Mi az a SEO? És miért fontos számodra is?

Szerző: 2019. ápr. 14.keresőoptimalizálás

Ha a vállalkozásodnak szeretnél erős online jelenlétet kialakítani, nagyon hamar találkozni fogsz a SEO kifejezéssel, amely nem más, mint az angol Search Engine Optimization rövidítése, magyarra keresőoptimalizálásként fordítjuk. De miért kell neked erről bármit is tudnod?

Nem akarom az idődet húzni, ezért inkább egyből leírom a lényeget:

a SEO a legeslegfontosabb online marketing eszköz, ha ingyen (vagy legalábbis kis pénzráfordítással) szeretnél magas forgalmat a weboldaladra.

Ha nem akarsz súlyos pénzeket fizetni online hirdetésekért (Google AdSense, Facebook, Instagram, YouTube, stb.), mindenképpen foglalkoznod kell a keresőoptimalizálással.

A keresőoptimalizálás (SEO) lényege előkerülni a Google keresőjében. Ehhez kiemelkedő tartalmat kell gyártani a megfelelő kulcsszavakra.

Mi a SEO lényege?

A keresőoptimalizálás lényege, hogy minél előrébb kerülj a keresőmotorok – Magyarországon ez szinte kizárólag a Google-t jelenti – találati listáján, ha valaki a weboldalad témájába vágó szavakra, kifejezésekre keres rá.

Lássuk először, hogyan néz ki a találati lista. A legfelső találatok sokszor fizetett hirdetések, ezeket a zöld keretes Hirdetés felirat is jelzi. Utána következnek a természetes vagy organikus találatok. Vagyis azok az oldalak, amelyek tartalma a Google szerint leginkább passzol az adott keresésre.

Google találati lista. Legfelül a fizetett hirdetések, majd következnek az organikus találatok.

Nem árulok el nagy titkot azzal, ha azt mondom, akármilyen fantasztikus is a weboldalad, üzletileg semmit nem ér, ha nem kattintanak rá az emberek. Rákattintani pedig csak akkor fognak, ha megjelenik a szemük előtt.

Az online világban ez praktikus azt jelenti, vagy pénzért vásárolsz hirdetést, vagy igyekszel megcsípni valamilyen előkelő helyet a vállalkozásod számára releváns kifejezésekre a Google keresőben.

Például, ha női cipőket árulsz Kecskeméten, akkor valószínűleg fontos lesz számodra, hogy ha valaki beírja a a “női cipő Kecskemét”, vagy a “cipőbolt Kecskemét” kifejezéseket a keresőbe, a te üzleted is megjelenjen a találatok között. Ezeket a szavakat, kifejezéseket kulcsszavaknak nevezzük.

A keresőoptimalizálás nagyon fontos kezdőlépése a megfelelő kulcsszavak megtalálása, de természetesen nem itt ér véget a dolog.

A keresőoptimalizálás részei

A keresőoptimalizálást alapvetően három területre szokták osztani:

  • Technikai SEO
  • On-page SEO
  • Off-page SEO.

A Technikai SEO azoknak a beállításoknak az összességét jelöli, amelyek nélkül a Google egyszerűen nem fogja észrevenni a weboldaladat. Ilyen például a honlapod indexelhetőségének biztosítása az algoritmus számára, vagy a weboldal sebesség.

Az On-page SEO elsősorban a honlapon megjelenő tartalom (szövegek, képek, videók) optimalizálását jelöli. Ide tartozik a már említett kulcsszó kutatás, a tartalom elkészítése és a SEO szabályai szerinti tagolása, szerkesztése (például a megfelelő szöveghierarchia: címek, alcímek, stb.), vagy a belső linkek helyes használata is. Talán ez az a terület, amivel a legtöbb idő szokott elmenni.

Az Off-page SEO lényege mindazoknak a külső tényezőknek a feltérképezése és kezelése, amelyek hatással lehetnek a honlapod helyezésére a Google rangsorban. Fontos összetevője a hatékony linképítés, de ide tartozik még például a közösségi média jelenlét is.

Mindhárom területre oda kell figyelned, ha szeretnél eredményt elérni a keresőoptimalizálásban.

