A céges weboldal kilenc kötelező eleme

Szerző: Utoljára frissítve: 2021.Jan.2.honlapkészítés

Mi szükséges a honlapon, és mi nem? – ez a kérdés minden céges weboldal készítésekor felmerül. Sok vállalkozói oldalról hiányoznak az alapvető elemek, míg másokon túlburjánzik a felesleges információ, és elveszik a lényeg. Ebben a cikkben azt mutatom be, mi az, ami szerintem nélkülözhetetlen elem az összes céges honlapon.

1. Saját domain cím

A domain cím hasonló, mint az otthonod postacíme: ha valaki megakar látogatni, akkor csak a címed birtokában képes megtalálni a házad. A weboldal címe a domain, pl. valami.hu, ezt kell beírni a böngészőbe ahhoz, hogy elérjük a honlapod.

Egy magára valamit is adó vállalkozás honlapjának kell, hogy saját, egyedi domain címe legyen. Rendkívül béna és komolytalan, ha a honlap címe profitanacsado.wix.com vagy profitanacsado.blog.hu, stb.

Szerencsére a saját domain cím könnyen megszerezhető párezer forintból, például a Rackhost rendszerén keresztül.

A jó domain cím nem túl hosszú, egyszerű és pontosan utal arra, amiről a honlap szól. Nincs benne kötőjel, nehezen feloldható mozaikszó, sem idétlen rövidítés. A magyar piacra mindenképp .hu-s domain címet válasszunk, az .org vagy .com sokszor visszatetszést kelt.

Régebben divat volt kulcsszavakkal teletömni a domain címet, de ma már ennek nincs különösebb jelentősége weboldal keresőoptimalizálás szempontjából sem.

2. Tömör és lényegre törő bemutatkozás

A felmérések szerint a felhasználók konkrétan pár másodpercet hajlandóak eltölteni azzal, hogy felmérjék, nekik szól-e egy weboldal vagy sem. Ez azt jelenti, hogy alig pár másodperced van arra, hogy bemutasd, mivel foglalkozol és miben tudsz segíteni az embereknek.

Ezért rendkívül fontos, hogy a honlapod kezdőlapján 1-2 mondatban tömören és lényegre törően bemutatkozz. Kerüld az idézeteket, a nagyívű, bonyolult mondatokat, viccesnek szánt mottókat. Helyette a legrövidebben és legegyszerűbben írd le, hogy mit csinálsz, hol csinálod és kinek csinálod.

Például, ha szállást adsz ki Tokajban, akkor írj valami ilyesmit: Panorámás és tágas apartman családoknak Tokajban.

Ha nem lesz túl hosszú tőle a bemutatkozás, akkor a “mit, hol és kinek” tisztázásán túl érdemes lehet belefoglalni egy vagy két fontos előnyt is. Például egy csak rád jellemző kedvezményt, vagy olyan ajánlatot, ami a potenciális ügyfél szempontjából komoly jelentőséggel bír.

Például, ha nyílászárókat építesz be Budapesten, akkor jó lehet ez a bemutatkozás: Ablak és ajtó beépítés Budapesten, ingyenes helyszíni felméréssel és profi tanácsadással.

3. Kép rólad – vállald magad!

Elsősorban a mikro- és kisvállalkozásoknál nagyon lényeges, hogy a potenciális ügyfél tudjon arcot társítani a weboldaladon hirdetett szolgáltatáshoz.

Egy-egy nagy vállalat hatalmas pénzt öl arculati elemekbe, logókra, plakátokra, az arcukat odaadó hírességek gázsijára. Egyéni vállalkozóként vagy egy kisebb cég vezetőjeként természetesen erre nem lesz kereted, ezért a legegyszerűbb és leghatékonyabb, ha te magad (vagy a csapatod) leszel a vállalkozás arca.

Tudom, sokan nem szívesen rakják ki a saját arcukat az internetre. Érthető.

A helyzet azonban az, hogy az emberek általában nagyon bizalmatlanok az interneten, és egyáltalán nem szeretik az “arctalan” vállalkozásokat, ahol nem lehet előre tudni, kivel fognak üzletet kötni.

Egy rólad (és/vagy munkatársaidról) készült, szimpátiát vagy éppen profi benyomást keltő kép ezért hatalmas jelentőségű lehet.

Fontos érteni, hogy aki vásárolni akar tőled, vagy megbízni egy munkával, valószínűleg egyáltalán nem fog törődni azzal, milyen színű a hajad vagy szemed, szépnek talál-e, vagy sem.

Pusztán szeretné látni, ki áll húsvér valójában a honlap mögött. Egy rólad készült kép pozitív üzenet: íme egy ember, aki felvállalja, arcát adja a kínált szolgáltatáshoz vagy termékhez.

Az ügyfelek értékelni fogják.

