WordPress webshop WooCommerce bővítménnyel: jó megoldás?

Szerző: Utoljára frissítve: 2020.Jul.21.honlapkészítés, WordPress

Ha saját webáruházat szeretnél, ma már rengeteg megoldásból választhatsz. Célszerűségben és ár/érték arányban is kiemelkedik közülük a WordPress alapú webshop.

A WordPressről már sok szó esett itt a blogon, és többször is írtam már arról, hogy szerintem miért ideális választás a legtöbb helyzetben. Egy dologról még nem volt szó: mi van akkor, ha konkrét termékeket szeretnél értékesíteni a honlapon, vagyis webshopot szeretnél?

Szerencsére erre is van megoldás, egy – ráadásul ingyenes! – WordPress bővítmény: a WooCommerce. Alaptulajdonságait tekintve ugyanúgy működik, mint egy átlagos bővítmény: ugyanúgy kell telepíteni, ugyanúgy kap menüpontokat a WP Vezérlőpulton. A legtöbb bővítménnyel ellentétben azonban nagyon komolyan tesz hozzá a weboldalunk funkcionalitásához.

A WooCommerce mára egy külön kis univerzummá nőtte ki magát a WordPress világán belül. Ugyanakkor a tömör lényeg nem változott:

a WooCommerce egy ingyenes bővítmény, amivel egyszerűen és gyorsan alakíthatod webáruházzá a WordPress honlapodat.

Mire alkalmas egy WordPress-WooCommerce webshop?

Röviden: szinte mindenre, ami e-kereskedelem.

Fizikai termékeket akarsz árulni? Tudja. Tanfolyamokat vagy letölthető infotermékeket? Az sem gond. Különböző fizetési opciókra van szükséged? Többféle választható szállítási lehetőséget (futárszolgálat, csomagpont, posta, személyes átvétel, stb.) ajánlani a vásárlónak? Ez is menni fog. Ráadásul úgy, hogy mindez egyszerűen kezelhető legyen, mindenféle informatikusi jártasság nélkül is?

Igen, tudja ezt is.

Rengeteg sok száz, vagy akár ezer terméket kínáló webáruház fut WordPress alapokon, sikeresen. Sőt, léteznek giga nagy WordPress webshopok is, több tízezres termékszámmal (egy gyűjtés itt) , de ezekhez már azért extra minőségű üzemeltetési környezet és szakértelem (táhely, fejlesztőgárda) kell.

Mit tud egy WooCommerce áruház? Tényleg ingyenes?

Már említettem, hogy a WooCommerce ingyenes bővítmény. Tényleg az, de pontosítsunk: a WooCommerce bővítmény ingyenes, de sok funkciót csak fizetős kiegészítőkkel (vagy egyedi fejlesztéssel) adhatsz hozzá a webshophoz.

WooCommerce webshop

Szerencsére a legfontosabb funkciókat tudja az alapbővítmény is:

  • termékek felöltése, szerkesztése, rendezése és megjelenítése a honlapon, kategóriák és címkék szerint;
  • kezelheted a termékkészleteket, megadhatod mennyi elérhet egy adott termékből, és mennyit lehet vásárolni egy rendelésen belül;
  • minden termékhez adhatsz termékvariánsokat (például ruhaneműnél méret szerint);
  • árulhatsz fizikai és virtuális termékeket (tanfolyamok, e-könyvek, stb.) is;
  • Kosár és Pénztár oldalak;
  • fizetési opciók (az alapváltozatban PayPal, utánvétes és előre utalásos fizetési mód van), és
  • szállítási módok, zónák kezelése;
  • webáruház értesítési emailek (pl. sikeres vsárlás, vásárlás kifizetésre vár, stb.);
  • regisztrációs és email feliratkozási lehetőség visszatérő vásárlóknak;
  • ajándék kuponokat kínálhatsz.

A bankkártyás fizetéshez a banki szolgáltatók (köztük a magyarok is!) szoktak ingyenes WooCommerce kiegészítőt biztosítani. Ezért

gyakorlatilag anélkül lehet egy minden alapvető dolgot tudó webáruházad, hogy sok-sok pénzt kellene elköltened szoftverekre.

Ha olyan funkcióra van szükséged a webshophoz, ami nem szerepel az alap WooCommerce bővítményben, akkor lehetőséged van válogatni a számtalan ingyenes és fizetős kiegészítő között. A hivatalos kiegészítő listát itt találod, de ezen túl is sokan kínálnak saját fejlesztésű kiegészítőket.

