CMS rendszer: mit jelent? Mi alapján tudsz választani?

Szerző: Utoljára frissítve: 2020.Jun.16.honlapkészítés, WordPress

A hagyományos statikus weboldalaknál még webfejlesztőre volt szükség, ha a honlaptulajdonos frissíteni szerette volna a tartalmat, kicserélni egy-egy képet, vagy új aloldalt létrehozni. Hála a modern CMS rendszereknek, ma már ezt mind elvégezheti saját magának is. A Gremmedia vendégcikke.

Mi az, hogy CMS?

A CMS a Control Management System, vagyis tartalomkezelő rendszer rövidítése.

A CMS egyszerűbbé teszi a honlaptulajdonos életét.

A segítségével mindenféle speciális, vagy programozói tudás nélkül kézben tudja tartani, hogy a weboldalán milyen tartalom (szövegek, képek, videók, dokumentumok, stb.), mikor, és hogyan jelenjen meg.

A tartalomkezelő rendszerek megkönnyítik a honlaptulajdonosok életét

A tartalomkezelő rendszerek megkönnyítik a honlaptulajdonosok életét

CMS-ből elég sokféle létezik. Egyes rendszereket blogolásra találtak ki, mások kifejezetten e-kereskedelmi céllal készültek. Sok olyan is létezik, ami általános célú, tehát igazából bármilyen feladatara használható.

Milyen szempontok szerint válassz CMS-t a honlapodhoz?

Minden egyes tartalomkezelő más és más. Az egyik népszerűbb, a másik meg (mint például a Craft CMS) speciálisan fejlesztőknek készült. Az egyik jobban támogatja az egyedi megoldásokat, a másik több beépített funkciót kínál. Hogy mérlegelni tudjunk választáskor, érdemes meghatározni néhány alapszempontot.

Design elvárások

A különféle CMS rendszerek nagyon különböznek abban, hogy mennyi jó minőségű, a megjelenésért, designért felelős sablon készült hozzájuk. Abban sem egyformák, hogy mennyire teszik egyszerűvé egy akár teljesen egyedi design kialakítását.

Különösen éles ez a szempont az üzleti honlapok esetében, ahol nagyon lényeges, hogy a design megfelelően tükrözze a vállalkozás értékeit, és illeszkedjen a cég arculatába.

Támogatottság

A jó tartalomkezelő az, amelyiknek erős a támogatottsága. Azaz sokan, rendszeresen és gyorsan fejlesztik. Ez kulcskérdés, mert alapvetően határozza meg, milyen honlapot lehet csinálni az adott CMS-re alapozva.

A támogatottság mértékét jelzi például, hány bővítményt készítenek a rendszerhez éves szinten. Vagy az, hogy milyen gyakoriak a frissítések, amelyek biztonságosabbá, gyorsabbá teszik a rendszert.

Ár

Léteznek fizetős és ingyenes CMS-ek is, de a legnépszerűbbek (WordPress, Joomla, Drupal) mind nyílt forráskodúak, azaz ingyenesek. Az ingyenes CMS azonban nem garancia arra, hogy soha, semmiért nem kell majd fizetni: mindegyik rendszerhez számtalan fizetős sablont és bővítményt lehet (és ha a cél megköveteli, kell is) vásárolni.

Ezzel együtt fontos szempont lehet a választáskor, hogy mennyit lehet kihozni az ingyenes sablonokból és eszközökből. A szélesebb körben használt tartalomkezelők általánosságban jobbak ezen a téren: a WordPresshez például megszámlálhatatlanul sok ingyenes sablont és bővítményt lehet letölteni.

Felhasználó felület

Kardinális szempont egy CMS-nél, hogy a lehető legnagyobb mértékben felhasználóbarát legyen a kezelése. Fontos kérdés lehet az is, hogy mennyire személyre szabható a rendszer kezelőfelülete.

Talán elsőre picit furán hangzik, de nem mindegyik CMS egyformán felhasználóbarát.

