Local SEO: mi az a helyi keresőoptimalizálás? Hogyan működik?

Szerző: Utoljára frissítve: 2021.Jun.2.keresőoptimalizálás

A Local SEO, vagy helyi keresőoptimalizálás célja, hogy egy megcélzott környéken, városban vagy földrajzi területen javítsuk a Google helyezéseinket a lokális jellegű keresésekre.

Biztosan észrevetted már, hogy ha különböző földrajzi helyekről keresel ugyanarra a kifejezésre a Google-ban, sokszor nem egyezik teljesen a találati lista. Tehát ha Kecskeméten keresel rá a “pékség” szóra, teljesen más eredményt fogsz kapni, mintha ugyanezt Sopronban tennéd.

A Google igyekezni fog a hozzád legközelebbi pékséget listázni. A fenti példát alapul véve így:

Pékség kulcsszóra keresve ugyanabban az időpontban, eltérő lokációról (Kecskemét és Sopron) ezt az eredményt kapjuk.

Ezt egyébként a BrightLocal eszközével te is tudod ellenőrizni.

A helyi keresések fajtái

Azért van ez így, mert a Google hatalmas erőkkel törekszik a találati lista “személyre szabására”. Azaz, hogy ne egy általános találati listát kapjon minden felhasználó ugyanarra a kulcsszóra. Hanem mindenki a számára ott és akkor legrelevánsabb találatokat.

Ebben a személyre szabásban hatalmas szerepe van a földrajzi lokációnak. A Google tudja, hol vagy, és ennek függvényében dob fel neked találatokat.

A helyi jellegű kereséseknek (local search) két fajtája van:

  • amikor a Google feltételezi, hogy fontos a földrajzi lokáció. Pl. a már említett “pékség” kulcsszó. Ide tartoznak a “pékség a közelben” jellegű keresések is. Utóbbiak rendkívül értékesek, a statisztika szerint a “közelben” keresések fele végződik konkrét boltlátogatással.
  • a földrajzi lokációt is tartalmazó keresések, például “Szállások Egerben” vagy “ruhatisztító Pécsett” jellegű keresőszavak.

Már ebből is látszik, hogy rengeteg keresés belefér a helyi jellegű keresések halmazába. 2020-ban az összes keresés 46% százaléka helyi jellegű volt, ami nagyon-nagyon (nagyon) magas arány.

Miért fontos a helyi keresőoptimalizálás?

Mire ide eljutottál az olvasásban, már biztosan érted a lényeget.

Ha olyan szolgáltatásod, üzleted van, ami valamilyen formában földrajzi helyhez kötött, akkor a Local SEO hatalmas jelentőséggel bírhat számodra.

Például, ha könyvesboltod van Újlipótvárosban. Vagy adótanácsadást folytatsz Orosházán, ügyvédi praxist Százhalombattán, stb.

A Google találati lista helyi kereséseknél

A Google külön találati lista (SERP) elemeket is használ a helyi jellegű keresések kiszolgálására.

Az egyik a Google Térkép, amin megjelennek az általa ismert releváns üzletek. A másik pedig a térkép alatti lista, ahol szintén helyi vállalkozások jelennek meg. Ez a kettő együtt az úgynevezett “Local Pack”, amibe Google Cégem regisztrációval kerülhetsz be (lásd alább).

A Local Pack a találati lista tetején foglal helyet. Ráadásul sokat, főleg okostelefonon dominálja a teljes találati listát.

És ami még ennél is fontosabb: a helyi vállalkozások listáját nem a találati lista hagyományos összeállítása szerint kezeli a Google.

Nem az kerül ide, aki egyébként is az első helyeken jelenik meg a használt kulcsszóra. Hanem az, akinek az ingyenesen létrehozható Google Cégem fiókját (erről később bővebben) relevánsnak ítéli a Google.

Például az alábbi példán a “Szeged könyvelő” kulcsszóra adott találati lista látható. A tetején szépen megjelenik a térkép és a releváns vállalkozások listája. Három vállalkozást látunk, közülük kettő nem szerepel a találati lista hagyományos részének első oldalán.

Helyi találati lista

Magyarul, alacsony (vagy semmi) költséggel olyan fontos kulcsszavakra jelenhetsz meg a találati lista legelején, amire egyébként nagyon komoly munka SEO nélkül nem sok esélyed lenne.

Nem üti ki a hagyományos SEO-t, de

a helyi keresőoptimalizálás nagyon fontos versenyelőnyt jelenthet a vállalkozásodnak a keresőben.

