Duplikáció jelentése SEO szempontból

Szerző: Utoljára frissítve: 2022.Feb.3.keresőoptimalizálás

Ha egy tartalom több, különböző URL címen is elérhető, akkor a keresőmotorok – pl. Google – szemében duplikáció áll fenn. És ez baj. De pontosan miért?

Miért baj a duplikáció?

Gyakori félreértés, hogy a keresőben tartalmak, esetleg weboldalak versenyeznek egymással. A Google azonban (és az összes többi keresőmotor is) nem tartalmakat vagy weboldalakat rangsorol, hanem URL címeket.

Például, a Google nem a Keresőoptimalizálás lépésről-lépésre cikkemet rangsorolja a találati listán, hanem a “https://honlapszaki.hu/keresooptimalizalas” URL címet. Természetesen maga a tartalom kulcsszerepet játszik abban, hogyan fog szerepelni ez az URL a Google-ban, de mégis: az URL cím a rangsorolás “tárgya”.

Ha ezt megértjük, akkor könnyen felismerhető, miért okozhat gondot a duplikáció.

Például, ha a fent linkelt cikk a “https://honlapszaki.hu/keresooptimalizalas” és a “https://honlapszaki.hu/blog/keresooptimalizalas” URL címen is pontosan ugyanúgy jelenne meg, akkor az színtiszta duplikáció lenne. Hiszen két különböző URL címen jelenik meg ugyanaz a tartalom.

Ilyenkor a Google jó eséllyel nem fogja tudni eldönteni, melyik URL címet rangsorolja a találati listán. Hiszen tartalmi szempontból megegyeznek egymással. Az eredmény könnyen lehet az, hogy mindkettő rosszul fog szerepelni.

A duplikált tartalom nem csupán a Google számára lesz probléma, de a felhasználókat is frusztrálni fogja. Ezért mindenképpen érdemes elkerülni.

A duplikáció gyakori típusai

A duplikáció oka lehet, ha valaki például a saját honlapján klónoz egy bejegyzést, mondjuk véletlenül, és nem veszi észre. Ebben az esetben lesz két URL címe, ugyanazzal a tartalommal. Pl. “honlap.hu/cikk” és “honlap.hu/cikk-2“.

De ez azért ritka. A duplikációnak inkább technikai forrása, oka szokott lenni. Ezekből szeretnék kiemelni három gyakran előforduló típust.

Szükségtelen URL címeket gyárt a CMS

Elsősorban egyedi fejlesztésű honlapoknál szokott előfordulni, ha nem figyelnek SEO szempontokra. Az olyan elterjedt CMS-ek, mint a WordPress (stb.), megfelelően kezelik a kérdést, ezért ilyen hibára nem kell számítani.

Tegyük fel példaként, hogy a honlapom alatt futó egyedi fejlesztésű CMS minden bejegyzésnek ad egy sima URL címet (“honlapom.hu/bejegyzes/“), és ráadásként létrehoz egy másik URL címet is, amiben megjelenik a kategória neve is (“honlapom.hu/kategoria/bejegyzes/“).

Programozási szempontból csak egy cikk van, mert az adatbázisban csak egy azonosító alatt létezik a bejegyzés, de mégis lett két URL címünk.

Megoldás: kérdezzünk a fejlesztőtől, és menjünk biztosra, hogy ilyen hiba ne fordulhasson elő.

URL paraméterek kanonizáció nélkül

Rengeteg duplikáció forrása lehet az URL paraméterek használata. URL paraméter, amikor az eredeti cím végén különböző karakterek “jelennek meg”, amik mindenféle információkat jeleznek, például, hogy honnan érkezett a látogató, stb.

Ha azt gondolod most, hogy oké, ez nekem nem probléma, mert sose használnék ilyen URL paramétert, hisz nem is tudom mi fán terem, akkor várj még egy pillanatot.

Miért? Mert ilyen paraméterek “maguktól” is keletkeznek.

Például, ha Facebookon megosztják a weboldalad, akkor az onnan érkező látogató nem az eredeti URL címre fog érkezni (pl. “honlapom.hu“), hanem a cím végére kerül egy /?fbclid= karakterekkel kezdődő egyedi azonosító (pl. “honlapom.hu/?fbclid=2743434778wuhfjkjk3u1“). Máris van egy potenciális duplikációd.