SEO

Minden tartalomkezelővel szemben fontos elvárás, hogy segítse a weboldal keresőoptimalizálását. Az, hogy mennyire jó az oldalunk SEO szempontból, leginkább két dolog határozza meg: a tartalom minősége, és a technikai beállítások. Az utóbbiban lehet óriási segítségünkre egy jó CMS.

Nagyon hasznos, ha a keresőoptimalizáláshoz külön alkalmazások is rendelkezésre állnak az adott CMS rendszeren belül. A WordPress esetében ilyen például a Yoast SEO.

Fejlesztési cél

Nem minden CMS-t fejlesztettek ugyanarra a célra. A PrestaShop vagy a Shopify például kifejezetten webáruházak számára készült, ezért felesleges használni, ha csak egy blogot szeretnénk. A Blogger.com épp az ellenkezője: egy egyszerű blogfelület, webshopnak használhatatlan.

A legnépszerűbb CMS rendszerek 2020-ban

A különféle CMS-ek piaci részesedését a W3Techs szedte össze egy táblázatban. A legismertebb, és legnépszerűbbek között van például a WordPress, Joomla, Drupal, Blogger, valamint a PrestaShop.

WordPress

A WordPress évek óta toronymagasan a legnépszerűbb tartalomkezelő: 2020. áprilisában egymaga 63,2 százalékos piaci részesedéssel bír. Még érzékletesebb adat, hogy a becslések szerint az internet leglátogatottabb 10 millió weboldalának kb. 35 százaléka épült WordPressben.

Az egyik oka a hatalmas népszerűségnek, hogy a WordPress hihetetlenül felhasználóbarát. Alapvető számítógép- és internetfelhasználói ismeretek birtokában gyakorlatilag bárki képes lehet weboldalt készíteni és kezelni vele, de nem megugorhatatlan cél egy saját webáruház sem. Mindezt mindenféle programozói tudás nélkül. Ráadásul a WordPress telepítése sem atomtudomány.

Design tekintetében gyakorlatilag bármit meg lehet oldani a WordPressel. Ha nem találunk megfelelőt a legjobb ingyenes sablonok, vagy a fizetős, prémium sablonok között, akkor az olyan page builder alkalmazásokkal, mint amilyen a Divi is, gyakorlatilag nulláról felépíthetünk egy teljesen saját designt.

De már az alap blokkszerkesztővel is rengeteg mindent meg tudunk csinálni, kedvünkre rendezhetjük át a különféle elemeket, variálhatunk mindenféle beállítással (térközök, betűméretek, színek, stb.).

A WordPresst nem csupán nagyon sokan használják, de elképesztően gyorsan fejlesztik is. A rendszer magját 3-4 havonta frissítik, miközben éves szinten több ezer bővítménnyel gazdagodik a kínálat (jelenleg 56 ezernél tart…). A dokumentációja nagyon egyszerű, bárki számára könnyen érthető.

A WordPress egy általános célú tartalomkezelő rendszer. Eredetileg blogmotornak szánták, de ma már ennél jóval többet tud, és nem csupán weboldalak készítésére kiváló: a WooCommerce bővítmény például olyannyira sikeressé vált, hogy a mai WordPress alapú webáruházak több, mint 90%-án van jelen.

A WordPress hátránya, hogy a legjobb sablonok fizetősek. Ugyanez igaz a kiemelkedő minőségű bővítmények nagy részére is: amennyiben speciálisabb igényeink vannak, akkor azért már a pénztárcánkba kell nyúlnunk.

Joomla

A Joomla a második legnépszerűbb CMS, a teljes piaci részesedése a tartalomkezelőkön belül (némi csökkenő tendenciát mutatva) 4,2%. Szintén rengeteg bővítmény, és sablon létezik hozzá, viszont ahhoz, hogy egy Joomla oldalt tudjunk üzemeltetni, sokszor már szükségünk lesz némi alapvető programozói tudásra.

