, azaz mi tudjuk megszabni, hogy a keresőhirdetésünk milyen kulcsszóra (kereső kifejezésre) jelenjen meg. Ez azért nagyon lényeges – és ez a Google Ads óriási előnye -, mert szemben egy tévéreklámmal vagy óriásplakáttal, itt kifejezetten csak olyanoknak fog megjelenni a hirdetésünk, akiket konkrétan érdekelhet, hiszen valami témába vágó kifejezésre kerestek rá a Google-ban.
A szöveges keresőhirdetések mellett léteznek még:
- reszponzív hirdetések, ahol a szöveget és képeket adhatunk meg, amiket a Google automatikusan összerakosgat a netezésre használt eszköz képernyőmérete szerint.
- Shopping termékhirdetések: a keresőben a találati listán jelennek meg, csak termékek, a használatához Google Merchant Center fiók szükséges.
- Display hirdetések: gyakorlatilag képes banner hirdetések, amit a Google rengeteg különböző partnerweboldalon jelenít meg.
- Alkalmazás kampányok: különböző partner alkalmazásokban reklámozhatunk vele.
- Videós hirdetések: ezzel a YouTube-on futtathatunk videós hirdetéseket.
- Gmail hirdetések: ezzel Gmail felhasználók emailcímére küldhetünk ki promociós üzeneteket.
A hirdetések kategórizálására más szempontrendszerek is vannak, például cél (kattintás, konverzió, telefonhívás) vagy hirdetésbeállítás típusa (manuális vagy „intelligens”, automatizált kampányok) szerint.
Remarketing és a Google Ads
A remarketing lényege, hogy specifikusan olyanok számára hirdetünk, akik már korábban is találkoztak a weboldalunkkal, vagy végrehajtottak valamilyen konkrét akciót. Például feliratkoztak a hírlevelünkre, elolvastak egy bizonyos cikket, stb.
Mondanom sem kell, a remarketing roppant hatékony, és sokan abszolút szent grálként kezelik az online marketingben.
A Google Ads természetesen lehetőséget ad a remarketingre is.
Különféle kritériumok alapján hozhatunk létre közönségszegmenseket, akiknek ezután kereső-, Display vagy akár Gmail hirdetéskampányt futatthatunk.
A remarketing tényleg hatásos, hiszen segít egyedi, személyre szabottabb üzeneteket közvetíteni a vásárlói életút különböző állomásain tartó felhasználóknak.
De azért nem árt vele mértékletesnek lenni: elég idegesítő tud lenni, ha 30 napig minden weboldalon ugyanannak a honlapnak a display hirdetésével találkozom, csak mert egyszer jártam egy webshopon, és véletlenül a „Kosárba rak” gombra kattintottam.
Kinek érdemes belevágnia a Google hirdetésekbe?
Röviden: neked, ha szeretnéd hatékonyan növelni a weboldalad forgalmát, a vásárlók/megkeresések számát.
Hosszabban: a Google hirdetések szinte minden vállalkozás számára hasznot tudnak hajtani – feltéve, ha néhány alapkövetelmény teljesül. Mint például:
- legyen egy rendes, felhasználóbarát, logikusan felépített honlapod
- rendelkezz okosan, gondosan kitalált ajánlattal (vonzó szolgáltatás, kívánatos termékkínálat)
- ne várj csodát pár napon belül, és ne gondold, hogy havi 20 ezres hirdetési büdzsével lesz havi 1000 új vásárlód.
- értened kell, hogy a Google Ads – mint bármilyen reklámtevékenység – elsősorban hosszú távú befektetés. Persze fontos, hogy rövidebb távon is legyen eredmény, különben valami nem stimmel (akár az alapkövetelmény, akár a kampányok optimalizálása terén), de a Google Ads robosztus előnyei hosszabb távon fognak megmutatkozni.
- az előző pontból következik a tanácsom, hogy legalább 6 hónapra tervezz a Google hirdetéseiddel. Hidd el, megéri.
Mekkora hirdetési büdzsé kell a Google Ads kampányok beindításához?