Ugyanez a helyzet, ha mondjuk Google Hirdetéseket használsz, és az eredmények mérésére UTM paramétereket állítanak be. Ilyenkor a cél URL, amire a kattintás után érkezik a felhasználó például nem “honlapom.hu/ajanlat“, hanem “honlapom.hu/ajanlat?utm_source=google&utm_medium=ads“.

Ez is lehet duplikáció forrása, ha például az emberek elkezdik meglinkelni az UTM paraméterezett URL címet. A Google felfedezi, feltérképezi, indexeli. És a rangsoroláskor gondolkodik, hogy akkor melyik URL címet is kellene megjelenítenie.

Megoldás: használjuk kanonikus URL címeket. A kanonikus URL címek lényege, hogy megadjuk a keresőrobotoknak, hogy mely URL változat az eredeti.

Ha kanonikus URL-ként megadtuk a “honlapom.hu/ajanlat” címet, hiába érkezik (vagy akár linkel) napi ezer látogató a “honlapom.hu/ajanlat?utm_source=google&utm_medium=ads” paraméterezett URL címre. A Google tudni fogja, hogy a rangsoroláskor csak a “honlapom.hu/cikk/” címet kell figyelnie.

WordPress esetén hatékony megoldás bármelyik SEO bővítmény, így a Yoast SEO használata is. Automatikusan beállít gyakorlatilag mindent, hozzá sem kell nyúlni.

Https vs. Http, www. vs. www-nélkül

A technikai forrású duplikációs gondok talán leggyakoribb oka, hogy nincs rendesen megadva, milyen elérési útvonalat használ a honlap.

A négy alapvető lehetőség:

  • http://honlapom.hu
  • http://www.honlapom.hu
  • https://honlapom.hu
  • https://www.honlapom.hu

A https:// kezdetű elérési útvonal akkor létezhet, ha van SSL tanúsítvány a domain címhez. Ez ma már alapelvárás, szóval legyen. Máris két változatra szűkítettük a lehetőségeket.

SEO szempontból teljesen mindegy, hogy a weboldal “https://honlapom.hu” vagy a “https://www.honlapom.hu” URL címet használja. A lényeg, hogy csak az egyiket használja.

Például, ha a www-nélküli változatot választjuk alapértelmezettnek, akkor ha valaki beírja a “www.honlapom.hu” címet a böngészőbe, akkor is a “https://honlapom.hu” címre kell érkeznie.

Ha ez rosszul működik, akkor komoly kavaradásokat eredményezhet. A Google azt fogja látni, hogy gyakorilatilag minden tartalom duplikált, hiszen van egy www.-s és egy www-nélküli URL változat.

Megoldás: az elérési útvonal megfelelő beállítása, és a szükséges átirányítások elvégzése. Egy jobb minőségű tárhelyen ennek alapból működnie kell, de ha mégis gond van vele, fejlesztővel kell konzultálni.

Duplikáció: vedd komolyan, előzd meg, és nem lesz vele problémád!

SEO elemzéskor gyakran találkozok olyan honlapokkal, ahol kisebb-nagyobb gondokat okoz SEO szempontból a duplikáció.

Jobb elébe menni a dolognak, és már a kezdetektől odafigyelni arra, hogy

  • megfelelő CMS-t válasszunk,
  • alkalmazzunk kanonikus URL címeket,
  • figyeljünk oda, hogy a weboldalunk csat egyetlen elérési úton (pl. “https://www.honlapom.hu“) legyen hozzáférhető.

Ezzel, ha nem is az összes, de a duplikációs gondok tekintélyes részét ki tudjuk szűrni.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé.

Honlapkészítés egy nap alatt, garanciával

Komplex SEO szolgáltatás, elemzés és tanácsadás

Ajándék SEO videóleckék!

 

Nézz bele ingyen a SEO tréningem anyagába, és szerezz hatékony SEO tudást!

Köszönöm! Kérlek ellenőrizd az email fiókodat!