Ezzel a tartalomkezelővel egy weboldal elkészítése több manuális munkát igényelhet, cserébe az egyedi fejlesztéseket könnyebben tudjuk vele kivitelezni. Véleményem szerint a WordPresshez képest valamivel rosszabb a hivatalos dokumentáció hozzá, picit nehezebb lesz kiigazodnunk rajta ilyen téren.

A Joomla szintén egy általános célú tartalomkezelő rendszer, egyaránt futtathatunk alatta weboldalt, blogot, vagy webáruházat is.

Drupal

A népszerűségi versenyben a Drupal szerepel a dobogó harmadik fokán, 2,8%-os (szintén csökkenő) piaci részesedéssel.

Architektúráját tekintve ez számít a legbonyolultabbnak az eddig említett három tartalomkezelő közül.

Ennek megvannak az előnyei, de a hátrányai is: több időbe kerülhet egy projekt kivitelezése Drupalban, viszont cserébe teljesen személyre szabhatjuk a funkcionalitást az igények, elképzelések szerint.

A Drupal kiemelkedően jó értékeléseket kapott biztonsági szint terén. Komplexitásából adódóan pedig szeretik kifejezetten robosztus weboldalak, webshopok készítésére használni.

Nagyon nagy hátránya, hogy a felhasználói felülete nem igazán felhasználóbarát, ezért az átlagos usernek nem éppen ideális választás.

Blogger

A Blogger egy kifejezetten blogolási céllal létrehozott platform. Találkoztál már olyan angol weboldalakkal, melyeknek a domain nevében megtalálható volt a „blogspot” kifejezés? Nos, ezek mint Blogger alapú oldalak voltak.

Maga a Google indította útjára, és még tárhelyet sem kell választanunk hozzá. Ez fontos előny, mert sok weboldal, webáruház biztonsági hibáit, és lassúságát okozzák a rosszul választott tárhely szolgáltatások.

Ugyanakkor a Bloggert tényleg azoknak lehet ajánlani, akik szigorúan csak egy blogot szeretnének, és később sem akarnak terjeszkedni, más funkciókat kipróbálni.

PrestaShop

Szerettem volna egy kifejezetten e-kereskedelmi céllal megalkotott CMS-tis bevenni a listára. A PrestaShop egy nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszer, amelyet 2007-ben indítottak útjára.

Viszonylag könnyű használni, felhasználóbarát, és több, mint 65 nyelven elérhető. Több, mint 25000 bővítmény érhető el hozzá, ami összemérhető a WordPress által nyújtott nagyságrenddel.

Funkcionálisan minden tud, amit egy webshopnak kell: lehet többnyelvű, többféle fizetési metódust támogat, ahogy a legtöbb ország pénznemét is. Ezen felül kifejezetten jó biztonsági értékeléseket kapott.

Nagy hátránya, hogy általában gyenge design megoldásokkal rendelkezik, valamint a keresőoptimalizálhatósága is elmarad a WooCommerce alapú WordPress webshopokhoz képest.

Összefoglalás

Mindegyik bemutatott CMS jó. Ugyanúgy készítenek sok millió forintot termelő webáruházakat WordPress, és PrestaShop alatt is. Ugyanúgy léteznek nagyon sikeres, nagy látogatottságú blogok, amelyek Drupal, vagy épp Blogger platformon futnak.

Az, hogy egy adott esetben melyik a legideálisabb választás, elsősorban az igényektől, elvárásoktól függ. Az elképzelt honlap komplexitásától, a tervezett látogatószámtól, attól, hogy hobbi projektről van-e szó, vagy egy komoly, pénztermelő weboldalról. És persze attól, mennyit és mit vagyunk hajlandóak megfizetni. Vagy mihez találunk szakembert.

Egy biztos: ha olyan CMS-t keresel, ami egyszerre nagyon könnyen kezelhető, ingyenes, nagyon jó a támogatottsága és sokoldalú, akkor 2020-ban nehéz a WordPressnél jobbat mondani.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Honlapkészítés egy nap alatt, garanciával

WordPress weboldal üzemeltetés profin

Pin It on Pinterest