  • egyoldalas fizetés (amikor a termékadatlapon egyből lehet fizetni, nem kell végigjárni a termékadatlap –> kosár –> fizetés utat)
  • tagsági rendszer (amikor díjért cserébe a felhasználók hozzáférhetnek extra tartalmahoz vagy termékekhez),
  • kredit rendszer (amikor a vásárlásért cserébe beváltható pontokat lehet kapni),
  • felhasználó által szerkeszthető kívánságlista,
  • mindenhol elérhető Kosár ikon,
  • integráció külső marketing platformokkal (pl. Zapier),
  • több termék összeállítása készletekbe;
  • stb.

A fizetős kiegészítőkért általában éves díjat kell fizetni, az áruk kb. 30 és 200 dollár (6000 és 60 ezer forint) között szór.

A WooCommerce webáruház legnagyobb előnyei

A WooCommerce webáruház motor legnagyobb előnye más megoldásokkal szemben, hogy a WordPressre épül.

Automatikusan megörökli a WordPress tulajdonságait: az ingyenes alapokat, a szép sablonokat, a hasznos bővítményeket, a könnyű továbbfejleszthetőséget, a felhasználóbarát kezelőfelületet.

Ezek mind sokat érnek külön-külön is. De egyben különösen ütős csomaggá állnak össze.

A hab a torta tetején, hogy – hasonlóan egy sima WordPress honlaphoz – a WooCommerce is nagyon jól keresőoptimalizálható.

Például különösen erős lehetőség a kategóriaoldalak (az egy kategóriába tartozó termékekekt listázó oldal) megfelelő keresőoptimalizálása.  Az emberek ugyanis az interneten keresve legtöbbször nem konkrét termékekben, hanem terméktípusokban és kategóriákban gondolkodnak. Pl. “kell egy bazi nagy új színes tévé”, és nem “kell egy LG ZYX234343432342-as tévé”.

A WooCommerce-ben – hála a WordPress alapoknak – rendkívül könnyedén csoportosíthatod a termékeket kategóriákba. Az így születő kategóriaoldalakat pedig ugyanúgy keresőoptimalizálhatod, például Yoast SEO bővítménnyel, mint egy sima blogbejegyzést. Ha jó minőségű, fizetős sablont használsz, akkor egyedi tartalmat (leírást, címeket) is adhatsz hozzá a kategória oldalakhoz, ami további előnyt jelenthet a keresőben.

Még egy előnyről nem volt szó, pedig eléggé megkerülhetetlen:

Szemben az egyedi fejlesztésű webáruházakkal, nem kell vagyonokat fizetned egy működőképes WordPress webshopért.

Ráadásul egy WordPress webshophoz viszonylag könnyen lehet új, hozzáértő szakembert találni, míg az egyedi fejlesztésű webshopnál – akárcsak az egyedi weboldalnál – mindig a készítőre leszel ráutalva.

És a hátrányok?

A WooCommerce-nek is megvannak a saját hátrányai, ezeket sem szeretném elhallgatni.

A legfontosabb talán az, hogy maga a WooCommerce működési szisztémája egy elég merev, rugalmatlan dolog tud lenni. Nagyon sok mindenen csak fizetős kiegészítőkkel, vagy egy fejlesztő megfizetésével lehet változtatni, aki képes belerágni magát a kódba.

Vegyük például azt, ha valaki egy egyedi Köszönjük a vásárlást! oldalt szeretne a webshophoz. Ez az oldal akkor jelenik meg, amikor a vásárló leadta a rendelést. Van erre egy elég butuska alap WooCommerce sablon. Szeretnénk átszabni: más tartalmat megjeleníteni, stb.

Két lehetőség van: vagy megvenni a hivatalos WooCommerce bővítményt, vagy kódszinten bevinni a módosítást. Egyik sem igazán olcsó.

Ez csak egy példa, de sok ilyennel találkoztam már. Ilyenkor a webshop tulajdonosának mérlegelnie kell, mi az, ami megéri neki.

Van a WooCommerce-nek egy másik korlátja is, ez pedig összefügg a termékszámmal.

Elméletben ugyan bármennyi terméket képes kezelni egy ilyen WordPress webshop, és mint már mondtam, sok szép példa van nagyméretű WooCommerce webáruházakra. A nehézség nem is a feltöltött termékek kezelése, hanem maga a feltöltés…

A termékeket egyenként, vagy tömegesen is lehet feltölteni. Az előbbi a jobb megoldás, de sokszáz terméknél már nyilván nem kényelmes, és nehezen is kivitelezhető.

