A Google Űrlapok (Google Forms) használatával villámgyorsan, egyszerűen és ingyenesen hozhatsz létre kérdőíveket, felméréseket és teszteket.
Ebben a cikkben lépésről-lépésre megmutatom, hogyan tudod használni a Google Űrlapokat.
Milyen feladatokra használható egy Google Űrlap?
Rengeteg mindenre, talán ez a Google egyik legsokoldalúbb szolgáltatása. Nagyon jó eszköz többek között kérdőívek, regisztrációs űrlapok, kapcsolatfelvételi adatlapok, iskolai tesztek és felmérések gyors létrehozására. Például én az ügyfeleim elégedettségét szoktam mérni egy erre a célra létrehozott Google Űrlappal.
Az űrlapok természetesen tökéletesen integrálhatóak a többi Google szolgáltatásba (Drive, Táblázatok, stb.)
A Google Űrlapokat küldheted emailben, de akár beágyazhatod a weboldaladra is. Ezzel a módszerrel akár a hagyományos WordPress bővítményekkel szemben is alternatívát jelenthet egy Google Űrlap. Bár azért nyilván jobb megoldás egy profi kapcsolati űrlap bővítmény, mint például a Gravity Forms.
Google Űrlap létrehozása lépésről-lépésre
Lássuk, hogyan tudsz létrehozni pár perc alatt egy mükődő Google Űrlapot. Az űrlap létrehozásához menj a Google Űrlapok oldalára.
Kell regisztrálni?
A Google Űrlapok használatához nem kell külön regisztrálni, minden amire szükséged van, egy Google fiók (Gmail vagy Gsuite). Ha még nincs ilyened, akkor irány a https://accounts.google.com/signup oldal.
A kész és megosztott űrlapok kitöltéshez nem kell feltétlenül Google fiók. Azonban van néhány funkció, amihez mégis szükséges. Például email címet adatvédelmi okokból csak olyantól tudsz kérni, aki be van jelentkezve a saját Google fiókjába.
Sablon választás és az űrlap elkészítése
Amikor először használod a Googel Űrlapokat, érdemes egy már kész sablonból választani, és átszabni a célodnak megfelelően.
Nagyon fontos! Az űrlap sablonokat magyar nyelven nem éred el, ehhez át kell állítani a Google fiókod alapértelmezett nyelvét az angolra. Ezt a fiókod beállításai között tudod megtenni. Ha magyar nyelvűre van állítva a fiókod, akkor csak teljesen új, üres (Blank) űrlapot tudsz létrehozni.
Ha átállítottad angolra az alapértelmezett nyelvet, akkor a Google Űrlapok oldalán kattinthatsz a színes keresztre, új űrlapot létrehozva ezzel. Vagy választhatsz a sablon galériából a Template Gallery gombra kattitnva. A sablonokat három fő kategóriába rendezték: Személyes (Personal), Munka (Work) és Oktatás (Education). Az utolsó kategóriába elsősorban teszt és értékelő sablonokat találsz.
Ha kiválasztottad a sablont, kattints rá. Egy pillanat múlva már az űrlap szerkesztőfelületén jársz. Változtasd meg a címét, majd kezd el létrehozni a neked fontos mezőket, kérdéseket, vagy írd át a sablon szövegeit.
Az űrlap jobb oldalán öt darab gombot látsz, ezekkel tudsz hozzáadni új kérdést, címet és leírást, új szekciót, képet és videót.
Amikor egy új kérdést szúrsz be az űrlapba, eldöntheted, hogy milyen formában szeretnél választ kapni. Például dönthetsz úgy, hogy feleletválasztós megoldást akarsz, vagy adhatsz lehetőséget rövidebb vagy hosszabb saját szöveges válasz megadására is. Az előre megadott válaszoknál használhatsz jelölőnégyzetet, legördülő menüt, többválaszos lehetőséget is.
A Google Űrlapokban az a jó, hogy nagyon minimalista, egyszerűen átlátható a kezelőfelülete, mégis minden fontosat meg lehet rajta oldani.
Módosíthatod a már kész mezőket, változtathatsz a mezők sorrendjén, új szekció hozzáadásával különálló részekre bonthatod az űrlapot, kötelezővé teheted bizonyos válaszok megadását. Pár gombnyomással módosíthatsz a szöveg és a háttér színén is.
Fontos, hogy a program minden változtatás után automatikusan ment, nem kell külön foglalkoznod ezzel. A kész űrlapokat a Google Űrlapok felületére belépve mindig meg fogod találni, ami nem kell, azt pedig saját kezűleg törölheted.