Hagyományos SEO vs. helyi keresőoptimalizálás

A “sima” keresőoptimalizálás és a lokális SEO között fundamentális különbség nincs, mindkettő organikus forgalmat tud hozni a keresőből a honlapodra. Nem is lehet szétszálazni a kettőt, a Local SEO inkább csak “a” keresőoptimalizálás egyik alfaja.

A különbség így fogható meg:

  • a hagyományos SEO célja jó helyen szerepelni a releváns kulcsszavakra
  • a lokális SEO célja jól rangsorolni egy bizonyos földrajzi területen

A lényeg, amit ebből meg kell jegyezni, hogy a helyi jellegű kereséseket érdemes egy picit máshogy (is) kezelni, mint a hagyományos lekéréseket.

Mi számít a helyi keresőoptimalizálásban?

A lokális SEO-nál arra törekszünk, hogy a Google-t a lehető legtöbb módon értesítsük, mi az a földrajzi terület, amelyen belül szeretnénk, ha megtalálnák a vállalkozásunkat a keresőben.

A Google természetesen nem köti az orrunkra, milyen szempontok alapján rangsorol a helyi kereséseknél. Azonban a Moz felmérése szerint ezek a faktorok lényegesek:

  • Google Cégem fiók adatai,
  • Külső linkek (lokális SEO szemponjából a lokális oldalak az érdekesek),
  • Értékelések (mennyiség, minőség) Google Cégem és más felületen,
  • On-page SEO: a honlap lokális oldalának optimalizációja,
  • NAP (cégnév, cím, telefonszám) említések: fontos, hogy a vállalkozás minden felületen (honlap, Google Cégem, Facebook, LinkedIn, stb.) mindig ugyanabban a formátumban és adatokkal legyen megadva,
  • Felhasználói viselkedés: átkattintási arány, interakció, stb.
  • közösségi média szignálok (megosztások, lájkok, stb.),
  • személyre szabás: a felhasználó keresési előzményei, preferenciái befolyásolhatják a rangsort a helyi kereséseknél is.

Utóbbi kettő esik latba a legkisebb súllyal. A legfontosabb három a Google Cégem optimalizáció, a külső linkek, és a honlap optimalizációja.

Vegyük mind a hármat szépen sorba!

Google Cégem fiók optimalizálása

A Google Cégem (angolul Googly My Business, rövidítve GMB) egy ingyenes eszköz, amit a keresőóriás arra fejlesztett ki, hogy releváns találatokat tudjon adni a lokális jellegű keresésekre.

Gyakorlatilag egy vállalkozás adatbázis, amibe regisztrálhat minden cég (egyéni vállalkozó, stb.). Meg tudod adni, milyen szolgáltatást nyújtasz és hol. A Google pedig, amikor a felhasználó lokális keresést indít a keresőben, elő tudja húzni az adatbázisból az adott területen dolgozó vállalkozásokat.

A vállalkozásod szempontjából a Google Cégem egy remek esély előkelő helyen jelenni meg a találati listán a helyi jellegű keresések esetében.

Google Cégem regisztráció

A Google Cégemre ingyenesen tudsz regisztrálni ezen a címen. A regisztrációhoz be kell jelentkezned egy Google (Gmail, Workspace) fiókba.

A regisztrációkor meg kell adnod a profil nevét, pontos címét, a vállalkozás típusát (kategória), a szolgáltatás területét és a kapcsolati adatokat.

Ha szolgáltatási területet adsz meg, akkor a keresőben az fog megjelenni egy térképen, nem a megadott cím / telephely. Ha csak telephelyet adsz meg (pl. bolt esetén), akkor a konkrét cím lesz látható a keresőben.

Fontos, hogy a Google minden esetben ellenőrzi a profil valódiságát. Küldeni fog egy postai (bizony) levelezőlapot a regisztrációkor megadott címre. A levelezőlapon van egy kód, amivel vissza lehet igazolni a Google Cégem fiókot.

Amíg a visszaigazolás nem történik meg, csak korlátozottan használható a Google Cégem fiókod. Általában két hét alatt küldik ki a kódot, de volt olyan ügyfelem, akivel hónapokig tartott a dolog.

A legfontosabb optimalizációs lépések a Google Cégem profilnál

A legalapvetőbb szabály, hogy a lehető legtöbb adatot érdemes megadni a Google Cégem fiókban. Add meg a nyitvatartásod idejét, tölts fel képeket, írj rövid bejegyzéseket.

