WordPress biztonsági mentés: minden, amit tudnod kell

Szerző: Utoljára frissítve: 2020.Mar.28.honlapkészítés, WordPress

Miért fontos a rendszeres biztonsági mentés (backup)?

Egy weboldal bármikor, de tényleg bármikor tönkremehet. Elég csak egy félresikerült frissítés, egy rosszindulatú kártevő (vírus), vagy szélsőséges esetben egy rossz gombnyomás az admin kezelőfelületen (láttam már ilyet), és több napi vagy akár évi  munkád landolhat a kukában.

Minden honlap földbe áll egyszer. A kérdés az, hogy fel vagy készülve rá, vagy sem.

Csökkentheted a kockázatot, ha rendszeresen frissíted a honlapodon működő eszközöket. De még ez sem elég. Mert ha beüt a krach, csak az segít, ha van legalább egy elérhető biztonsági mentésed, amiből viszonylag könnyedén, veszteségek nélkül visszaállíthatod az összeomlott WordPress weboldaladat.

A biztonsági mentés olyan, mint a biztonsági öv az autóban. Nem kerül semmibe bekapcsolni, de életet menthet.

Milyen gyakran készítsek biztonsági mentést? Hol tároljam?

A biztonsági mentés gyakorisága a honlap típusán múlik. Ha csak ritkán, pár havonta változtatsz a honlapod tartalmán, akkor elég havonta menteni. De ha rendszeresen új bejegyzést írsz, új termékeket töltesz fel a webshopodba, stb., akkor bátran ments naponta. Szerencsére a biztonsági mentés könnyen automatizálható, nem kell neked pepecselned vele.

A legjobb, ha több különböző helyen is tárolsz friss biztonsági mentéseket.

Sokan pórul járnak azért, mert csak a weboldal tárhelyére készítenek mentést. De ha valami probléma adódik, és nem érik el a tárhelyet, miközben földbe állt a honlap, nehéz mit tenni. Érdemes ezért valamilyen külső, felhőalapú mappában (Dropbox, OneDrive, stb.), vagy akár a számítógépeden is tárolni friss mentéseket, így mindig tudsz hová nyúlni, ha baj van.

Egyszeri biztonsági mentés az adatbázisról

A WordPress weboldalak minden tartalmat és beállítást (jellemzően MySQL) adatbázisban tárolnak. Az adatbázis táblákban tárolt információ nélkül a weboldalad nem több egy üres oldalnál.

Egyszeri biztonsági mentést bármikor készíthetsz manuálisan az adatbázisról a WordPress admin felületen az Eszközök >> Exportálás menüben a Minden tartalom bejölése után az Export fájl letöltése gombra kattintva.

Ilyenkor letöltesz a számítógépedre egy .xml kiterjesztésű fájlt, amely tartalmaznia fogja az összes összes bejegyzést, oldalt, hozzászólást, kategóriát, kifejezést, navigációs menüt és egyéni bejegyzést is. Azonban ebben nincsenek benne a bővítmények és a megjelenésért felelős sablon sem.

Adatbázis egyszeri exportálása a WordPress admin felületen

Weboldal mentése cPanelen

Ez a pont csak akkor érdekes számodra, ha – nagyon sok honlap tulajdonoshoz hasonlóan – a tárhelyed online kezelőfelülete cPanel, és van rendes hozzáférésed hozzá. A cPanelre belépve készíthetsz egyszeri és rendszeres szerver oldali mentést is a weboldaladról. Kezdjük az egyszeri mentéssel.

Az előnye ennek a módszernek ez előző opcióval, az adatbázis sima exportálásával szemben, hogy itt választhatod a honlapod teljes egészének – a fő könyvtárak, az adatbázis, e-mail továbbítók és az e-mail szűrők beállításainak – biztonsági mentését is.

A cPanelre belépve kattints a Biztonsági mentés >> Teljes biztonsági mentés letöltése, majd a Biztonsági mentés generálása gombra.

Egyszeri és teljes biztonsági mentés letöltése cPanel felületen

 

Ilyenkor létrejön egy teljes biztonsági mentés a tárhelyen, ahonnan még le kell töltened a számítógépedre FTP-én vagy a cPanel fájlkezelőjén keresztül. Pontosan ugyanezt a folyamatot végig tudod csinálni a cPanel Biztonsági mentés varázsló menüpontjában is.

Ez a módszer igazából akkor hasznos, ha gyorsan kell egy teljes körű biztonsági mentés, de nem használsz backup bővítményt (vagy valamiért éppen nem működik).