Hányadiknak kell lenned a Google találati listán?

Lehetőleg az elsőnek, de induló vállalkozásként erre kevés az esélyed. Mindenesetre törekednek kell az első öt hely egyikére befutni.

Az általános statisztika szerint ugyanis az lista első helyén álló weboldal viszi el a kattintások 30 százalékát, a második 14 százalékot, a harmadik 10 százalékot. A 9-10. hely magasságában már alig 5 százalék a kattintási arány (CTR), a találati lista 2-3. oldalára már csak elenyésző kattintás jut.

Ezeknek a számoknak a tükrében persze egyből felvetődhet, hogy nem érdemes semmiféle keresőoptimalizálással foglalkozni. Hiszen az első helyeken úgyis fizetett találatok vannak. Fizetni kell a Google-nak, és kész.

Ha sok pénzt tudsz online marketingre fordítani, valóban egyszerűbb és gyorsabb lehet a hirdetésekre rámenni. De azért azt javaslom, ebben az esetben mindenképp keres egy szakembert, mert tapasztalat nélkül valószínűleg rengeteg pénzt fogsz elégetni eredménytelenül.

Másrészt érdemes tudni, hogy elég sok ember egyszerűen nem kattint fizetett hirdetésekre, inkább legörget az első organikus találatokhoz. A sikerhez az esetek tekintélyes részében az is elég, ha az organikus találatok között jó helyen szerepelsz.

Ráadásul a legtöbb témában nagyon sok olyan, viszonylag gyakran használt kulcsszó létezik, amelyre nincs, vagy csak kevés fizetett hirdetés jut. Az ilyen kulcsszavak jelentik a legjobb esélyt a kisebb vállalkozások számára fizetett hirdetés nélkül ügyfelekhez jutni az interneten.

Nem könnyű megtalálni ezeket a kulcsszavakat, de tanulással megszerezhető a megfelelő tudás.

Mi kell ahhoz, hogy a találati lista élére kerülhess?

Az az igazság, hogy nem tudjuk teljesen biztosan. A Google ugyanis nem teszi nyilvánossá, hogyan működik pontosan a rangsorolási algoritmusa.

Vélhetően több száz, ha nem ezres nagyságrendű tényezőt vesz figyelembe. Sokat bizonyára egyáltalán nem ismerünk. Ráadásul az algoritmust folyamatosan fejlesztik, a becslések szerint évi akár 500-600 alkalommal is frissítik.

Ezért minden, amit a SEO szakemberek tudnak, vagy tudni vélnek a Google működéséről, csak feltételezés. Nem azt mondom, hogy humbug, mert sokszor nagyon komoly tapasztalat áll bizonyos állítások, módszerek mögött.

De azt érdemes tudni, hogy a keresőoptimalizálásban nem léteznek megfellebbezhetetlen kinyilatkozások. Előfordul, hogy különböző szakemberek egymásnak teljesen ellentmondó álláspontok mellett kardoskodnak. És nincs, aki igazságot tegyen, mert lehet hogy egy módszer jól működött az egyiknek, a másiknak meg nem.

Léteznek ugyan nyilvános általános irányelvek, amelyekből kiderül, hogy nagyjából mit vár a Google a weboldal tulajdonosoktól, ám a valóság ennél azért bonyolultabb.

Például fontos szerepet játszik a rangsorolási mechanizmusban, hogy egy adott weboldalra mennyi külső link mutat. Ha sok, a Google azt gondolja, ez egy értékes oldal. Régebben tuti módszer volt, ha pénzért vettél egy rakás linket, vagy összeállt mondjuk 100 honlap, és témától függetlenül mind belinkelte a másikat. Ezzel elég szép helyezéseket lehetett elérni a keresőben.

Ma már ez nincs teljesen így, mert a Google deklaráltan hadat üzent a linkfarmoknak. Igen ám, de sok ember tapasztalata, főleg az internet olyan félreesőbb zugaiban, mint a magyar, hogy ennek ellenére még mindig lehet gyors (bár valószínűleg nem tartós) eredményeket elérni ezekkel a módszerekkel.