Erre nincs általános szabály, nyilván nagyban függ attól, milyen eredményeket várunk, és mekkora összeget tudunk havi szinten rendszeresen beletenni a hirdetésekbe.
A legkisebb vállalkozások havi 20-30 ezer forinttal is elindulhatnak, később – amikor már látszik a megtérülés – emelhetnek tovább az összegen. De általánosságban azt látjuk, hogy tényleg jó eredményeket havi 100+ ezer forintos hirdetési büdzsétől lehet várni, mert ott már lesz elég adat a folyamatos optimalizáláshoz.
Általában nem rossz taktika, ha az elején csak egy számunkra kisebb összeggel kezdünk el hirdetni, és amikor már kiforrták magukat a hirdetési beállítások/szövegek, akkor kezdünk el nagyobb büdzséből dolgozni.
Mi befolyásolja a Google Ads árait?
Azt, hogy mennyit kell fizetnünk a Google Ads rendszerének a hirdetéseinkért, nagyon sok minden befolyásolja. A Google a hirdetések értékelésére egy úgy nevezett minőségi mutatót használ.
Minél magasabb a minőségi mutató az egytől tízig tartó skálán, általában annál gyakrabban jelenik meg, és annál olcsóbb lesz a végén a hirdetés.
Rendben, de mitől függ a minőségi mutató? Alapvetően három dolgot értékel:
- Mennyire passzol a hirdetésed a választott kulcsszóra?
- Mennyire passzol a céloldal (ahová a felhasználó jut a kattintás után) a hirdetéshez és a kiválasztott kulcsszóhoz?
- Milyen lesz a várható kattintási arány? Ezt a rendszer mindenféle becslésekkel és a múltbéli teljesítmény alapján ítéli meg.
Na most, ha alacsony a minőségi mutatód, akkor a licit emelésével lehet próbálkozni ellensúlyozni. De ez csak eléggé korlátozott mértékben fog működni: ha alacsony a minőségi mutatód a többi hirdetőhöz képest, akkor hatalmas hátrányban leszel.
A lényeg, amit ebből el kell raknod, hogy a Google hirdetési árainak alakulásában az, hogy mennyit ajánlunk egy kattintásért (licit mértéke) nem a legfontosabb szempont.
Sokkal lényegesebb a helyes kulcsszavak kiválasztása, valamint a hirdetés, plusz a céloldal minősége és relevanciája.
Ezen kívül befolyásolhatja még a hirdetési költséget:
- a hirdetés típusa (keresőhirdetés, display, stb.)
- az ajánlattételi stratégia (hogy miért fizetünk: kattintás, telefonhívás, konverzió, stb.)
- a célközönség (lokáció, életkor, nem, stb. szerinti korlátozások, vagy saját közönségszegmens használata)
- a hirdetés ütemezése (hogy mikor jelenhet meg, és mikor nem a hirdetés)
- a piaci verseny (mennyit és hogyna hirdetnek a konkurenseid. Bizonyos témákban sokkal magasabbak a hirdetési árak, mint más szakmákban.)
- a hirdetési fiók múltbéli teljesítménye
- a hirdetési fiók minősége (optimalizálási pontszám, hirdetési struktúra, stb.)
Mint látható, a hirdetési költségeidre tényleg rengeteg minden befolyással lehet. És itt jön be a kérdés, hogy érdemes-e szakértőre bíznod a Google hirdetéseidet.
Mit csinál egy Google Ads szakértő?
A Google Ads szakértő feladata, hogy segítse a hirdetési büdzsédet a lehető leghatékonyabban elkölteni.
A Google hirdetési rendszerében ugyanis – tűnjön bármennyire simának és egyszerűnek a használata – rengeteg pénzt lehet hozzáértés nélkül elégetni.
Persze a Google is szeretné, hogy a felhasználók elégedettek legyenek a rendszerrel, és rengeteg fejlesztést tolnak bele a mindenféle automatikus, „intelligens” hirdetési formákba, ahol a hirdetőnek csak pár alapbeállítással kell bíbelődnie, a többit a rendszer elintézi helyette. Legalábbis papíron.