A tömeges feltöltéshez van beépített modul a WooCommerce-ben, meg vannak fizetős kiegészítők is, de a termékek adatait egybegyűjtő CSV vagy XML adattáblázat szakszerű összeállítása nem egy rózsás feladat, amihez tapasztalt, hozzáértő fejlesztő kell.

Mennyiből hozható ki egy kész WooCommerce webshop?

Ez nem könnyű kérdés. Egy WordPress webáruház értéke lehet 250-300 ezer forint, de akár a duplája, triplája is. Az árat tapasztalatom szerint elsősorban négy dolog befolyásolja:

  • Mennyi munka lesz vele? Mennyire egyediek az igények a WooCommerce alapműködéséhez képest?
  • Milyen és mennyi WooCommerce kiegészítőre lesz szükség? Az éves díjak komolyan meg tudják emelni az indítás és az üzemeltetés költségeit is.
  • Mennyi termék lesz? Ez nagyon komoly tényező, mert teljesen más ráfordítást igényel egy 5-10 termékes webshop, mint egy 600 termékes áruház.
  • Az emberi tényező: mennyi munkája van a kivitelezőnek, és mennyire képes flottul együttműködni a megrendelővel.

Némi WordPress-kezelési tapasztalat birtokában sokat spórolhatsz a webshop fejlesztésének árán.

Például több ügyfelemmel próbáltam ki azt a módszert, hogy én felállítottam a weboldal alapjait, a honlap szerkezetét, megcsináltam egy alap designt egy fix összegért. Aztán ők elkezdték feltölteni a tartalmat, a termékeket, és közben pontosan felmérték, mi mindent szeretnének átszabni az alap WooCommerce működéshez képest, hogy azt kapják, amit elképzeltek. Ebből kimazsoláztam, amit tényleg érdemes volt megcsinálni, mert valódi értéket jelenthetett nekik, és arra adtam egy árajánlatot.

Ők is jól jártak, mert megspóroltak egy rakást pénzt, és én is, mert nem kellett monoton tartalom és termékfeltöltéssel foglalkoznom. Ez is járható út, de mint mondtam, ehhez kell azért egy stabil WordPress tudás.

A webáruház indítás legnagyobb költsége, a valóságban

Sokan azt gondolják, hogy a webáruház elindításának legkomolyabb költsége magának a webshopnak a fejlesztése, felépítése lesz. Ez komoly tévedés, és nagyban felelős azért, hogy a webshopok túlnyomó többsége sajnos tönkremegy pár hónap után…

Hiába van ugyanis egy profi, minden részletében megtervezett, csillivilli webáruházad, ha nincs elég vásárló. Vásárlókat pedig kőkemény online marketinggel fogsz tudni szerezni.

Sokkal jobban fogsz járni egy szűk termékszegmenst áruló, egyszerűbb webshoppal, ami mögött bombabiztos marketing terv és jól felépített online marketing tevékenység (PPC hirdetések, SEO, hírlevél, stb.) áll, mint egy sokszáz termékes, méregdrága webáruházzal, ahová nem jön elég látogató, mert nincs pénz marketingre.

Stabil online marketing nélkül nincs életképes webshop

Ezért én azt szoktam mondani az ügyfeleimnek, hogy webáruház építésbe akkor érdemes belevágni, ha a fejlesztés költsége mellett lesz pénz és idő marketingre is, és van pontos elképzelés arról, hogyan lehet elérni, megszólítani és meggyőzni a célpiacot.

Kinek ajánlom?

Összegezve az eddigieket, elsősorban akkor ajánlom WordPress webshop indítását, ha

  • fontos a könnyű kezelhetőség, a jó keresőoptimalizálhatóság és az egyszerű továbbfejleszthetőség;
  • szűkebb termékpalettában gondolkodsz;
  • nem akarsz vagyonokat fizetni egy egyedi fejlesztésű webáruházért;
  • tudod és átlátod milyen munkával és pénzbefektetéssel jár egy életképes webshop elindítása.

Ha ez mind igaz rád, akkor neked tényleg jó választás lesz egy WooCommerce alapú WordPress webshop.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Weboldal készítés egy éves teljes körű garanciával

WordPress weboldal üzemeltetés profin

Ajándék emailkurzus

 

Saját weboldal vállalkozásoknak: útmutató az induláshoz

Részletek

Köszönöm! Kérlek ellenőrizd az email fiókodat!

Pin It on Pinterest

Share This