Automatikus szerver oldali biztonsági mentés beállítása cPanelen

A cPanelen automatizálhatod is a biztonsági mentés készítését, így mindig lehet naprakész szerver oldali backup a tarsolyodban, anélkül, hogy személyesen kellene külön foglalkoznod a dologgal. Abban az esetben is érdemes élni ezzel a lehetőséggel, ha egyébként WordPress bővítményt (lásd következő pont) is használsz biztonsági mentés készítésére.

Keresd meg a cPanel menüben a Softaculous >> WordPress menüpontot, és a Jelenlegi telepítéseknél válaszd ki a domaint, majd kattints a Részletek szerkesztése gombra (kicsi ceruzajel).

Itt beállíthatod, milyen gyakran készüljön új automatikus biztonsági mentés (havonta, hetente, naponta), és hogy hány darab mentést őrizzen egyszerre a tárhely (“Biztonsági mentés forgás”). Nem érdemes korlátlanra állítani, mert akkor hamar megtelik a szabad hely, és csak gondod lesz belőle.

(Egyébként ugyanitt lehet beállítani azt is, hogy a weboldaladon automatikusan frissüljön a WordPress, a sablon és a bővítmények. De ezt inkább nem ajánlom.)

Automatikus biztonsági mentés beállítása cPanel felületen

Biztonsági mentés Updraft Plus bővítménnyel

A rendszeres biztonsági mentés elvégzésének legkényelmesebb módja egy erre a célra fejlesztett WordPress bővítmény használata. Az Updraft Plus ingyenes változata tökéletes megoldás erre.

A telepítéséhez kattints a Bővítmények >> Új hozzáadása menüpontra a WordPress admin felületen. A jobb felső sarokban a keresőbe írd be a bővítmény nevét, majd a találati listában az Updraft Plus neve mellett kattints a Telepítés most, majd a Bekapcsolás gombra.

Updraft Plus bővítmény telepítése a WordPress admin felületen

Az Updraft Plus nem pótolja az előbb mutatott rendszeres szerver oldali biztonsági mentést, inkább kiegészíti azt. Ha mindkettőt használod, mindig lesz több, különböző helyen tárolt friss biztonsági mentésed.

A Bővítmények >> Telepített bővítmények menüpontban keresd ki az Updraft Plust, és kattints a Beállításokra. A megjelenő ablakban bökj a Beállítások fülre. Itt ütemezheted, milyen gyakran készítsen a bővítmény biztonsági mentést a weboldaladról, és hogy mennyi mentés legyen elraktározva egyszerre. Legalább kettő, de inkább négy darab mentés eltárolását állítsd be. Külön állíthatod be az adatbázis és a fájlok mentését, de ezeket szerintem érdemes egyformán ütemezni, kevesebb lesz a kavarodás.

Rendszeres biztonsági mentés beállítása Updraft Plus bővítménnyel

A következő pontban kiválaszthatsz egy külső tárhelyet, ahová az Updraft Plus küldeni fogja a biztonsági mentéseket. Én a Dropboxot használom erre a célra, de például a Google Drive is ugyanilyen egyszerű és ingyenes. Válaszd ki a neked szimpatikus platformot, majd görgess lentebb, ahol pipáld ki az összes lehetőséget az Ezekről is készüljön mentés pontban.

Ezután kattints az oldal alján a Változtatások mentése gombra. Ilyenkor kapsz egy felugró ablakot, ami tájékoztat arról, hogy a kiválasztott külső tárhelyre belépve hitelesítened kell a mentési folyamatot. Kattints a linkre, és a céloldalon lépj be az általad választott külső tárhelyen a saját fiókodba. (Ha még nincs saját fiókod, regisztrált egyet. A Dropbox esetében is tudsz a Google fiókoddal regisztrálni)

Belépés után egyből kérni fogja, hogy engedélyezd az Updraft Plus hozzáférését is. A Dropbox esetén egy szép narancssárga oldal fogad. Semmi mást nem kell tenned, mint jóváhagynod a hitelesítést a Complete setup gombra kattintva.

Updraft Plus bizonsági mentés hitelesítése külső tárhelyre

Ugyanez a lépés a Google Drive esetében így néz ki. Itt az Engedélyezés gombra kell kattintanod.

Updraft Plus biztonsági mentés hitelesítése Google Drive fiókban

Gratulálok, ezzel kész is vagy!