Google Cégem fiók a keresőben

Nagyon fontos megadni a vállalkozás weboldalának címét (ha nincs honlapod irány a weboldal készítés útmutató cikkem), és a kapcsolati adatokat. Lehetőleg pontosan abban a formátumban, ahogy a honlapon is szerepelnek.

A legfontosabb rangsorolási tényezők a Google Cégem profiloknál:

  • a profil neve
  • a megadott és visszaigazolt cím
  • értékelések

Egy esettanulmány szerint a Google Cégem profil nevében szereplő kulcsszavak döntően befolyásolhatják a profil rangsorolását.

De természetesen ezt sem szabad túlzásba vinni: a profil nevében szerepeljen a márkanév és 1-2 kulcsszó a legfontosabbak közül. Pl. “Kifliparadicsom | Pékség és kávézó Sárospatakon”. A példában a Kifliparadicsom a márkanév, a Pékség és kávézó pedig a vállalkozás szempontjából legfontosabb kulcsszó. Ha van konkrét lokáció, mint a példában, akkor az is szerepeljen a névben.

Ennél több információ ne próbálj belezsúfolni a profil nevébe, mert szélsőséges esetben fel is függeszthetik érte a fiókot.

A másik nagyon fontos rangsorolási faktor a Google Cégem esetében a cím. (Igazából a megadott címhez képesti távolság, ahonnan indítjuk a keresést.) Lényeges, hogy hiába adsz meg szolgáltatási területet, a Google alapvetően a megadott és visszaigazolt címet használja a rangsoroláskor.

Vagyis ha pl. a felhasználó “Zöldséges Szegeden” kulcsszóval keres, akkor a konkrétan szegedi címmel rendelkező zöldségesek előnyben vannak. Szemben azzal a hódmezővásárhelyi címmel rendelkező vállalkozással, aki Szegedre is szállít házhoz zöldséget, ezért Szeged is szerepel a szolgáltatási területén.

Értékelések

Az értékelések szintén fontos szerepet töltenek be a Google Cégem fiókok rangsorolásában.

Az értékelések (akárcsak a linkek) alapvetően a hitelességről szólnak.

A vállalkozás, ami értékelést kap, biztosan létezik és hiteles. Még akkor is, ha befut néhány negatív értékelés is. Ezt nem lehet elkerülni, de okosan kezelni lehet.

A vélemények gyűlhetnek maguktól is, de sokkal hatékonyabb megoldás, ha külön kéred az ügyfeleidet, vásárlóidat az értékelésre.

A Google Cégem ezt meg is könnyíti azzal, hogy a fiók Kezdőlapján a “Tegyél szert több véleményre” doobzban az “Űrlap megosztása” gombra kattintva kapsz egy linket, amit közvetlenül kiküldhetsz emailben az ügyfeleidnek. A linkre kattintva egyből hagyhatnak véleményt, nem kell a keresőben kutatniuk a Google Cégem profilod után.

Honlap helyi keresőoptimalizálása

A honlap helyi keresőoptimalizálását leggyakrabban a Kapcsolat aloldalon érdemes elvégezni. Ha nincs olyan aloldalad, ahol külön szerepelnek a vállalkozásod, üzleted pontos elérhetőségeid (név, cím, telefonszám, email, térkép), akkor első lépésben dobj össze egyet.

A kiválasztott oldalon a következő elemeknek érdemes szerepelnie:

  • SEO címben a földrajzi lokáció és a kulcsszó, amire célzunk (például: “Pékség Abaújszántón | Kifliparadicsom”). Ugyanez megjelenhet a hagyományos címben (H1 cím) is.
  • A lokáció és a kulcsszó szerepeljen a tartalomban és az aloldalhoz tartozó képek alternatív szövegében is.
  • NAP: név, cím és telefonszám. Ugyanabban a formátumban, ahogy mindenhol máshol (Google Cégem, Facebook, stb.) is szerepelnek.
  • Google Térkép a címmel. Ezt egy egyszerű HTML beágyazással meg lehet csinálni.

Ezeken kívül hasznos lehet egy kapcsolati űrlap, ügyfélvélemények, megközelítési lehetőségek leírása és minden más, ami plusz információt jelenthet a felhasználónak.

Fontos, hogy itt sem kell kulcsszót halmozni, meg kerékbe törni a magyar nyelvet. Csak természetesen, a Google enélkül is tudni fogja, miről van szó. Akárcsak minden SEO szövegírás esetében, itt is a húsvér felhasználó a címzett, a Google csak a csatorna, amin elérjük.