Azonban, ha hosszú távra tervezünk a Google hirdetéseinkkel, és szeretnénk a lehető legkevesebb pénzt feleslegesen elkölteni, akkor egy szakértő, aki tudja
- hogyan felügyelje hatékonyan az „intelligens” hirdetési kampányokat
- és miként építsen fel manuálisan kiemelkedően hatékony hirdetési kampányokat és folyamatokat
aranyat fog érni számunkra.
Ugyanis a Google Ads szakértő át fogja látni:
- miként találja meg a számodra legjövedelmezőbb kulcsszavakat
- hogyan tudja folyamatos optimalizálással javítani a hirdetéseid hatékonyságát
- növelni a konverziós rátát
- csökkenteni a hirdetési költségeket
- és tisztában lesz vele, hol mihez kell hozzányúlni, ha valami nem működik megfelelően.
Akár kisvállalkozó vagy, akár nagyobb céget irányítasz, a Google Ads hirdetéskezelés kiszervezése szakembernek nagyon jó befektetés lehet.
Melyik a jobb: Google Ads vagy SEO?
Míg a Google Ads a fizetett találatok közé kerülésre ad lehetőséget a Google keresőben, a SEO (keresőoptimalizálás) az organikus, azaz ingyenes találatok dominálására törekszik.
Ahogy a keresőmarketing cikkemben is írtam, a Google Ads és a SEO nem egymás ellenségei. Sőt, komoly előnyt jelent, ha képesek vagyunk integráltan, átfogóan kezeli a két területet.
De nem akarom a kérdést megkerülni. A helyzet az, hogy nincs „jobb” SEO vagy Google Ads között. Mindkettő hatékony eszköz, ugyanakkor van pár különbség:
- Időtáv: a Google Ads elég hamar elkezd eredményeket szállítani, míg a SEO csak hosszabb távon (min. 6-12 hónap) hatásos.
- Stabilitás: a Google Ads hirdetések csak addig jelennek meg, amíg fizetünk értük. Míg a SEO-val szerzett organikus forgalom még akkor is jönni fog, amikor már jó ideje nem foglalkoztunk a keresőoptimalizálással.
- Mennyibe kerül: hosszabb távon a SEO olcsóbb. Rövid távon azonban fordított a helyzet: a keresőoptimalizálásba az elején csak megy az idő, pénz, energia, de sokáig nem jön vissza az eredmény. Ez a holtidő a Google hirdetéseknél nincs, vagy csak nagyon rövid.
Az én véleményem, hogy mindkettő eszközbe (SEO, Google Ads) érdemes fektetni – ha a büdzsénk engedi.
Ellenben, ha nem tudunk havi szinten fél millió forintot online marketingbe rakni, akkor viszont válasszunk aszerint, hogy mi a fontosabb számunkra: a gyorsabb eredmény, vagy a hosszú távú költséghatékonyság.
Egy jól kitalált marketing és értékesítési stratégiában a Google hirdetések és a SEO erősítően hat egymásra. Például, a jól keresőoptimalizált weboldalakat általában sokkal olcsóbban és hatékonyabban lehet hirdetni a Google Ads-ban.
Szeretnék Google Ads kampányokat indítni. Mi a teendőm?
Először is szükséged lesz egy Google Ads fiókra, amit ingyenesen regisztrálhatsz egy sima gmail-es emailcímmel is.
Utána el kell döntened, hogy milyen hirdetési formát választasz. Kezdőként mindenképpen azt javaslom, hogy kizárólag keresési hirdetésekkel próbálkozz. A rendszernek van egy beépített kulcsszókutató eszköze, amit használhatsz a megfelelő keresőkifejezések megtalálására.(A kulcsszókutatásról bővebben is írtam, igaz, inkább SEO szemszögből).
A Google Ads kezelőfelülete elég szépen és érthetően végig fog vezetni a hirdetésindítás lépésein.
Ugyanakkor mielőtt nekiállnál saját szakálladra kampányokat indítani, tényleg azt ajánlom, hogy fontold meg egy szakértő bevonását. Ha gondolod, velünk is felveheted a kapcsolatot, szívesen segítünk.
Sok sikert!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?