A céges honlap főoldalának legfontosabb elemei

Szerző: Utoljára frissítve: 2020.Aug.15.honlapkészítés, WordPress

Honlapod főoldala a vállalkozásod virtuális kapuja: ide érkezik a weblapod forgalmának legnagyobb része, és itt dől el, hogy látogatóid (= potenciális ügyfeleid) tovább kattintanak a honlap más részeire, vagy visszafordulnak. Nagyon sok múlik tehát a főoldal tartalmán, optimalizálásán.

Ebben a cikkben hat olyan elemet mutatok be, amely nélkülözhetetlen minden céges weboldal címlapján. Az írás végén kapsz egy tippet is ahhoz, miként integráld ezeket az elemeket egyszerűen a weboldaladra.

Mi az a főoldal és mire való?

A címlap, vagy más néven főoldal, honlapodnak az a lapja, amely megjelenik, ha valaki a böngészőbe beírja a domain címedet. (Ha WordPress-t használsz, a “Téma testreszabása” menüpontnál tudod beállítani, hogy melyik oldalad legyen a kezdőlapod.)

Ez eddig pofonegyszerű. Sokkal összetettebb kérdés azonban az, hogy a vállalkozásod szempontjából konkrétan mi a jelentősége a főoldalnak.

Míg honlapod többi oldala általában egyetlen jól meghatározható cél köré épül (például a “Kapcsolatok” aloldal célja, hogy a látogató egyetlen kattintással megtalálja az elérhetőségeidet; a “Szolgáltatások és árak” lapot pedig azért keresi fel az ügyfél, mert tudni akarja mennyiért és mit kínálsz), a kezdőoldal esetében ez nem ennyire egyszerű. Hadd magyarázzam el, miért mondom ezt.

Egy vállalkozás abból él, hogy képes megoldást nyújtani mások problémáira. Ha olyan terméket vagy szolgáltatást kínálsz, ami könnyebbé, szebbé vagy gazdagabbá teszi mások életét, van esélyed a piacon. Ha nincs ilyen terméked vagy szolgáltatásod, nem leszel sikeres. Ez eddig tiszta sor.

Ha valaki problémával, leküzdendő akadállyal szembesül, keresni kezdi a megoldást. De a megoldáshoz vezető út nem olyan, mint egy nyílegyenes autópálya, jobban hasonlít inkább szerteágazó ösvények bonyolult szövedékéhez. El lehet indulni erre is, arra is, a különböző ösvényekben csak egy a közös: azt reméled tőle, hogy a végén megoldódik a gondod.

Például adott egy háztulajdonos, akinek felveri a kertjét a gaz. Szeretné, hogy ne így legyen, mert nem tud hol játszani a gyerekekkel, és egyébként is allergiás a parlagfűre.

Elképzelt figuránknak több lehetősége is van: ha fogalma sincs a kertészkedésről, de érdekli, elolvas néhány témába vágó cikket. Majd utána eldönti, mi legyen. Ha úgy érzi, hogy meg tudja oldani a problémát egyedül, és kedve is van a szabadban dolgozni, rászán néhány napot a kert rendberakására. Tudja, hogy ehhez szükség lesz néhány szerszámra, ezért utánanéz mit érdemes beszereznie.

Ha pedig se kedve, se tudása vagy ideje nincs a kertépítésre, felmerül benne, hogy keres egy kertészt.

De mi köze ennek a honlapod kezdőlapjához? Ha a fenti példánál maradva kertépítészeti vállalkozásod számára készítesz vagy készíttetsz weboldalt, a címlapnak meg kell tudnia szólítani az összes potenciális ügyfeledet, mindenkit, aki valamiért rákeresett a kertészet témakörére.

Tehát nem csupán azt, aki most rögtön kertészt akar felbérelni. Hanem azt is, aki hiteles információt, ötleteket és tanácsokat keres az interneten. Hiszen idővel belőlük is lehet megbízó, vagy ajánlhatják a honlapodat olyanoknak, akik kertészt keresnek.