Akkor most kinek van igaza? Aki azt mondja, hogy tartózkodj a linkfarmoktól? Vagy aki szerint a körbelinkelés még mindig jó módszer? Én az első véleményre hajlok, de egyáltalán nem biztos, hogy nem telnek el még hosszú-hosszú évek, mire a Google az egész interneten képes lesz végleg leszámolni az ilyen “okosba megoldjuk” technikákkal.

Mindezzel csak azt szerettem volna hangsúlyozni, hogy a keresőoptimalizálásnak nincsenek gránitba vésett, megmásíthatatlan törvényei. Inkább azt tapasztaljuk, hogy az egész terület folytonosan változik: ami ma még nélkülözhetetlenül fontos, két év múlva lehet, hogy fabatkát sem ér majd. Vagy legalábbis nem lesz olyan jelentősége, mint most.

Egy másik bejegyzésben már részletesen írtam arról, hogy szerintem most, 2019-ben mit kell tenned weboldal keresőoptimalizálás terén, hogy előrébb kerülj a találati listán. Ebben a cikkben kizárólag egy dolgot említenék:

Ha szeretnél jó helyen szerepelni a találati listában, add meg azt, amit a Google leginkább akar: gyárts kiemelkedő, a felhasználók számára értékes tartalmat.

Nagyon hatékony módszer, ha saját blogot indítasz, és rendszeresen írsz új bejegyzéseket. De jó választás lehet egy vlog, podcast sorozat vagy bármi más is. A lényeg, hogy amit csinálsz, legyen magas minőségű.

Mi az az etikus SEO?

A keresőoptimalizálási módszereket etikusságuk szerint három csoportba szoktuk osztani. Az elsőbe, az úgy nevezett fehér kalapos SEO-ba (White Hat SEO) azok az eszközök tartoznak, amelyek megfelelnek a Google irányelveinek. Ez elsősorban azt jelenti, hogy a rangsor kétes eszközökkel manipulálása helyett valódi minőségi tartalmat kínálsz a felhasználóknak.

A fehér kalapos keresőoptimalizálás ellentéte a fekete kalapos SEO (Black Hat SEO). Ide azok az eszközök tartoznak, amelyeket a Google, legalábbis hosszú távon, büntet. Ilyen a már említett linkfarmos megoldás.

A két kategória között egy jókora szürke zóna (Grey Hat SEO) húzódik. Ide olyan eszközöket szokás sorolni, amelyeket a Google elvisel, ha nem is bátorít. Ilyen például, ha tartalmat duplikálsz (ugyanazt a tartalmat két különböző oldalon is megjelenteted), vagy durvább esetben ha szándékosan fals információkkal, direkt súlyosan megosztó tartalommal igyekszel látogatókat vonzani a weboldaladra.

Érdemes tudni, hogy a Google nem méri egyenlő mércével az összes oldalt. Egy kisebb, kevésbé látogatott honlapot lehet, hogy megbüntet egy szürke kalapos SEO-praktikáért, addig egy régebbi, beágyazottabb, népszerű és ismert weblap simán lehet, hogy megússza ugyanazt.

A HonlapSzaki.hu blogon csak fehér kalapos keresőoptimalizálással fogok foglalkozni, mert bár nem mindig ez a legrövidebb út (sőt..), de ha tartós eredményt szeretnél, és nem akarod, hogy valami félrelépésért büntessen a Google, az etikus SEO a legjobb megoldás.

Ha szeretnél többet megtudni a SEO-ról, ajánlom az átfogó weboldal keresőoptimalizálás szupercikkemet.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Üzleti honlap készítés egy éves teljes körű garanciával

Profi honlap akár egy nap alatt  30 napos garanciával

Ajándék emailtanfolyam

 

Saját weboldal vállalkozásoknak:

az ötlettől a megvalósításig.

 

Szükséged lenne egy ügyfélcsalogató honlapra, de nem tudod, hogyan kezdj neki?

Akkor neked szól a négyrészes mini emailtanfolyam! Próbáld ki, teljesen ingyenes!

Köszönöm! Hamarosan megkapod az email tanfolyam első részét!

Pin It on Pinterest

Share This