Ha a vállalkozásodnak több telephelye is van, különböző településeknek, akkor ezeknek külön-külön kell létrehozni egy lokális oldalt a honlapon belül. Például:

  • kifliparadicsom.hu/abaujszanto
  • kifliparadicsom.hu/sarospatak

És így tovább.

Strukturális adatok

Egy elem van még, ami nagyon fontos a lokális oldalak esetében. Ezek pedig a LocalBusiness típusú strukturális adatok (Schema).

A Schemát három kereső (Google, Bing és Yahoo) közösen hozta létre, a cél az interneten szereplő tartalmak pontos kategorizálása.

Schema strukturális adatok léteznek személyekre, szervezetekre, cikkekre, termékekre és eseményekre is. Ezek közül többet lehet, hogy te is használsz: pl. a Yoast SEO bővítmény automatikusan alkalmaz bizonyos strukturális adatokat.

Az LocalBusiness strukturált adatok a különféle elérhetőségeket és más releváns adatokat rögzítenek a keresőmotorok számára könnyen felmérhető és értelmezhető módon.

Lokális strukturális adatokat például itt generálhatsz. Csak meg kell adni értelmeszerűen mindent (nyitvatartás, elérhetőségek, stb.). A végén kapsz egy JSON-LD kódkupacot, amit el kell helyezni a kiválasztott aloldal (pl. Kapcsolat) kódjában.

Ha WordPress oldalad van, használhatod ezt a bővítményt is.

Az eredményt ezzel az eszközzel tudod tesztelni.

Lokális SEO és linképítés

A linképítés megkerülhetetlen a SEO-ban. Nincs ez másként a helyi keresőoptimalizálás esetében sem: egy honlap hitelességét a Google továbbra is nagyon hangsúlyosan a weboldalra mutató linkek mennyisége és minősége alapján méri.

Árnyalatnyi eltérés a sima SEO-hoz képest, hogy a helyi keresőoptimalizálás esetén a honlap linkprofiljában is meg kell jelennie a lokális jellegnek. Azaz elsősorban a célzott földrajzi területhez kötődő, erős és jó minőségű honlapokról kell külső linkeket szerezni.

Itt érdemes keresgélni:

  • Helyi és regionális hírportálok, magazinok, médiumok
  • Lokális témákkal is foglalkozó, jelentős látogatottságú blogok
  • Helyi vállalkozások weboldalai, akikkel partneri kapcsolatink vannak
  • Regionális cégadatbázisok

Minden olyan hivatkozás, amivel erősíteni lehet a helyi jelleget a Google szemében, értékes lehet. Persze itt is be kell tartani az általános linképítési és a horgonyszöveggel kapcsolatos szabályokat.

Például:

  • értéktelen linkkatalógusokból nincs szükség hivatkozásra
  • a linkfarmokat, PBN hálózatokat el kell kerülni (ezekről is írtam a linképítés cikkemben)
  • a horgonyszöveg legyen természetes, kerüljük a kulcsszó halmozást

A linkszerzési lehetőségek felmérése hatékony módszer lehet a konkurens weboldalak linkprofiljának a vizsgálata. De itt is fontos, hogy a vetélytárs oldalak gagyi linkjeit nem kell utánozni és lemásolni.

Bármilyen weboldal külső linkjeinek felmérése jó kiindulási alap az Ahrefs online eszköze, vagy a letölthető SEO SpyGlass. Érdemes említeni még az Ubersuggestet is.

Sajnos mindegyikre igaz, hogy az ingyenes verzió csak korlátozott eredményt ad. De ez is messze több a semminél.

Local SEO: kezd el ma!

A helyi keresőoptimalizálás a SEO egy nagyon költséghatékony ága. Használd ki a benne rejlő lehetőségeket!

Azt javaslom, hogy első lépésként kezdd el beállítani a Google Cégem fiókodat. Egy jól belőtt GMB profillal minden vállalkozás csak nyerhet!

Ha a vállalkozásod földrajzi helyhez kötött, akkor neked mindenképpen ajánlom a Local SEO többi lehetőségének kiaknázását is.

Sok sikert!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Honlapkészítés egy nap alatt, garanciával

Komplex SEO szolgáltatás, elemzés és tanácsadás

A vevőszerző weboldal titka

 

Négynapos ingyenes email tanfolyam

(Plusz ajándék: egyedi tárhely kedvezmény kupon)

Köszönöm! Kérlek ellenőrizd az email fiókodat!