A jól optimalizált főoldal egyszerre többféle közönséget szolgál ki: azokat, akik egy konkrét szolgáltatást vagy terméket keresnek; és azokat is, akik “csak” információ után kutatnak egy adott témakörben.

Nekik mind egyszerűen és gyorsan meg kell találniuk a kezdőlapodon az ösvényt, amely elvezet a problémájuk megoldásához. Ha ez nem sikerül, rövid időn belül továbbállnak. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem vesznek tőled semmit.

Az eddigiekből is látszik, hogy

a főoldal kétségkívül a céges honlap legfontosabb része.

Itt szerzi a látogató az első benyomást a vállalkozásodról. És gondolj bele, sosem lesz második esélyed jó első benyomást szerezni. A közönséged a főoldalad végigfutva fogja eldönteni, hogy add-e egy esélyt, vagy villámgyorsan továbbáll.

Ezért nagyon nem mindegy, milyen tartalommal töltöd meg a címlapodat. Olyan szerkezeti-tartalmi elemekre van szükséged, amelyek

  • az oldaladra csalogatják az embereket
  • hasznos információkkal gazdagítják a felhasználókat, és
  • aktivitásra (vásárlásra, hírelvél feliratkozásra, telefonhívásra, árajánlat kérésre) sarkallják a látogatókat.

Íme hat elem, amit szerintem mindenképp érdemes használnod.

1. Tömör és informatív főcím

A főcím (H1 tag) a címlapod legfontosabb eleme, tulajdonképpen egy nagyon-nagyon rövid bemutatkozás. A főcímre pillantva azonnal ki kell derülnie, hogy ki vagy, mivel foglalkozol és milyen problémára kínálsz megoldást.

Az “azonnal” szó szerint értendő: a kutatások szerint átlagosan három másodperc után kattintanak tovább a felhasználók, ha addig nem győzöd meg őket arról, hogy nálad megtalálják, amit keresnek.

A jó főcím ennek megfelelően rövid, tömör, informatív, felkelti a figyelmet és egyszerűen dekódolható. A közönséged lehető legszélesebb köréhez kell szólnod, ezért el kell felejteni a csak szakmabelieknek értelmezhető szakzsargont.

Egy weboldal főcíménél elengedhetetlen a keresőoptimalizálás: benne kell lennie azoknak a legfontosabb kulcsszavaknak, amelyeket a keresőbe (Google, Bing, stb.) beírva könnyen megtalálhatják a honlapodat az érdeklődők.

2. Cselekvésre buzdító elemek

A főoldal feladata elérni, hogy az odaérkező felhasználók továbbinduljanak a honlapod többi része felé, megnézzék mivel foglalkozol, átfussák az áraidat, elolvassák a cikkeidet.

Ehhez kihagyhatatlan eszközök a cselekvésre felhívó gombok (CTA), amelyekkel egyszerűen és gyorsan eltudod juttatni őket a honlapod megfelelő pontjaiba.

Cselekvésre felhívó elemet rengeteg honlap használ, amikor regisztrációra, feliratkozásra, belépésre, megrendelésre, vásárlásra, üzenet hagyásra szeretne buzdítani. Például a Tumblr is, amikor a kezdőoldalon regisztrálásra igyekszik rávenni:

Példa a cselekvésre felhívó gombokra (CTA)

Mindenképpen érdemes 2-3 cselekvésre felhívó elemet elhelyezned a főoldaladon, a legjobb, ha az első már a honlap betöltésekor, görgetés nélkül is egyből látható. A gombok szövege sosem lehet több néhány szónál, amelyekből egy átlagosan felhasználónak egyből értenie kell, mire szeretnéd rávenni.

A design szemszögéből nézve a cselekvésre buzdító elemeid legyenek hangsúlyosak, de illeszkedjenek a honlapod általános megjelenésébe.