Az Updraft Plus pluginnal bármikor tudsz teljes biztonsági mentést készíteni soron kívül is. Ez különösen akkor fontos, ha a sablonod, valamilyen bővítmény, esetleg a WordPress frissítése előtt állsz. Nincs más dolgod, mint az Updraft Plus beállításokat megnyitva a Backup / Restore fül alatt a Mentés most gombra kattintani. A felugró ablakban az utolsó kivételével pipálj ki minden lehetőséget, és nyomj megint a Mentés most gombra.

Egyszeri biztonsági mentés készítése Updraft Plus bővítménnyel

Pár pillanat, és végigfut a folyamat. Voilà! Most már biztonságban vagy, akár mi történik a weboldaladdal.

WordPress weboldal visszaállítása biztonsági mentésből Updraft Plusszal

Beütött a ménkő, eltűnt egy-vagy több oldalad, esetleg megfertőződött a honlapod? Ne ess pánikba, még nem veszett el véglegesen semmi. A legutóbbi biztonsági mentés visszaállításhoz lépj az Updraft Plus menüjébe, és válaszd ki a Backup / Restore fület.

Görgess le az oldal aljáig, ahol időbeli sorrendben láthatod a legutóbbi biztonsági mentéseidet. Pipáld ki a megfelelőt, majd kattints a kék Visszaállítás gombra.

Visszaállítás biztonsági mentésből Updraft Plus bővítménnyel

A felugró ablakban pipálj ki minden lehetőséget, majd klikkelj a Next gombra. A bővítmény elkezdi letölteni a mentési fájlokat, majd még egyszer kéri a megerősítésedet (Visszaállítás gomb). A következő ablakban láthatod lefutni a folyamatot, majd ha minden jól ment, akkor a Restore successfull üzenet fog fogadni.

Sikeres visszaállítás biztonsági mentésből Updraft Plus bővítménnyel

A kék Returt to UpdraftPlus configuration gombra kattintva visszajutunk a WordPress admin felületre. Egy kis szerencsével innentől minden úgy fog működni, ahogyan kell. (A tapasztalataim szerint a túl nagy méretű képek valamiért nem szeretik az ilyen visszaállítást, hajlamosak beakadni, nem jelenni meg a böngészőben. Már csak sebesség optimalizációs indokból is érdemes őket kisebbre cserélni.)

Biztonsági mentés visszaállítása manuálisan

Sokkal rosszabb a helyzet, ha a weboldalad annyira összeomlott, hogy nem tudsz belépni a WordPress felületre, így nem tudod használni az Updraft Plus saját visszaállító funkcióját sem.

Ilyenkor érdemes felvenni a kapcsolatot a tárhelyszolgáltatóddal, és megkérdezni, tudnak-e valamilyen megoldással segíteni a honlap helyreállításában. Ha ők nem is készítettek friss biztonsági mentést a weboldaladról, akkor sincs gond, hiszen te tárolsz ilyet, ráadásul több különböző helyen is. (ugye?)

Amennyiben valamiért ez nem járható út, akkor meg kell próbálni más módon visszaállítani a weboldalt. Viszonylag tiszta, ám drasztikus megoldás, ha FTP kliensen keresztül törölsz minden WordPress fájlt (ezzel gyakorlatilag az egész honlapot), majd készítesz egy friss WordPress és Updraft Plus installt, majd a bővítmény segítségével a fenti módon visszaállítod az oldalad a biztonsági mentésből.

Létezik még a weboldal visszaállításának teljesen manuális módja is, de ez inkább azoknak ajánlott, akik pontosan tudják, mit csinálnak. Szívből remélem, hogy sosem kell majd használnod, de ha mégis, itt olvashatsz róla egy jó összefoglalót angol nyelven.

A lényege röviden annyi, hogy újra kell installálnod a WordPress-t, majd FTP kapcsolaton keresztül a biztonsági mentést kicsomagolva manuálisan beilleszteni a fájlokat a megfelelő helyre (wp-content mappa), végül az lementett adatbázist beimportálni, például a cPanelen keresztül a phpMyAdmin alkalmazással.

Összefoglalás helyett…

Amint láthatod, a biztonsági mentést készíteni, és a folyamatot automatizálni egyáltalán nem nagy ördöngősség, viszont annál fontosabb feladat.

Remélem hasznosnak találtad a cikket. Ha elakadsz, vagy bármiben tudok segíteni, írd meg hozzászólásban, vagy küldj üzenetet.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Weboldal készítés egy éves teljes körű garanciával

Biztonságos WordPress tárhely profi felügyelettel

Pin It on Pinterest

Share This