4. Korábbi ügyfelek véleménye

Az interneten minden induló vállalkozás hatalmas bizalomdeficittel indít. Az emberek nem ismernek, nem tudják megbízható vagy-e,  értesz-e ahhoz, amit csinálsz. Nagyon tudatosan kell törekedned arra, hogy meghaladd ezt a kiinduló helyzetet.

Az egyik lehetőség a már említett személyes fotó. Egy másik, ha már legelső elégedett ügyfeleidet megkéred, írjanak rólad néhány kedvező mondatot, amelyeket névvel együtt ki tudsz rakni a honlapodra.

Mindenképp kérd meg őket, hogy névvel vállalják a véleményüket, a névtelen dicséretek kevésbé működnek.

Hasonlóan működik ez, mint az offline világban: gyakran ott is személyes ajánlások segítségével juthatsz leghamarabb megbízásokhoz. Néhány pozitív, frappánsan megfogalmazott ügyfél vélemény hatalmas lökést adhat a vállalkozásodnak.

5. Áttekinthető menü, egyértelmű navigáció, átlátható oldalhierarchia

Az emberek böngészés közben legtöbbször rendkívül türelmetlenek. Mindent azonnal akarnak, és ha valamit nem találnak meg villámgyorsan, már kattintanak is a vissza gombra.

Ezért is nagyon fontos, hogy a honlapod navigációs menüjét, amelyen keresztül egy kattintással elérhetőek a legfontosabb aloldalaid, első pillantásra megtalálják. Ha keresgélniük kell, ne legyen kétséged, hamar lelépnek.

A főmenüvel kapcsolatban van egy nagyon fontos főszabály, amit nem szabad figyelmen kívül hagynod: a főmenü helye hagyományosan a kezdőoldal tetején, horizontálisan kialakítva, vagy a baloldalon, vertikálisan elrendezve van. (De inkább az első. A vertikális menü ma már eléggé idejétmúlt.)

Ennek két oka is van. Egyrészt az emberek így szokták meg, és a hagyomány nagy úr.

Ez olyan, mint hogy a kuplungot a bal, a gázt és a féket a jobb lábadnál fogod keresni. Műszaki szempontból lehetne fordítva is, jobbra a kuplung, balra a gáz. De akkor gondban lennél, egyszerűen ezt az elrendezést szoktad meg.

A második ok, hogy a hőtérképes vizsgálatok szerint az emberek leggyakrabban F-alakban, azaz felül kezdve, balról jobbra pásztázzák át szemükkel a weboldalak tartalmát. Minél lentebb jutnak a tartalomban, annál kevesebbet haladnak vízszintesen jobboldali irányba.

Szépen kirajzolódik a F-alak a Webdesign Tutsplus hőtérképén.

Egy átlagos felhasználó esetén így a honlapon eltöltött idő mintegy 70 százaléka a baloldal átfutásával fog elmenni, alig 30 százalék marad a jobboldalra.

Azt hiszem, ennyiből is egyértelmű, hogy egy olyan fontos elem esetében, mint a navigációs menü, nem érdemes a hagyományostól eltérő megoldással kísérletezgetned. Úgyis lesz majd más, aki megteszi, te inkább ne vesződj vele.

A navigációs menü(k) átlátható elrendezése mellett törekedj a minél egyszerűbb és átláthatóbb oldalhierarchiára is: a főbb tartalmak ne legyenek 1-2 kattintásnál „messzebb” a kezdőlaptól, minden lényeges információ legyen hamar és logikusan elérhető.

6. Ingyenesen megszerezhető minőségi tartalom

Az emberek többsége valószínűleg nem fog vásárolni tőled semmit, amikor első alkalommal találkozik a weboldaladdal. Ellenben szívesen fogadnak el tőled “ajándékokat”, webáruház esetén például kuponkódokat, kedvezményeket.

Akkor sem kell lemondanod erről az eszközről, ha termékek helyett szolgáltatásokat árulsz a honlapodon.

A felhasználók szeretik az „ingyenesen” (például email feliratkozásért cserébe) elérhető tartalmakat. Ezeket nyugodtan kínálhatod akár felugró ablakban is, nem fognak haragudni, legalábbis abban az esetben, ha a tartalmad valóban segít nekik.

Ilyen tartalom lehet például egy letölthető könyv, egy többrészes emailtanfolyam, különféle tippek és listák.

Fontos, hogy bármilyen műfajú tartalmat is adsz, legyen valóban informatív, hiteles. Fektess bele sok munkát. Hidd el, meg fog térülni. Az emberek, ahogy már említettem, elsőre nem fognak venni tőled semmit. Ám ha emlékezetes tartalmat ajándékozol nekik, meg fognak jegyezni, és visszatérnek a honlapodra.