3. Kép rólad – vállald magad!

Főleg kisvállalkozásoknál nagyon lényeges, hogy a potenciális ügyfél tudjon arcot társítani a weboldaladon hirdetett szolgáltatáshoz.

Egy-egy nagy vállalat hatalmas pénzt öl arculati elemekbe, logókra, plakátokra, az arcukat odaadó hírességek gázsijára. Egy párfős vállalkozásnak erre nincs kerete, ezért a legegyszerűbb és leghatékonyabb, ha te magad (vagy a csapatod) leszel a vállalkozás arca.

Tudom, sokan nem szívesen rakják ki a saját arcukat az internetre. Érthető. Viszont mindenképpen tudni kell, hogy az emberek általában nagyon bizalmatlanok az interneten, és egyáltalán nem szeretik az “arctalan” vállalkozásokat, ahol nem lehet előre tudni, kitől vásárolnak. Egy rólad (és/vagy munkatársaidról) készült, szimpátiát vagy éppen profi benyomást keltő kép ezért hatalmas jelentőségű lehet.

Hangsúlyozom, hogy aki vásárolni akar tőled, vagy megbízni egy munkával, valószínűleg egyáltalán nem fog törődni azzal, milyen színű a hajad vagy szemed, vagy hogy szépnek talál-e, vagy sem.

Pusztán szeretné látni, kivel készül üzletet kötni. Egy rólad készült kép pozitív üzenet: íme egy ember, aki felvállalja, arcát adja a kínált szolgáltatáshoz vagy termékhez. Az ügyfelek értékelni fogják.

4. Vélemények korábbi ügyfelekről

Az interneten minden induló vállalkozás hatalmas bizalomdeficittel indít. Az emberek nem ismernek, nem tudják megbízható vagy-e,  abban, amit csinálsz. Nagyon tudatosan kell törekedned arra, hogy meghaladd ezt a kiinduló helyzetet.

Az egyik lehetőség a már említett személyes kép. Egy másik, ha már legelső elégedett ügyfeleidet megkéred, írjanak rólad néhány kedvező mondatot, amelyeket névvel el tudsz helyezni a kezdőoldaladon. Mindenképp kérd meg őket, hogy névvel vállalják a véleményüket, a névtelen dicséreteknek senki nem fog hinni.

Hasonlóan működik ez, mint az offline világban: gyakran ott is személyes ajánlások segítségével juthatsz leghamarabb megbízásokhoz. Néhány pozitív, frappánsan megfogalmazott ügyfél vélemény a kezdőoldaladon hatalmas lökést adhat a vállalkozásodnak.

5. Áttekinthető menü, egyértelmű navigáció

Az emberek böngészés közben általában rendkívül türelmetlenek. Mindent azonnal akarnak elérni vagy megszerezni, és ha valamit nem találnak meg villámgyorsan, már kattintanak is a vissza gombra.

Ezért is nagyon fontos, hogy a honlapod főmenüjét, amelyen keresztül egy kattintással elérhetőek a legfontosabb aloldalaid, első pillantásra megtalálják. Ha keresgélniük kell, ne legyen kétséged, hamar lelépnek.

A főmenüvel kapcsolatban van egy nagyon fontos főszabály, amit nem szabad figyelmen kívül hagynod: a főmenü helye hagyományosan a kezdőoldal tetején, horizontálisan kialakítva, vagy a baloldalon, vertikálisan elrendezve van.

Ennek két oka is van. Egyrészt az emberek így szokták meg, és a hagyomány nagy úr. Ez olyan, mint hogy a kuplungot a bal lábad, a gázt és a féket a jobb lábadnál fogod keresni. Technikailag lehetne fordítva is, de akkor gondban lennél, egyszerűen ezt az elrendezést szoktad meg.