Google Űrlapok megosztása
Amikor kész vagy az új űrlapoddal, kattints a jobb felső sarokban a Küldés (Send) gombra. A felugró ablakban több lehetőséget is felkínál a program az űrlap megosztására a Send via felirat mellett.
A legegyszerűbb megoldás, ha emailen küldöd el az űrlapot. Ehhez csak be kell írnod a címzettek fiókját. Lehetőséged van arra is, hogy az elküldött emailbe beszúrd az űrlapot, ha kipipálod a kis jelölőnégyzetet alul. Megadhatod az email szövegét is („I’ve invited you to fill in a form”).
Megosztás linkkel
Ha a link szimbólumot választod, kapsz egy alapesetben hosszú linket, amit szerencsére le is rövidíthetsz a kis jelölőnégyzet kipipálásával. Ha bárkinek elküldöd a linket, rákkatintva ki fogja tudni tölteni az űrlapodat.
Megosztás Facebookon és Twitteren
A Send gomb megnyomása után a felugró ablakban a megfelelő ikonra kattintva nagyon egyszerűen megoszthatod az űrlapodat a Facebookon és a Twitteren is az ismerőseiddel. Nagyon jó módszer, ha gyorsan akarsz sok-sok választ összeszedni egy felméréshez, iskolai feladathoz, stb.
Beágyazás a saját honlapod felületére
Ha saját weboldalt készítesz, ahová szeretnéd beágyazni a kész űrlapodat, akkor kattints a kód szimbólumra (< >). Alatta találod az űrlap HTML kódját, legalul pedig állíthatod az űrlap szélességét és magasságát. Végül kattints a Másolás (Copy) gombra.
A HTML kódot WordPressben könnyedén beágyazhatod, akár a Klasszikus szerkesztőt (vizuálisról átállítod HTML nézetbe), akár blokkszerkesztőt (HTML blokk), akár valamilyen Page Buildert (Divi, Elementor, stb.) használsz.
Az űrlap lezárása és az eredmények lementése
Ha szeretnéd, hogy többen már ne tudják kitölteni a megosztott űtlapodat, akkor kattints felül a Válaszok (Responses) fülre, és az alatta jobbra látható csúszkát állítsd át. Ha sikerült, pirosra vált a csúszka háttere, és megjelenik a „Not accepting responses” felirat.
Ugyanitt exportálhatod az eredményeket egy Google Táblázatba (Google Sheets), ha szeretnéd. Ehhez rá kell kattintanod a kis zöld táblázat ikonra a jobb felső sarokban. Az eredményeket új táblázatba is kimentheted, vagy beillesztheted egy már létezőbe is.
Te mire használod legszívesebben a Google Űrlapokat?
Vagy ismersz jobb alternatívát helyette? Írd meg hozzászólásban!
Sótiné Izsák Klára mondta
Kedves András!
Némettanárként sokszor kell önálló szövegalkotást javítanom. A tanari javításhoz különböző szimbólumrendszer szükséges pl. szórend csere, végződés áthúzása, hiányjel stb… A kész feladatokat google dokumentumban kapom. A megjegyzésbe szoktam írni a javításokat, de jó lenne pl. szórend csere esetén magában a dokumentumban jelezni ezt vhogy. Van erre vmi mód?
Katona Kitti mondta
Igen! k.kitti20080107@gmail.com
Takács Anita mondta
Kedves András!
Van arra lehetőség, hogy két különálló Űrlap kiexportáltam (külön-külön) táblázatát, utólag egy táblázatba csatoljam valahogyan össze és a továbbiakban csak egy táblázatot kelljen kezelnem? Azt tudom, hogy első alkalommal be lehet illeszteni egy meglévőbe, de erről lemaradtam.
Sajnos nem jövök rá, hogyan tudnám megoldani.
Köszönöm szépen előre is a segítségét.
További szép napot kívánok! Ancsa
V János mondta
Kedves András!
Hogyan tudom az Űrlapon a jelentkezők számát limitálni?
pl: csak 150 jelentkezőt várunk a rendezvényre
Előre is köszönöm szépen a segítségét.
További szép napot kívánok!
János
Jobbágy András mondta
Kedves János! Ezzel a Google Űrlapok bővítménnyel lehetséges: https://workspace.google.com/marketplace/app/formlimiter/538161738778
Csernyi Lívia mondta
Üdv!
Nekem olyan gondom van, hogy nem tudom offlineban használni! Szeretném tabletre letölteni és ott kitölteni az űrlapot, majd azt hozzáadni a meglévő válaszokhoz…Lehetséges ez? Előre is köszönöm!
Jobbágy András mondta
Nem, sajnos nem lehetséges.