A Facebook a magyar vállalkozások számára is az egyik legfontosabb csatorna a közönségük elérésére. A profi Facebook jelenlét elengedhetetlen feltétele a megfelelő borítókép kiválasztása és szerkesztése.
A Facebookot lehet szeretni és nem szeretni, de a jelentőségét aligha lehet eltúlozni. Bár a legfiatakabbak között vesztett a népszerűségéből, a magyar lakosság még mindig több, mint fele használja rendszeresen a legnagyobb közösségi portált.
Amikor egy felhasználó a Facebook oldaladra kattint, akkor az egyik első dolog, amivel találkozik, az a borítókép.
Érdemes ezért némi időt fektetni a borítókép elkészítésébe. A tapasztalataim szerint 30-45 perces munkával már nagyon profi hatást érhetsz el. Ráadásul ehhez nem muszáj semmilyen fizetős eszközt sem használnod.
(Ez a cikk a kifejezetten a Facebook borítókép szerkesztésről szól, de az itt felsorolt képszerkesztő eszközök más feladatra is tökéletesek, például ha saját blogot indítasz, ahol egyedi képanyagot szeretnél használni)
Milyen a profi Facebook borítókép (cover)?
A profi Facebook borítókép:
- illeszkedik a vállalkozásod arculatába;
- de közben nem idegen a Facebook színvilágától sem;
- megfelelően méretezett;
- jó minőségű, éles;
- a szöveg a lényegre tör és könnyen olvasható.
A Facebook borítókép mérete 2022-ben
A borítókép mérete asztali számítógépen pontosan 820 képpont (pixel) széles és 312 képpont magas. A borítókép okostelefonon 640×360 képpontos méretben jelenik meg. Hivalalos megkötés, hogy a borítóképnek legalább 400 képpont szélesnek, és 150 képpont magasnak kell lennie.
Vagyis ugyanannak a borítóképnek kétféle méretben is tökéletesen kell mutatnia.
A legegyszerűbben úgy érheted ezt el, ha a borítóképet az asztali számítógépes méretre tervezed. A lényeget (logót, szöveget, stb.) középtájon helyezd el, hogy okostelefonos méretben is jól tudjon érvényesülni.
Az alábbi képen vizálisan is láthatod, mi a teendőd:
Mi szerepeljen a borítóképen?
A Facebook borítóképen sokminden szerepelhet. Ha nincs ötleted, akkor összeszedtem néhány gyakran használt lehetőséget.
- Mutasd meg, mivel foglalkozik a vállalkozásod!
- Mondd el, mi a legfőbb üzeneted!
- Mutasd meg, melyik a legjobb, legfontosabb vagy legújabb terméked!
- Mondd el, mi a legközelebbi, legfontosabb eseményed (rendezvény, koncert, leárazás)!
- Mutasd meg hol dolgozol (például ha fogorvos vagy, a rendelődet), vagy milyen szállás kínálsz (például, ha vendégházat üzemeltetsz)!
Tipikus hibák a Facebook borítóképeken
Nagyon sok vállalkozás hibázik nagyot a Facebook borítókép kiválasztásakor, és ezzel hazavágják az FB oldaluk egész megjelenését. A legtipikusabb bakik:
- rossz képméret, okostelefonos nézetben lemarad a lényeg;
- gyatra minőségű, életlen vagy túlságosan unalmas képek;
- lemarad a saját márka, logó;
- túl sok, vagy rosszul olvasható a szöveg;
- túl sok a csiricsáré elem, ami elveszi a figyelmet lényegtől;
- minden rendben a képpel, de egyáltalán nem illeszkedik (vagy ellenkezőleg, túlságosan beleolvad) a Facebook kék-fehér-halványszürke színvilágába.
Ezeket a tipikus hibákat akkor is el lehet kerülni, ha nem vagy profi grafikus vagy reklámszakember.
A legegyszerűbb megoldás, ha keresel egy már, létező jól működő megoldást (például a legerősebb vetélytársad Facebook borítóképét), és megpróbálsz valami hasonlót csinálni. Természetesen nem azt mondom, hogy másold le, egy-az-egyben, de próbálj rájönni, miért működik jól, és igyekezz hasonló elemeket, elrendezéseket használni. Hamar rá fogsz érezni az ízére.
Honnan szerezhetsz szép fotókat a Facebook borítóképhez?
Szerencsére nagyon könnyen szerezhetünk ingyenes képeket, amiket aztán felhasználhatunk a Facebook borítóhoz is.
A legjobb helyek, ahonnan jó minőségű képeket tölthetsz le, teljesen jogtisztán:
Vagy használhatod a Google kép alapú keresést is.
A lényeg, hogy próbálj életteli, nem túl sablonos képeket választani.
Facebook borítókép szerkesztő alkalmazások
Nem kell Photoshoppal vagy más, ultra bonyolult képszerkesztő programmal dolgoznod, de nem is kell a Paint szintjén sem leragadnod, ha Facebook cover képet szeretnél szerkeszteni grafikus tudás nélkül.
Egy sor profi, de mégis pofonegyszerű online képszerkesztő közül választhatsz. Mutatok ezek közül hármat. Mindegyikkel gyorsan és könnyen fogsz tudni profi vizuális terveket (borítóképet, de reklámokat, plakátokat, logókat és más grafikai anyagokat is) készíteni.