A második ok, hogy a hőtérképes vizsgálatok szerint az emberek leggyakrabban F-alakban, azaz felül kezdve, balról jobbra pásztázzák át szemükkel a weboldalak tartalmát. Minél lentebb jutnak a tartalomban, annál kevesebbet haladnak vízszintesen jobboldali irányba.

Egy átlagos felhasználó esetén így a honlapon eltöltött idő mintegy 70 százaléka a baloldal átfutásával fog elmenni, alig 30 százalék marad a jobboldalra.

Azt hiszem, ennyiből is egyértelmű, hogy egy olyan fontos elem esetében, mint a navigációs menü, nem érdemes a hagyományostól eltérő megoldással kísérletezgetned. Úgyis lesz majd más, aki megteszi, te inkább ne vesződj vele.

6. Ingyenesen megszerezhető tartalom

Az emberek többsége valószínűleg nem fog vásárolni tőled semmit, amikor első alkalommal találkozik a weboldaladdal. Viszont szívesen fogadnak el tőled “ajándékokat”, webáruház esetén például kuponkódokat, kedvezményeket.

Akkor sem kell lemondanod erről az eszközről, ha termékek helyett szolgáltatásokat árulsz a honlapodon.

A felhasználók szeretik az ingyenesen (például email feliratkozásért cserébe) elérhető tartalmakat. Ezeket nyugodtan kínálhatod felugró ablakban is, nem fognak haragudni, legalábbis abban az esetben, ha a tartalmad valóban segít nekik.

Ilyen tartalom lehet például egy letölthető könyv, egy többrészes emailtanfolyam, különféle tippek és listák. Kerülni érdemes azonban a túlságosan hivatalos megjelenésű hírleveleket, az egyszerű reklámot, mert abból egyébként is elég zúdul mindenkire.

Fontos, hogy bármilyen műfajú tartalmat is adsz, legyen valóban informatív, hiteles. Fektess bele sok munkát, és hidd el, meg fog térülni. Ugyanis, mint már említettem, az emberek elsőre nem fognak venni tőled semmit. Ám ha emlékezetes tartalmat ajándékozol nekik, meg fognak jegyezni, és visszatérnek a honlapodra.

Ráadásul a jól megírt tartalom segítségével az adott téma szakértőjeként léphetsz fel. Ez nagyon lényeges, hiszen te is szívesebben veszel például szemüveget olyan optikustól, aki tudja mit beszél, tud tanácsokat adni, van fogalma arról már előre milyen keret és lencsefajta lehet jó neked. Ugyanez igaz minden más területre is.

Egy szó, mint száz: a minőségi, ingyenes tartalommal jelentősen megnövelheted annak esélyét, hogy téged válasszanak a konkurencia helyett.

TIPP: Hogyan tudom mindezt egyszerűen beépíteni a weboldalamra?

Ha a honlapodon WordPress-t használsz, a válasz nagyon egyszerű: keress olyan ingyenes vagy prémium sablont, amely rendelkezik ezekkel az elemekkel. Ebben az esetben neked már csak személyre kell szabnod a dolgokat.

Megnézheted például a Divi sablont: minden benne van, amire csak szükséged lehet egy céges honlap elkészítéséhez. A Divi olyan mint a legó, kapsz egy rakás építőkockát, amelyekből olyan weboldalt építesz, amilyet csak akarsz. Kezdőként is szép eredményeket lehet vele elérni, de a profik is szeretik, mert némi kódoló tudással nagyon tág keretek között variálható.

Sok sikert, és ha elakadnál, vagy segítségre van szükséged, nyugodtan keress meg.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Weboldal készítés egy nap alatt, garanciával

WordPress weboldal üzemeltetés profin

Ajándék emailkurzus

 

Saját weboldal vállalkozásoknak: útmutató az induláshoz

Részletek

Köszönöm! Kérlek ellenőrizd az email fiókodat!

Pin It on Pinterest