Ráadásul a jól megírt tartalom segítségével az adott téma szakértőjeként léphetsz fel. Ez nagyon lényeges, hiszen te is szívesebben veszel például szemüveget olyan optikustól, aki tudja mit beszél, képes megbízható tanácsokat adni, segíteni a lencse és keretválasztásban. Ugyanez igaz minden más területre is.

Egy szó, mint száz: a minőségi, ingyenes tartalommal jelentősen megnövelheted annak esélyét, hogy az emberek téged válasszanak a konkurencia helyett.

7. Szakmai blog

Egy vállalkozás honlapja jó szakmai cikkek nélkül nem sokkal több, mint egy online névjegykártya. Ha csupán az a cél, hogy legyen egy honlapod, amit megnézhetnek azok az ügyfelek, akik már úgy is hallottak rólad, akkor nem kötelező a blog.

De ha online szeretnél új ügyfeleket szerezni, akkor szinte kötelező. Egyrészt elképesztően jó eszköz, hogy szakértőként jelenhess meg az adott témakörben. Másrészt egy friss weboldalnak a blog legjobb esélye, hogy a Google keresőben is szép eredményt érjen el.

Szakmai blogot indítani nem feltétlenül egyszerű, de hamar megtanulható a lényeg: minőségi, informatív, hasznos és könnyen olvasható cikkeket kell írni. Olyanokat, amiket a legegyszerűbb laikus is megért, függetlenül a téma bonyolultságától.

8. Cselekvésre felhívó elemek (CTA)

Annak ellenére, mennyire jól működnek, még ma is kevés magyar céges honlap használ cselekvésre felhívó (CTA, call-to-action) elemeket/gombokat.

A CTA elemek okos elhelyezésével leegyszerűsíthető a navigáció, segíthetünk megtalálni a honlapunk legérdekesebb tartalmait, és könnyen kiemelhetjük a legfontosabb ajánlatainkat. Különösen nagy szerepük van, amikor landing oldalakat építünk egy-egy termék vagy szolgáltatás köré.

A CTA elemek feladata:

  • irányítani a felhasználót,
  • felkelteni és fókuszálni a figyelmet,
  • egyértelműsíteni a felhasználóban, mit szeretnénk tőle, hogy megtegyen a honlapunkon (legyen az feliratkozás, megrendelés, egy űrlap kitöltése, stb.)

A sikeres honlapok sok ilyen CTA elemet használnak, például amikor regisztrációra, feliratkozásra, megrendelésre, kapcsolatfelvételre igyekeznek buzdítani a látogatókat.

A céges weboldal kötelezői elemei között vannak a CTA gombok is

Regisztrációra buzdító gomb (CTA) a Google Workspace oldalán

A CTA elemek formázásának, elhelyezésének megvannak a saját szabályai. Kezdetnek az is elég, ha néhány alapvető tanácsot betartunk.

Ilyen, hogy a CTA elem szövege ne legyen több néhány szónál, amiből egy átlagos felhasználónak is egyből értenie kell, mit kell tennie és miért (például: „Kérem a kedvezményt!” –> egyértelmű, hogy kedvezményt ajánlunk, amiért kattintania kell)

Design szempontból a cselekvésre buzdító elemeid legyenek hangsúlyosak, feltűnőek (például élénk színűek) de azért illeszkedjenek a honlap általános megjelenésébe.

9. Egyszerűen elérhető kapcsolati adatok

A legnagyobb öngól egy céges honlapnál, amikor csak nehezen találhatóak meg a kapcsolati adatok, elérhetőségek. Ez rendkívül bosszantó, és konkrétan megöli az üzletet. Tényleg senki nem fog azzal vesződni, hogy percekig keresgélje az email címed vagy a telefonszámod, csak azért, hogy aztán nálad költhesse el a pénzét.

Szerencsére a dolog egyszerű: a kapcsolati adatok legyenek elérhetőek egyből a főmenüből.

Érdemes többféle elérhetőséget is megadni, nem csupán egyet. Legyen kint email cím, telefonszám. kapcsolati űrlap, és ha lényeges, akkor cím és térkép is.

Nagyon jól működik, és építi a bizalmat, ha a kapcsolati adatok mellett szerepel egy fotó rólad, és egy-két mondat arról, hogy milyen gyorsan dolgozod fel a beérkező megkereséseket.

Hogyan vágjak bele a céges honlap felépítésébe?

Ebben segít neked a Honlap készítés lépései című cikkem, amelyben leírom, én hogyan kezdenék bele egy vállalkozói weboldal elkészítésébe. Sok hasznos információt találhatsz a kezdőknek írt weboldal készítés útmutatóban, és Az üzleti honlap készítés 5 aranyszabálya című írásomban is.

Ha kérdésed van, nyugodtan írd meg a hozzászólások között, szívesen segítek.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Honlapkészítés egy nap alatt, garanciával

WordPress weboldal üzemeltetés profin

Pin It on Pinterest