Canva: a kézenfekvő megoldás
A kedvencem. A Canva használata és beállítása baromi egyszerű, miközben gyakorlatilag mindenre megoldást jelent, ha képszerkesztéről van szó. Ráadásul a funkciók nagy része teljesen ingyenes, és tud magyarul.
Regisztráció (elég egy Google vagy Facebook fiók is) és belépés után kattints a Terv készítése gombra, ahol egyből fel is ajánlja a Facebook borítókép méretet. Katt rá, és máris a szerkesztő felületen vagy, ahol ráadásul egy rakás előre elkészített, téma specifikus sablonból választhatsz, csak a szövegeket kell átírnod. Tényleg nagyon egyszerű vele dolgozni.
Csináltam egy rövid videót is, amiben megmutatom, hogyan tudod használni a Canvát saját Facebook borító készítésére.
Snappa: a Canva nagy vetélytársa
A Canvához hasonlóan a Snappával is gyerekjáték szép Facebook borítóképet készíteni. Ugyanakkor az ingyenes változatban több a megkötés, például mindössze havi három kész tervet tölthetünk le fizetés nélkül. A fizetős változat ráadásul egy picit drágább is, mint a Canva esetében (13 vs. 15 dollár).
Mindenesetre, ha valamiért nem tetszik a Canva, akkor bátran próbáld ki a Snappát.
Regisztráció és bejelentkezés után a főoldalon kijelölheted, hogy Facebook borítót szeretnél készíteni. A következő lépésben rengeteg előre elkészített sablonból válogathatsz, egy kis kreativitással bármelyiket testre szabhatod.
Nagyon ügyes apróság a Snappánál, hogy megmutatja a terven, mi fog látszani asztali számítógépen és mobilon. A Canva csak az asztali számítógépes mérettel számol.
Bannersnack
A Canvához hasonlóan a Bannersnack használatához is tudsz regisztrálni Google vagy Facebook fiókkal. Ugyanakkor csak összesen 10 tervig ingyenes, utána fizetned kell a használatáért. Az árak havi 7 és 36 dollár között változnak. Hét dollárért havi 30 tervet készíthetsz, 18 dollárért már nincs ilyen limit.
Belépés után kattints a Make a Banner gombra, majd válaszd ki a Facebook cover lehetőséget.
A szerkesztő felület kísértetiesen hasonlít a Canváéra, és itt is rengeteg sablonból választhatunk. Ráadásul sok közöttük a dinamikus („mozgó”) sablon is, ezeket HTML5 formátumban lehet letölteni. Igazából ez a funkció, ami kiemeli a Bannersnacket a többi szerkesztő közül, de sajnos csak rendes előfizetéssel érhető el.
Kép-szöveg arány saját Facebook oldal hirdetésekor
A Facebookon lehetőséged van a bejegyzéseid mellett a Facebook oldaladat is kiemelni fizetett hirdetéssel. Minden Facebook hirdetésre igaz, hogy oda kell figyelni a helyes kép-szöveg arányra. Régebben a szöveg a kép 20 százalékát fedhette le, de ma már nincs ilyen korlátozás.
Ugyanakkor a Facebook továbbra is azt mondja hivatalosan, hogy ha magasabb a szöveg aránya a képen, akkor „előfordulhat, hogy a hirdetésed nem éri el a teljes célközönségét.” Vagyis,
ha nem megfelelő a szöveg-kép arány, rosszabbul fog teljesíteni a hirdetésed.
A szöveg-kép arányt a Facebook saját eszközével ellenőrizheted. Négyfajta eredményt kaphatsz:
- Kép szövegmennyisége: OK (A hirdetésed normál módon jelenik meg.)
- Kép szövegmennyisége: Alacsony (A hirdetésed elérése valamivel alacsonyabb lehet.)
- Kép szövegmennyisége: Közepes (A hirdetésed elérése sokkal alacsonyabb lehet.)
- Kép szövegmennyisége: Magas (Lehet, hogy a hirdetésed nem jelenik meg.)
A Facebook tehát azokat a hirdetéseket szereti, amelyeken csak kevés szöveg van, vagy egyáltalán nincs. Emlékezz erre, ha hirdetést adsz fel a Facebookon!
+1 tipp: A tökéletes Facebook profilkép mérete
Ha kész a borítóképed, akkor érdemes néhány percet eltölteni a profilkép helyes beállításával is.
A Facebook profilkép számítógépen 170×170, okostelefonon 128×128, hagyományos mobiltelefonon 36×36 képpontos méretben jelenik meg. De a leméretezést a Facebook elvégzi helyetted, a te feladatod olyan képet találni, ami az alap, asztali számítógépes méretben (170×170) működik.
Fontos tudni, hogy a Facebook a profilképet a hirdetésekben és a bejegyzésekben kör alakúra vágja. A Facebook oldaladon a profilkép mindig az eredeti négyzetes formában jelenik meg. Ezért mindenképp érdemes arra törekedni a profilkép megválasztásakor, hogy – mint a borítóképnél – a lényeg (például a logó) középre igazított legyen, így mindig bent marad a látható tartományon.
Facebook profilképet is tudsz a Canvával, a Snappával vagy Bannersnackkel készíteni. Amire fontos odafigyelni, hogy a profilkép és a borító harmonizáljon egymással. Ezt azonos színek, betűtípusok és grafikai elemek használatával érheted el.
Sok sikert!
Vélemény, hozzászólás?